Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

publicaties - Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk 2004

Arbeidsvoorwaardenovereenkomst sector Rijk 2004

27 mei 2005

De arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2004 van de sector Rijk bevat informatie over onderwerpen als inkomensontwikkeling en arbeid en gezondheid. De overeenkomst heeft een looptijd van 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004.
---


1. Looptijd en inkomensontwikkeling


1.1 Looptijd

Deze overeenkomst heeft een looptijd van 1 januari 2004 tot en met 31 december 2004.


1.2 Inkomensontwikkeling

De eindejaarsuitkering wordt met ingang van 2004 structureel verhoogd met 0,4% tot 0,8%.

De structurele verhoging van de eindejaarsuitkering werkt door naar reeds ingegane wachtgelden en uitkeringen.


1.3 Extra tegemoetkoming in verband met gestegen ziektekostenpremies 2004

In verband met de gestegen ziektekostenpremies in 2004 wordt de werkgeversbijdrage ziektekosten over het kalenderjaar 2004, voor alle op 31 december 2004 bij de sector Rijk in dienst zijnde ambtenaren die over de maand december 2004 een Btzr-uitkering ontvangen, eenmalig verhoogd met 75 euro netto.


2. ARBEID EN GEZONDHEID


2.1 Algemeen

Op 5 november 2004 is een sociaal akkoord tussen kabinet en sociale partners gesloten. In lijn met het sociaal akkoord hebben partijen nadere afspraken voor de sector Rijk gemaakt ten aanzien van de loondoorbetaling bij ziekte en maatregelen die hiermee samenhangen (preventie en reïntegratie).

Partijen zijn van mening dat werkgevers en werknemers er alles aan dienen te doen om ziekteverzuim te voorkomen en om, in het geval van verzuim, zo snel mogelijk te reïntegreren. Hierbij is het van belang dat de verantwoordelijkheid voor gezond werken, verzuimpreventie en reïntegratie op het juiste niveau wordt belegd.

Tegen deze achtergrond zijn onderstaande afspraken gemaakt.


2.2 Loondoorbetaling gedurende de eerste twee jaar van ziekte

Partijen spreken af dat de loondoorbetaling bij ziekte als volgt wordt gewijzigd. In het eerste ziektejaar is deze 100% en in het tweede ziektejaar 70%. Voor alle duidelijkheid: dit betekent dat in het tweede ziektejaar over de gewerkte uren 100% wordt doorbetaald en over de niet gewerkte uren 70%. Als berekeningsbasis van deze percentages geldt de laatstgenoten bezoldiging van betrokkene. Het nieuwe aansprakenniveau voor de groep die op of na 1 januari 2004 ziek is geworden gaat in per 1 oktober 2005.


2.3 Specifieke rechten en plichten gedurende de eerste twee jaar van ziekte

In aanvulling op de reeds bestaande rechten en plichten van werkgevers en werknemers op het gebied van arbeid en gezondheid, zoals vastgelegd in met name het ARAR en de Wet verbetering poortwachter, worden de volgende specifieke nadere afspraken gemaakt.

De werkgever is verplicht om de werknemer die naar het oordeel van de bedrijfsarts


- weer in staat is om geheel of gedeeltelijk te werken; en


- niet kan terugkeren naar de eigen werkzaamheden (ook niet in aangepaste vorm)

ander reeds bestaand of nog te realiseren passend werk aan te bieden.

Het gaat hierbij om duurzame reïntegratie in een passende functie, waarbij in eerste instantie gezocht dient te worden naar werkzaamheden binnen de sector Rijk. Indien door werknemer en werkgever gezamenlijk is vastgesteld dat daartoe geen mogelijkheden zijn, dient de werkgever het initiatief te nemen om, samen met de betrokken werknemer, te zoeken naar duurzame reïntegratiemogelijkheden buiten de sector Rijk, waarbij de inspanningen zich in ieder geval zullen richten op reïntegratie binnen één van de andere overheidssectoren.

Deze inspanningen zijn niet vrijblijvend voor beide partijen.

