Universiteit Twente

Onderwijs speelt slechts kleine rol in emancipatie van meisjes op ICT-gebied

Juist ouders spelen hoofdrol in waardering dochter voor de computer

Computergebruik onder meisjes en vrouwen moet gestimuleerd worden om zo de `gender-gap' in ICT-opleidingen en -banen te verkleinen. Geen overbodige luxe, want meisjes op de basisschool schatten hun zelfredzaamheid en kennis over ICT lager in dan jongens. Het onderwijs speelt echter slechts een bescheiden rol in deze emancipatieslag. De ouders blijken een grotere invloed te hebben op de houding van hun dochters ten opzichte van computers. Dit concludeert Martina Neelissen op basis van haar promotie-onderzoek aan de faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente.

Meisjes besteden minder tijd achter de computer dan jongens. Vrouwen zijn in ICT-gerelateerde banen en opleidingen in de minderheid. Daarom wordt in zowel het Nederlandse emancipatiebeleid als in het ICT-onderwijsbeleid aandacht besteed aan de positie van meisjes en vrouwen. Het onderwijs wordt als belangrijk instrument gezien om die `gender gap' ten aanzien van ICT te verkleinen. Maar volgens Martina Meelissen valt het met die `gap' wel mee op het basisonderwijs: meisjes zijn erg positief over computers, jongens zijn alleen nóg positiever. Wel schatten meisjes hun zelfredzaamheid in ICT-gebruik lager in dan jongens en eenderde van de meisjes meent minder van computers te weten dan jongens. Het stimuleren van computergebruik onder meisjes is dus toch geen overbodige luxe.

Beperkte rol voor onderwijs

Voor het onderwijs is slechts een bescheiden rol weggelegd in de emancipatie van meisjes op computergebied. Zo blijkt uit het onderzoek van Meelissen dat de houding van meisjes ten opzichte van ICT iets positiever op scholen waar klassikaal - en niet individueel - wordt lesgegeven. Ook een vrouwelijke leerkracht heeft een licht positief effect op de meisjes: door als rolmodel te fungeren kan zij de meisjes stimuleren tot computergebruik.

Ouders hebben positieve invloed op waardering voor computer

Hoe zijn meisjes dan wel aan te moedigen tot meer computergebruik en daarmee ervaring op ICT-gebied? Volgens Meelissen zijn de ouders de belangrijkste factor: als ouders hun dochters stimuleren tot het gebruiken van de computer, dan heeft dit een positieve invloed op de houding van de meisjes. Dit geldt trouwens ook voor jongens: ook voor hen is aanmoediging de belangrijkste invloed op waardering voor de computer.

Noot voor de pers

Proefschrift getiteld "ICT: meer van Wim dan Jet? De rol van het basisonderwijs in het aantrekkelijk maken van informatie- en communicatietechnologie voor jongens en meisjes" door Martina Meelissen. Zij verdedigde haar proefschrift op 26 mei 2005. Haar promotor was prof. dr. Tj. Plomp, assistent-promotor is dr. J.M.Voogt.

Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053) 489 4244, email w.r.vanderveen@utwente.nl

Laatst gewijzigd op 27-05-2005 11:13:30
© Universiteit Twente Printversie (opent in een nieuw venster)