Ingezonden persbericht

KPN verzorgt eigen alternatief

AMSTERDAM, 20050525 -- (BeursPlaza.com) KPN start vanaf vandaag ook voor de consumenten markt met het aanbieden van telefonie via het internet, het zogenaamde Voice over IP (VoIP). Het kende al een dergelijk product voor de zakelijke markt en onder de naam "InternetPlusBellen" worden nu ook particulieren bediend.


KPN start vanaf vandaag ook voor de consumenten markt met het aanbieden van telefonie via het internet, het zogenaamde Voice over IP (VoIP). Het kende al een dergelijk product voor de zakelijke markt en onder de naam "InternetPlusBellen" worden nu ook particulieren bediend.

Het betekent voor de klant slechts één bedrag per maand voor internetten en bellen. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om "gratis" te bellen naar alle vaste nummers van Nederland voor een meerbedrag per maand. Allereerst wordt er gestart met een selecte groep van klanten (op basis van klantprofielen wordt deze groep samengesteld), waarna ook andere klanten de mogelijkheid wordt geboden om de dienst af te nemen.

De afbeelding is te groot om weer te geven. Klik op de bovenstaande afbeelding om de afbeelding in het juiste formaat te zien!

Voice over IP werd altijd genoemd als "alternatief" voor de KPN telefoonlijn, dat een landelijke dekking kent in Nederland. Voor veel alternatieve carriers waren de kosten van een telefoonaansluiting naar de eerste centrale relatief gezien de hoogste van het gehele telefoongesprek. Door Voice over IP konden deze kosten worden omzeild, omdat er nu slechts een (A)DSL aansluiting nodig was of internet via de kabel.

Vreemd dus eigenlijk dat KPN met eenzelfde product op de markt komt, waardoor de telefooncentrales van weleer blijkbaar niet meer nodig zijn. Immers, met de techniek van Voice over IP kan alle verkeer (zowel spraak als data) op dezelfde wijze worden afgehandeld. Tenminste, totaan de koppeling met andere spraaknetwerken. Want voor mobiele en internationale nummers zal er toch nog een omschakeling moeten komen naar "spraakverkeer". Nog afgezien van de vaste nummers in Nederland die gebeld worden en niet beschikken over een Voice over IP aansluiting.

Deze stap betekent waarschijnlijk dat het bellen via internet steeds meer bekendheid zal krijgen onder de huishoudens in Nederland, die aanvankelijk sceptisch waren. En voor KPN betekent het automatisch dat het haar aantal ADSL aansluitingen kan vergroten, omdat het verschil in kosten per maand met een normale telefoonaansluiting verkleind worden.

Een vraag is nu wel in hoeverre concurrenten nog enige mogelijkheid hebben om met een beter alternatief te komen? Voor 35 euro per maand onbeperkt internetten en "gratis" telefoneren valt nauwelijks te verbeteren, als het bedrijf niet beschikt over een eigen landelijk dekkend netwerk. Alleen internationaal kan er dan nog op een gezonde basis geconcurreerd worden.

Kortom, KPN heeft een knap staaltje voorbereidend werk verricht en nu maar hopen dat het ook technisch zonder storingen zal gaan lopen. Problemen zoals met Scarlet Telecom, die als eerste aanbieder in Nederland massaal internet telefonie aanbiedt, kunnen het vertrouwen van consumenten in KPN ernstig schaden. Spannende tijden voor het concern...