Sensoa - Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv

BEND over seks

Sensoa gooit preventie naar homomannen over andere boeg: BEND is de eerste Vlaamse preventie-glossy

BEND is de naam van het free magazine voor homomannen van Sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv. Het is de eerste maal in Vlaanderen dat Sensoa voor deze aanpak kiest: preventieboodschappen naar homomannen vertalen in meer persoonlijke verhalen zoals getuigenissen en interviews én deze plaatsen tussen meer algemene, soms luchtigere artikels over seksuele gezondheid, in magazine-vorm. Sommige van de behandelde thema's zijn relatief nieuw, het gros van de artikels gaat echter over de klassieke thema's van Sensoa, in een nieuw jasje: veilig vrijen, syfilis en andere soa. In Nederland en Groot-Brittannië experimenteren preventie-organisaties al een tijdje met deze nieuwe manier om voorlichtingsboodschappen via een magazine te brengen. Nieuwe preventietechnieken zijn immers nodig. De kennis over veilig vrijen bij de doelgroep laat niet te wensen over, maar de kennis blijkt soms op zich te staan, los van reële situaties zodat ze ook niet wordt toegepast in de realiteit.

BEND is een magazine dat vormelijk aansluit bij de format van de glossy lifestyle magazines die gratis verdeeld worden in het uitgaansleven, zoals cafés en clubs . Deze glossy is echter geen tijdschrift, het is niet de bedoeling er meerdere edities van te publiceren. Ook als nadien gekozen wordt voor een volgende editie, dan is het niet zeker dat het concept herhaald wordt. Eigenlijk kan je stellen dat de glossy een voorlichtingsfolder is die zich voordoet als een magazine.
Door een (glossy) magazine te ontwikkelen, wil Sensoa de basisinformatie over veilig vrijen van de diverse eigen folders linken aan diverse actuele thema's omtrent seksuele gezondheid. In hoofdzaak richt BEND zich op Vlaamse en Brusselse homomannen in de leeftijdsgroep 24 tot 40 jaar. Maar het magazine kan ook verdeeld worden via de onthaalwerkingen van holebi(jongeren)verenigingen.

Hoewel Sensoa nog steeds een toename ziet van het aantal besmettingen met hiv en andere soa onder homomannen, merken we dat de kennis over veilig vrijen bij de doelgroep niet te wensen overlaat. Eén probleem is alvast dat de kennis omtrent veilig vrijen vaak op zich staat en niet altijd toegepast wordt op momenten dat het nodig is. Door de informatie te verpakken in artikels, interviews en getuigenissen die herkenbaar en uit het leven gegrepen zijn, wil Sensoa de info dicht laten aansluiten bij de leefwereld van homomannen. Het moet het makkelijker maken de informatie ook in echte leven toe te passen, wat niet steeds evident is.

Het magazine presenteert verschillende thema's omtrent seksuele gezondheid. Sommige van deze thema's zijn relatief nieuw: coming in, hoe een partner vinden/hoe een relatie beëindigen, chatten, ontrouw aan afspraken binnen vaste relaties. Het gros van de artikels behandelt echter de klassieke' thema's van Sensoa, in een nieuw jasje: veilig vrijen, syfilis en andere soa, De basisinformatie uit de diverse folders wordt herhaald in het magazine, zij het in een nieuwe vorm: homomannen vertellen over relaties en hun seksleven. Ook de belevenis van hiv-positieve mannen is geïntegreerd in de teksten.

De vormgeving van de glossy is jong, fris en flashy met veel foto's. Zowel de fotografie als de vormgeving vertrouwde Sensoa toe aan twee jonge talenten, respectievelijk Yves De Brabander en Marcel Lennartz. Fotograaf De Brabander selecteerde de niet-professionele modellen en maakte met hen erotisch getinte foto's, die de nodige intimiteit uitstralen.

BEND wordt gelanceerd op 25 mei en in het daarop volgend weekend verdeeld in het homo-uitgaansleven, zoals cafés, roze huizen, bars, clubs en sauna's.