Gemeente Bussum


Debiteurenbeleid Wet werk en bestand

Met ingang van 1 januari 2004 is de Wet werk en bijstand (Wwb) in werking getreden. Onder de Wwb is terugvordering en verhaal een bevoegdheid geworden van het college. Dit betekent dat er beleidsvrijheid ontstaat voor de gemeente, maar ook dat het wettelijk kader geen sluitende basis meer is voor de gemeentelijke terugvorderingpraktijk. Er moeten dus beleidskeuzes worden gemaakt en beleid en uitvoeringsregels moeten worden vastgesteld. Ter invulling van de gemeentelijke beleidsvrijheid op het gebied van het debiteurenbeleid Wet werk en bijstand zijn de volgende uitgangspunten vastgesteld:


1) preventief; het ontstaan van vorderingen moet zoveel mogelijk voorkomen worden door goede handhaving en door terughoudend om te gaan met het verstrekken van geldleningen;


2) repressief; bij fraudezaken prevaleert het afgeven van een signaal boven het bewaken van de inkomenspositie van de klant;


3) De afbetaling van terugvorderingen is zoveel mogelijk in overeenstemming met het schuldhulpverleningsbeleid en het minimabeleid;


4) Er dient een goede balans te zijn tussen de kosten en de baten van de uitvoering.

Gewestbegroting 2006

De gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwerpbegroting 2006 van het gewest Gooi en Vechtstreek. Voorbeelden van gewestelijke diensten zijn de Gewestelijke Gezondheidsdienst (GGD) en de Gewestelijke AfvalstoffenDienst (GAD).

Herinrichting Stationsplein

Het project Herinrichting Stationsplein en omgeving' omvat de straten Comeniuslaan, Albrechtlaan, Stationsplein en Stationsweg. Deze wegen worden ingericht als 30 km-zone. Daarbij wordt rekening gehouden met het feit dat deze wegen deel uitmaken van de aanrijroute voor diverse buslijnen rond station Naarden-Bussum. In verband met het gebruik van het plein voor het stationsgebouw, wordt de kwaliteit van deze ruimte naar een hoger niveau gebracht.

Op 29 juni 2004 is het voorlopig ontwerp voor het Stationsplein e.o. aan bewoners en belanghebbenden gepresenteerd. Na deze avond is er een contactgroep ingesteld, waarmee, tijdens de uitwerking tot een definitief ontwerp, een aantal malen is overlegd. Ook is er een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van het Stationsplein. Op basis hiervan is het plan ten opzichte van het voorlopig ontwerp op een aantal punten gewijzigd.

Vervolgens is het definitief ontwerp gepresenteerd op een informatieavond op 22 maart jl. Daarnaast hebben diverse belanghebbenden ingesproken in de vergadering van de commissie Ruimte van 30 maart jl. Beide avonden hebben geleid tot een heroverweging van het plan. De afwegingen en beslissingen op de ingediende verzoeken en reacties zijn weergegeven in de oplegnotitie (deze kunt u vinden op www.bussum.nl). De gemeenteraad heeft op 12 mei 2005 het definitieve ontwerp voor het project Herinrichting Stationsplein en omgeving' vastgestel, met een aanpassing op het voorstel: het aantal kiss-and-ride plaatsen zal worden uitgebreid.

Groennota 2005

Bussum is een dorp met een klein grondoppervlak en is tegelijkertijd één van de meest verstedelijkte gemeenten van Nederland. Ondanks de geringe hoeveelheid openbaar groen heeft Bussum wel degelijk een groene uitstraling. Het particuliere groen speelt hierin een zeer belangrijke rol. Behoud van dit speciale groene karakter van Bussum is essentieel. Hieruit vloeit een tweetal zaken voort, te weten: bescherming van groene particuliere gebieden en behoud van al het gemeentelijk groen. Ander beleid met raakvlakken aan het groenbeleid en beheer is in deze Groennota verwerkt. Het betreft: Integrale Beheerkwaliteit Openbare Ruimte, Bussum 2015, Bomennota 2003 en de landschapsvisies voor de Zuidwestrand en de Zuidrand. Gedurende de inspraakperiode is één reactie ingediend. Deze reactie betrof het verzoek om de plantsoenen aan de Kamerlingh Onnesweg en de Goudenregenstraat toe te voegen aan de groenstructuur. Beide plantsoenen zijn toegevoegd aan de Groennota, welke is vastgesteld door de gemeenteraad.