Gemeente Hengelo

Burgerjaarverslag 2004 verschenen

In het burgerjaarverslag brengt de burgemeester verslag uit over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening, de burgerparticipatie en de klachtenafhandeling door de gemeente. Extra aandacht is er deze keer voor de dienstverlening op het gebied van bouwen, wonen en milieu. De burgemeester stelt dat er goed wordt gepresteerd, maar dat er ook onderwerpen zijn die nog verbetering behoeven. Tevens is er aandacht voor veiligheid in Hengelo en voor de regionale samenwerkingsverbanden. De burgemeester spreekt de hoop uit dat dit burgerjaarverslag mag bijdragen aan de betrokkenheid van onze inwoners bij de gemeente en bij de politiek. Het college van B&W heeft inmiddels besloten voor de gemeentelijke producten waar de burger het meest gebruik van maakt meetbare prestatienormen vast te stellen. De komende jaren zal gemeten worden of de geleverde dienstverlening aan deze normen voldoet.

Kwaliteit van de dienstverlening

Uit de eind 2004 gehouden omnibusenquête blijkt dat de Hengelose burgers in het algemeen tevreden zijn over de gemeentelijke dienstverlening. Aandachtspunt is het onderhoudsniveau van het groen en de straten en pleinen in de woonbuurten. De waardering van de burgers voor het onderhoudsniveau is licht afgenomen. Een ander punt van aandacht is de afhandeling van brieven. De tevredenheid van de burger hierover is nog steeds laag en ook is gebleken dat niet iedere klachtenbrief als zodanig wordt herkend.

Verbetering van de kwaliteit

De gemeente Hengelo streeft ernaar om de tevredenheid van haar burgers met de dienstverlening te vergroten. Daarom wordt regelmatig gemeten hoe de burger over producten en diensten oordeelt. Met behulp van deze gegevens worden per product zoveel mogelijk duidelijke prestatie-eisen geformuleerd. Daarnaast zal in de dienstverlening zoveel mogelijk volgens de regel zeg wat je doet en doe wat je zegt moeten worden gewerkt. In het burgerjaarverslag wordt geconstateerd dat klachten van burgers uiteindelijk ook een bijdrage kunnen leveren aan de verbetering van de dienstverlening van de gemeente.

Burgerparticipatie

In februari 2004 is de handleiding Interactief werken vastgesteld. Hierin staan de spelregels beschreven op basis waarvan de gemeentelijke organisatie met de Hengelose samenleving wil communiceren. De werking van deze handleiding in de praktijk is geëvalueerd. Eén van de besluiten na deze evaluatie is dat er scherper gekeken zal gaan worden hoe de burger bij de beleidsvoorbereiding betrokken kan worden. Naast bijvoorbeeld het positief gewaardeerde internetpanel, zijn er in 2004 twee nieuwe participatievormen ingevoerd: het project Hengelo 2030 en chatten via het internet. Ook zijn gemeenteraadsleden bij verschillende inwoners op huiskamerbezoek geweest.

Het volledige burgerjaarverslag is te bekijken op www.hengelo.nl en is af te halen in de Gemeentewinkel in het stadhuis.