A EN E CONSULTANCY B.V.
Weinig betrokkenheid allochtonen in basisonderwijs Amsterdam
PERSBERICHT
Amsterdam 25 mei 2005
Weinig betrokkenheid en participatie van allochtonen in basisonderwijs
Amsterdam
Het personeel van Amsterdamse basisscholen bestaat overwegend uit
medewerkers met Nederlandse achtergronden, terwijl de leerlingen
steeds vaker van niet-Nederlandse komaf zijn. Dat blijkt uit onderzoek
onder 16 schoolbesturen en 64 directies van Amsterdamse
basisscholen.
Het onderzoek is uitgevoerd door Eduquality/Schepers Van Seventer, A&E
Consultancy, Atelier voor Corporate Diversity en O+S, de Dienst
Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam. De besturen,
directies en het leerkrachtencorps van basisscholen in Amsterdam
blijken veel vaker dan in andere grote steden, zoals Rotterdam en Den
Haag, een Nederlandse achtergrond te hebben.
Vooral het amper voorkomen van leerkrachten met een Marokkaans- en
Turks-Nederlandse culturele achtergrond valt op in Amsterdam. Het
onderzoek laat zien dat slechts 1 procent van de leerkrachten in het
Amsterdamse basisonderwijs een Marokkaans-Nederlandse achtergrond (11
van de 1149) heeft en minder dan 2 procent een Turks-Nederlandse
achtergrond (20 van de 1149). Dit kleine aandeel Marokkaans- en
Turks-Nederlandse leerkrachten kan gevolgen hebben voor de
identiteitsontwikkeling van kinderen met niet-Nederlandse
achtergronden. Zij ontberen goede rolmodellen die afkomstig zijn uit
hun eigen etnische groep.
De schoolprestaties van vooral Marokkaans- en Turks-Nederlandse
leerlingen blijven nu achter bij die van Nederlandse leerlingen. Een
groter aandeel niet-Nederlandse leerkrachten op basisscholen kunnen
deze onderwijsachterstanden verkleinen, omdat die leerkrachten
'bindende krachten' kunnen zijn richting de ouders met dezelfde
achtergronden. Voordeel is dan dat deze ouders op grotere schaal
betrokken raken bij het onderwijs van hun kinderen op school.
Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat niet-Nederlandse ouders
weinig participeren in activiteiten op school. Van de onderzochte
scholen heeft 30 procent hoofdzakelijk kinderen met een
Marokkaans-Nederlands achtergrond. Toch participeert volgens deze
scholen slechts 7 procent van deze ouders. Schoolparticipatie en
-betrokkenheid van ouders is wel heel erg belangrijk. Het draagt bij
aan de prestaties van leerlingen, blijkt uit eerder onderzoek.
Scholen met vooral Nederlandse leerlingen en ouders zijn gebaat bij
meer diversiteit in het schoolteam. Zo wordt er een reëlere
afspiegeling van de Amsterdamse samenleving geboden. Dit kan er aan
bijdragen dat 'witte' basisscholen aantrekkelijker worden voor
niet-Nederlandse ouders. Hierdoor kunnen er in het Amsterdamse
basisonderwijs meer mogelijkheden ontstaan tot interculturele
contacten.
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot:
René Roders 020- 635 31 60 of 06- 412 00 748
25 mei 05 10:43