Nijmegen ontvangt 48,5 miljoen euro schadevergoeding voor bouwstop
Waalsprong
De gemeente Nijmegen en de bouwpartners in de Waalsprong hebben van
het Rijk een schadevergoeding van 48,5 miljoen euro ontvangen. Dit
vanwege stopzetting van de bouw in het nieuwe stadsdeel de Waalsprong
in 2000. De bouw is destijds opgehouden op verzoek van de toenmalige
staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat in het kader van Ruimte
voor de Rivier.
Staatssecretaris Schultz van Haegen (V&W) dient nog een keuze te maken
voor een variant voor rivierverruiming bij Nijmegen. De gemeente
Nijmegen heeft een schadevergoeding eerder bedongen als een van de
voorwaarden gesteld om mee te werken aan het - nog te nemen - besluit
van de staatssecretaris over rivierverruiming.
Begin 2000 is de toenmalige staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat
(V&W) in overleg getreden met de gemeente Nijmegen om een oplossing te
vinden voor de vernauwing (flessenhals) in de Waal in relatie tot
hoogwater. Daarbij is duidelijk geworden dat rivierverruiming
ingrijpende gevolgen kan hebben voor het nieuw te realiseren stadsdeel
de Waalsprong. Om een onomkeerbare situatie te voorkomen heeft de
gemeente zich in 2000 bereid verklaard om het verzoek van de
toenmalige staatssecretaris voor een bouwstop te honoreren. Dit onder
het beding dat alle schade en kosten van de gemeente, de Grond
Exploitatie Maatschappij Waalsprong (GEM) en de gemeentelijke
bouwpartners in verband met de opschorting vergoed zouden worden.
Hierover is in 2002 een overeenkomst gesloten, waarbij is afgesproken
dat de gemeente mede namens de GEM en de gemeentelijke bouwpartners
een schadeopgave bij het Rijk indient.
Vergoeding als voorwaarde
De schadevergoeding is nu bepaald en bedraagt 48,5 miljoen euro. De
schade bestaat uit tevergeefs gemaakte kosten en vertraging in het
project. De toekenning van de vergoeding is van essentieel belang om
de bouw aan de Waalsprong door te kunnen zetten.
De gemeente heeft in de overeenkomst (2002) met de staatssecretaris
V&W, Melanie Schultz van Haegen, afgesproken mee te werken aan het
besluit dat zij neemt over rivierverruiming bij Nijmegen onder de
voorwaarden dat:
- de bereikbaarheid van de stad aan beide zijden van de rivier is
gegarandeerd;
- de kosten worden vergoed en de schade wordt afgehandeld;
- de bouw van het nieuwe stadsdeel op de noordoever - de Waalsprong -
afgerond kan worden;
- alternatieve oplossingen worden onderzocht.
Met de financiële schadevergoeding is voldaan aan een belangrijke
voorwaarde die de gemeente heeft gesteld.
Varianten voor rivierverruiming
Voor de rivierverruiming bij Nijmegen is dijkteruglegging bij Lent
(Plan Brokx) opgenomen in het basispakket van de Planologische Kern
Beslissing (PKB) Ruimte voor de Rivier. Het alternatief Lentse Warande
gecombineerd met een uiterwaardevergraving van de Gendtsche Polder
blijft eveneens onderdeel uit maken van de procedures voor de PKB. Het
is nog niet duidelijk wanneer de staatssecretaris een definitieve
keuze maakt.
Instemming bouwpartners
De bouwpartners van de gemeente in de Waalsprong hebben ingestemd met
de hoogte van de schadevergoeding. Behalve de GEM zijn de
bouwpartners: Bouwfonds, BAM, AM Wonen, Heijmans, Novio Noord (Talis
en Portaal), SAN, HMG, Van Bergen Bouw.
Gemeente Nijmegen