Ingezonden persbericht

Nieuw cultuurmodel onderscheidt buffels, leeuwen en luipaarden binnen organisaties

Amsterdam, 25 mei 2005 - Pleon, Europa's grootste communicatieadviesbureau, heeft een nieuw model ontwikkeld dat de cultuur van een organisatie typeert aan de hand van verschillende dieren. In het typeringsmodel wordt de cultuur van een organisatie vergeleken met het sociale gedrag van dieren. Hierdoor kan er nu sprake zijn van een overduidelijke buffel-, oerang-oetang- of luipaardcultuur in een organisatie. Het model is samen met dr. Maarten Frankenhuis - oud-directeur van dierentuin Artis - en Daan Muntjewerf - student aan de Universiteit van Amsterdam - voor Pleon ontwikkeld. Muntjewerf studeerde cum laude op het onderzoek af.

In het onderzoek werd het Pleon-cultuurmodel vergeleken met veel toegepaste theoretische modellen. De opvallendste bevinding was het ontbreken van een tastbare en universele typering in andere cultuurmodellen. Om dit essentiële onderdeel aan het model toe te voegen werden de specifieke eigenschappen per organisatiecultuur in het bestaande model opnieuw bepaald. Met deze eigenschappen werd een typeringsmodel ontwikkeld.

Monique Eikelenboom, directeur van Pleon interimcommunicatie: "Het Pleon-cultuurmodel is bedoeld als instrument om de cultuur van een organisatie een tastbare en concrete typering te geven. Het nieuwe model is getoetst bij enkele organisaties in Nederland. De praktijk bevindingen ondersteunden de statistische verwerkingen dat het model op een adequate en betrouwbare manier de cultuur van een organisatie kan benoemen."

Met het cultuurmodel heeft het management van een organisatie een krachtig en solide instrument in handen om de heersende cultuur te evalueren en te beïnvloeden. Blijkt deze niet de gewenste cultuur te zijn om als organisatie succesvol te blijven, dan kan deze stapsgewijs veranderd worden.

Over Pleon
Pleon is een Europees communicatieadviesbureau met 680 medewerkers en 23 vestigingen in negen Europese landen. Het bureau is in 2004 ontstaan uit een fusie tussen Schoep & Van der Toorn in Nederland, Brodeur Worldwide in alle andere grote Europese landen en het Duits/Oostenrijkse ECC Kothes Klewes. Pleon heeft daarnaast associate bureaus in de overige landen in Europa en in het Midden-Oosten. In de Verenigde Staten, Latijns-Amerika en Azië wordt Pleon vertegenwoordigd door partners uit het Brodeur-netwerk. Met Europese specialisten op het gebied van pr, public affairs, corporate communications, marketing, change management, risk management en design helpt Pleon organisaties bij het realiseren van groei en draagvlak. Binnen de Omnicom-groep maakt Pleon deel uit van BBDO Europe.

Pleon heeft eigen kantoren in: Amsterdam, Berlijn, Bonn, Brussel, Boedapest, Dresden, Düsseldorf, Frankfurt, Genua, Graz, Hamburg, Klagenfurt, Leipzig, Linz, Londen, Madrid, Milaan, München, Parijs, Rome, Salzburg, Stuttgart en Wenen.