Print
Larini terug op circuit waar hij zijn beste F1 resultaat behaalde
(25-5-2005)
Dit weekend vormt het derde en laatste hoofdstuk van de drukke maand
mei, want ditmaal doet het World Touring Car Championship 2005 (WTCC)
het circuit van Imola in Italië aan, net als de Formule 1 voor de
race van San Marino.
Doelstelling: kwalificeren in toptwaalf
San Marino vormt tevens het laatste Europese evenement van dit
voorjaar, alvorens de teams voor de eerste maal in het vliegtuig
stappen voor de volgende race in Mexico, eind juni.
"We zijn behoorlijk druk geweest," verklaart team manager Mark
Busfield. "Na het Silverstone weekend konden onze plaatwerkers hun
hart weer ophalen, maar alledrie de autoâs zijn weer zo goed als nieuw
en afgelopen maandagochtend gingen ze in MIRA de baan op voor een
shakedown. De reden waarom iedere coureur de eerste kilometers op zijn
eigen auto zet, in plaats van één coureur de drie autoâs in te laten
rijden, is om hen zo goed mogelijk te laten wennen aan hun eigen
raceauto. Wanneer een auto volledig uit elkaar is gehaald en is
gerepareerd, kan hij iets anders âaanvoelenâ. De coureurs hebben nu
dus meer dan voldoende tijd gehad om een aantal basisveranderingen
door te voeren of opmerkingen te plaatsen, waardoor we geen tijd
verliezen tijdens de vrije training in Imola. Bovendien is nu ook de
reserveauto opnieuw opgebouwd en eveneens zo goed als nieuw. Hopelijk
hebben we hem tijdens de races in Imola niet nodig."
Dinsdag bracht het team ook enige tijd in de windtunnel door. "We
wilden vooral de aërodynamica aan de voorzijde nog eens goed
controleren," vervolgt Busfield. "Sinds ons initiële
aërodynamica-pakket hebben we drie à vier fijne detailveranderingen
aangebracht en we hebben nu het gevoel dat we op de goede weg zijn.
Verder hebben we ons opnieuw geconcentreerd op kleine details en het
fine-tunen van diverse onderdelen, waarmee we weer een aantal punten
van onze beruchte 160-puntenlijst weg hebben kunnen strepen. Alain
Menu en Nicola Larini zullen nu allebei ook beschikken over geüpdate
motoren en ik ben er van overtuigd dat ze daar blij mee zijn. Rob
heeft die motor getest tijdens de races in Silverstone en was er net
als onze monteurs zeer tevreden over. Volgens de reglementen moet een
motor voor de duur van twee races verzegeld blijven. Wanneer we de
motoren dus voorafgaand aan de races in Silverstone in alledrie de
autoâs vervangen hadden, zouden ze er voor de races in Imola ook in
moeten blijven zitten. Dat zou betekend hebben dat we de nieuwe
motoren naar Mexico hadden moeten sturen zonder wellicht de
mogelijkheid te hebben er de nodige testkilometers op te zetten.
Bovendien worden de autoâs direct na Imola in zeecontainers naar
Mexico op transport gezet, wat zou betekenen dat we de motoren per
vliegtuig hadden moeten vervoeren. Dat is niet bepaald economisch
verantwoord, zeker niet gezien het feit dat iedereen binnen de
autosport nauw samenwerkt om de kosten juist te drukken. Daar hangt nu
juist de regel mee samen om twee races met één motor te rijden."
Voor Nicola Larini betekent de race op Imola zijn terugkeer naar het
circuit waar hij zijn beste Formule 1 resultaat behaalde, toen hij
voor Ferrari tijdens de San Marino Grand Prix in 1994 tweede werd.
"Helaas zorgden de omstandigheden van dat evenement er voor dat het
circuit naderhand werd aangepast en nu lijkt de baan in niets meer op
wat het ooit was," aldus Larini. "Het is een circuit waar inhalen zeer
moeilijk is. Als je niet wilt dat iemand er langs komt, dan gebeurt
dat ook niet. Het enige dat je kunt doen om een langzamere rijder in
te halen, is hem tot een fout dwingen of wachten tot hij een bocht te
wijd neemt."
"Bovendien is de baan zeer zwaar voor de remmen, met enkele zeer
gevaarlijke rempunten bergafwaarts," vervolgt Larini. "Met dat in het
achterhoofd is het zeer belangrijk om hier goed te kwalificeren, wat
in dit kampioenschap niet eenvoudig is omdat de verschillen tussen de
diverse autoâs en coureurs zeer klein zijn. Persoonlijk hoop ik een
plekje in de toptwaalf te kunnen bemachtigen, maar zoals we de
afgelopen races hebben ervaren, gaat het slechts om een paar
honderdsten die het verschil maken tussen enkele plekken naar voren of
naar achteren."
STAND WTCC 2005 RIJDERSKAMPIOENSCHAP (na 6 ronden)
1. D Müller (BMW), 32 punten; 2. G Tarquini (Alfa Romeo), 30; 3. J
Müller (BMW), 27; 4. A Priaulx (BMW), 27; 5. A Farfus (Alfa Romeo),
21.
STAND WTCC 2005 CONSTRUCTEURSKAMPIOENSCHAP (na 6 ronden)
1. BMW, 81 punten; 2. Alfa Romeo, 75; 3. Seat, 60; 4. Chevrolet, 16,
5. Ford, 2.
TIJDSCHEMA IMOLA WTCC (alle tijden zijn CET)
Zaterdag 28 mei
09.00-09.30 Vrije training 1
12.30-13.00 Vrije training 2
15.15-15.45 Kwalificatie
Zondag 29 mei
09.20-09.35 Warm Up
15.10-15.35 Race 1 (11 ronden = 54,263 km)
16.15-16.40 Race 2 (11 ronden = 54,263 km)
Beide races en de warm up worden live uitgezonden op Eurosport.
AutoRai