Gemeente Den Haag

mei 2005
Loevesteinlaan krijgt vrijliggend tramspoor (24 mei) De nieuwe tramhalte, die aanvankelijk op de Loevesteinlaan was gedacht, komt op de Erasmusweg. De halte wordt daardoor beter bereikbaar. De inspraak van bewoners die vorig jaar heeft plaats gevonden heeft hiervoor gezorgd. Ook krijgt het nieuwe fietspad aan de onevenzijde van de Loevesteinlaan rood asfalt in plaats van tegels. Het college heeft vandaag ingestemd met het ontwerp voor de tramsporen in de Loevesteinlaan

Wethouder Bruno Bruins (Verkeer): Ten opzichte van het eerdere ontwerp verleggen we de halte in de Loevesteinlaan naar de Erasmusweg. Dit om de bereikbaarheid van de halte voor de bewoners rondom de Cannenburglaan te verbeteren. De halte komt nu op de Erasmusweg ter hoogte van de huidige uitstaphalte. Op die manier hoeven de bewoners rond de Cannenburglaan niet de Erasmusweg over te steken om bij de halte te komen. De huidige keerlus wordt niet meer in de dienstregeling gebruikt, behalve voor eventuele calamiteiten. De locatie van de andere nieuwe halte blijft wel hetzelfde. Dit wordt een gecombineerde halte van lijn 9 en 16. Op die manier kunnen reizigers richting het centrum uit twee lijnen kiezen.

Vrijliggende tramsporen en fietspaden
De sporen in de Loevesteinlaan komen vrij te liggen in de middenberm. Hiervoor wordt de middenberm een meter breder gemaakt. Er blijven wel gewoon 2x2 rijstroken voor het autoverkeer over.De vrijliggende fietspaden op de Loevesteinlaan en de Erasmusweg worden doorgetrokken tot en met de kruising. Fietser en voetganger krijgen daar een eigen verkeerslicht ter verhoging van de verkeersveiligheid en de doorstroming van de tram.

De werkzaamheden in de Loevesteinlaan zijn onderdeel van het doortrekken van Lijn 16 naar het Wateringse Veld. Het project in de Loevesteinlaan kost in het totaal 10 miljoen euro. In oktober wordt met de werkzaamheden gestart. De planning is dat in 2007 lijn 16 over de Loevesteinlaan rijdt