AutoRai

Print

Goede verkoopresultaten voor Daihatsu in Japan en Europa

(27-5-2005)
Daihatsu is er in februari in geslaagd om na veertien jaar weer de toppositie in het zogenaamde Japanse K-segment te behalen. Met een marktaandeel van 32,2 procent heeft Daihatsu de eerste plaats van Suzuki overgenomen. Ook de verkopen in Europa laten een positieve trend zien. De Europese verkopen tot en met april dit jaar komen voor Daihatsu bijna 5 procent boven de verkopen over dezelfde periode vorig jaar uit.

Autoâs uit het K-segment mogen maximaal 1,48 meter breed, 3,40 meter lang en 2 meter hoog zijn. De motor dient een cilinderinhoud te hebben van maximaal 660cc. In Japan dient men een parkeervergunning te hebben voordat men een auto koopt. Alleen autoâs uit het K-segment kunnen, vanwege de eisen waaraan zij voldoen, in veel gebieden zonder vergunning aangeschaft worden. Daarnaast zijn de kosten voor belasting en verzekering voor deze autoâs aanzienlijk lager, waardoor ruim 30 procent van de totale autoverkopen in Japan uit deze autoâs bestaat. 95 procent van de Daihatsu modellen in Japan, waaronder de Copen, Move en Cuore, behoort tot het K-segment.

Sirion 2
De positieve verkoopresultaten in Europa hebben bovenal te maken met de introductie van de Sirion 2: dit model neemt op dit moment ruim 40 procent van de totale Europese verkopen van Daihatsu voor zijn rekening. In de periode van 1 januari tot en met 20 mei van dit jaar zijn in Nederland 1238 autoâs van het model Sirion 2 verkocht. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, heeft Daihatsu in Nederland in totaal ruim 15 procent meer verkopen gerealiseerd.