Universiteit van Amsterdam

Autisme: cognitief tekort of cognitieve stijl?


Lezing Cognitiestudies




woensdag 25 mei 16.00 18.00 uur

Autisme is een ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door tekorten in de sociale en communicatieve ontwikkeling en beperkte interesses en activiteiten. Mensen met autisme bezitten echter tegelijkertijd goed ontwikkelde of zelfs uitzonderlijke talenten - bijvoorbeeld voor wiskunde, muziek of tekenen, maar ook voor sommige geheugen- en visuospatiële tests. Huidige autismetheorieën kunnen deze vaardigheden niet verklaren. In de lezing Cognitive deficit or cognitive style? Understanding assets and deficits in autism stelt dr. Francesca Happe (King s College London, University of London) dat mensen met autisme op een andere manier informatie verwerken, namelijk meer gericht op de verwerking van lokale informatie dan van globale informatie. Deze Weak Central Coherence -theorie kan zowel tekorten in informatieverwerking als uitmuntende prestaties van mensen met autisme verklaren. Tijdens de lezing presenteert Happe relevante onderzoeksresultaten. De lezing eindigt met het stellen van een aantal nog openstaande vragen over de basis van individuele verschillen in informatieverwerking en het onderliggende cognitieve mechanisme voor coherentie.

De lezing wordt georganiseerd door het Cognitive Science Center Amsterdam (CSCA) van de UvA.


Locatie: Doelenzaal, Singel 425, Amsterdam.Toegang vrij. De lezing is in het Engels.