Dienstenbond CNV

CNV Dienstenbond: 21 miljoen winst Schuitema behaald over rug personeel
25-05-2005

CNV Dienstenbond is verbijsterd over de winstcijfers bij Schuitema NV. De groothandel heeft over het eerste kwartaal van 2005 ruim 30 procent meer winst behaald dan in het eerste kwartaal van 2004. Bestuurder Richard Leloux: Blijkbaar wordt iedereen gematst bij de C1000 winkels van Schuitema, behalve het personeel zelf. Door de prijzenoorlog is er een enorme reductie van personeel te zien. Soms is de personeelsomvang onacceptabel laag. Daardoor ontstaan onveilige situaties, een angstcultuur, een hoge werkdruk en een sociale druk om uren in te leveren. Het is één voor twaalf in de supermarkten. Zo kan het echt niet langer.

Leloux maakt zich ernstig zorgen. De hele week zijn we actie aan het voeren in de supermarkten om met het personeel te praten over de moeilijke situatie waarin ze zijn beland. Momenteel zijn de CAO-onderhandelingen aan de gang en proberen we afspraken te maken om de werksituatie die vaak bar en boos is te verbeteren. Maar de werkgevers geven niet thuis. Dit jaar bedraagt de eerste kwartaalwinst 21 miljoen bij Schuitema, 6 miljoen meer dan vorig jaar. Dat is over de ruggen van het personeel behaald. Een onacceptabel gegeven in tijden van een prijzenoorlog. Ik zet er grote vraagtekens bij.

Vanavond vangt de laatste CAO-ronde aan voor een supermarkt-CAO. Leloux is er verontrust over. Het is de finale ronde. Als alleen kostenbeheersing of nog liever verlaging door personeelsreductie het gespreksonderwerp van werkgevers kan zijn, ziet de toekomst van het winkelpersoneel er intens somber uit. De werksfeer staat nu al zwaar onder druk. Er is zelfs één medewerker van C1000 die een klacht bij de commissie wet gelijke behandeling heeft ingediend. Vaak moeten 23-jarigen wijken voor 16-jarigen, aldus de vakbondsman. Hij verwijst naar CNV Jongeren waar inmiddels 100 reacties over leeftijdsdiscriminatie in supermarkten binnengekomen. De eerste zaak dient op 30 mei.

De bestuurder vindt dat deze situatie snel moet stoppen. Werkgevers moeten bij zinnen komen en hun personeel serieus nemen. Genoegen nemen met lagere winstcijfers en weer investeren in de relatie met hun personeel. Daar zal de oplossing vandaan moeten komen, zo geeft Leloux alvast een schot voor de boeg. Hij voegt er als voorbeeld aan toe dat er supermarkten zijn waarbij het wel goed gaat doordat er in de relatie met het personeel wordt geïnvesteerd.

Hoofddorp, 19 mei 2005

Voor nadere informatie:
Richard Leloux, bestuurder, 06 20 47 18 91
Lilly van Geest, persvoorlichter, 023 56 70 614, 06 - 10 88 41 41