Ingezonden persbericht


Persbericht

Start radiocommercials Verantwoord Frituren

Rijswijk, 20 mei 2005 -- Aanstaande maandag 23 mei om 16.00 uur, even vóór het programma 'ruuddewild.nl' op Radio 538,

starten de radiocommercials van de campagne Verantwoord Frituren. In de radiocommercials wordt aan de consument uitgelegd

dat steeds meer snackbars Verantwoord Frituren. Deze snackbars bakken de frites en snacks in vloeibaar frituurvet in plaats

van vast frituurvet. Vloeibaar frituurvet is beter omdat het veel goede onverzadigde vetzuren bevat die het cholesterolgehalte

verlagen. Een laag cholesterolgehalte vermindert het risico op hart- en vaatziekten.

De commercials zijn gedurende 4 weken te horen op Radio 538 en alle Regionale Omroepen, waaronder bijvoorbeeld Radio

Rijnmond en Omroep Gelderland. Eveneens is de commercial via de website www.friturenindehoreca.nl te beluisteren en ook

kan hier het volledige uitzendschema bekeken worden.

De consument kan bij het bezoeken van de snackbar zijn of haar voorkeur laten blijken, door te kiezen voor snackbars die

Verantwoord Frituren. Deze snackbars zijn herkenbaar aan de groengele deursticker. Ook kan op de bovenstaande

campagnewebsite worden opgezocht welke snackbars in de eigen regio Verantwoord Frituren. Per regio worden enkele van

deze snackbars genoemd in de commercials die worden uitgezonden bij de Regionale Omroepen.

De tweejarige campagne Verantwoord Frituren heeft als doelstelling om 50% van de cafetaria's en fastfoodbedrijven te laten

overstappen op vloeibaar frituurvet. Dit past in het beleid van de overheid om de inname van verzadigde vetzuren en

transvetzuren te verminderen. De campagne wordt ondersteund door de Nederlandse Hartstichting en het Voedingscentrum

en is een initiatief van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën.

Noot voor de redactie -