Bij de uitleg van het begrip passende functie wordt aangesloten bij de definities zoals deze in het ARAR en in de Wet verbetering poortwachter zijn vastgelegd. Op basis daarvan dient door partijen op korte termijn (voor medio 2005) een geobjectiveerd en uniform toe te passen toetsingskader voor de sector Rijk te worden vastgesteld.

Uitgangspunt is daarbij dat ten minste de volledige restverdiencapaciteit van de betrokken werknemer dient te worden benut en dat het om passende arbeid gaat, dat wil zeggen arbeid die voor de krachten en bekwaamheden van de medewerker is berekend, tenzij aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard niet van hem kan worden gevergd en dat, voorzover dit past binnen de door de bedrijfsarts aanwezig te achten arbeidscapaciteiten, de salarisschaal van de aangeboden functie niet meer dan 2 schalen lager is gewaardeerd dan de oorspronkelijke functie.

Er dient binnen de sector Rijk voldoende (financiële en organisatorische) ruimte te worden gerealiseerd voor het zoeken naar dan wel creëren van een passende functie.

Om te komen tot een optimale reïntegratie kan betrokkene een beroep doen op alle voor herplaatsingkandidaten binnen de sector Rijk ter beschikking staande reïntegratie-instrumenten. Hierbij heeft betrokkene o.a. recht op toegang tot mobiliteitscentra en opleidings- en stagemogelijkheden en heeft deze bij de interne vacaturevervulling een voorrangspositie gelijk aan die van een herplaatsingskandidaat wegens reorganisatie.

De werknemer is verplicht medewerking te verlenen aan de aangeboden reïntegratie-activiteiten en om een passende functie te aanvaarden.

Werknemer kan zelf initiatieven nemen en deze vervolgens aan de werkgever voorleggen, die hierop een besluit neemt. Werknemer kan bezwaar maken bij het naasthogere bevoegd gezag van het ministerie waar hij werkzaam is over de reïntegratie-inspanningen van de werkgever. De secretaris-generaal blijft in dit proces eindverantwoordelijke. Er vindt op departementaal niveau monitoring plaats inzake de reïntegratieresultaten.

De werkgever is in de periode voorafgaande aan plaatsing in een passende functie verplicht om de bedoelde werknemer voor het deel dat hij weer in staat is tot werken (conform de verklaring van de bedrijfsarts), werk aan te bieden. Daarbij moet het gaan om loonvormende arbeid. Het is aan werkgever en werknemer, in overleg met de bedrijfsarts, om invulling te geven aan het precieze karakter van te verrichten arbeid. Als de werknemer dat aanvaardt, krijgt hij voor de gewerkte uren 100% loon doorbetaald van de betrekking waarin hij ziek is geworden.

Net als dat het geval is voor werknemers die niet recent ziek zijn geweest, zullen ook voor werknemers die terugkeren van (langdurig) ziekteverzuim, alle reguliere instrumenten beschikbaar zijn zoals die bestaan ten behoeve van (duurzame) employability. Deelname aan employability-verbeterende activiteiten kan alleen onder loonvormende arbeid vallen voorzover dat reeds gebruikelijk is voor niet uit ziekte terugkerende werknemers.

Twee jaar na het moment van ziekmelden wordt door de werkgever beoordeeld of verdere reïntegratie-activiteiten zullen leiden tot plaatsing in een passende functie. Hierbij wordt de opvatting van de werknemer betrokken. Indien betrokkene na twee jaar nog beschikt over voldoende restcapaciteiten en zich actief opstelt in zijn reïntegratietraject conform de gemaakte afspraken, dan wordt de uitvoering van de reïntegratie-activiteiten voortgezet met behoud van het dienstverband. Zo niet, dan vindt beëindiging van het dienstverband plaats waarbij voor de werknemer de bestaande wettelijke en bovenwettelijke regelingen van toepassing zijn.

2.4 Beroepsrisico's

Met betrekking tot werknemers die arbeidsongeschikt zijn geraakt door een dienstongeval of een beroepsziekte spreken partijen het volgende af.

In materiële zin wijzigt de rechtspositie van de bedoelde werknemers niet. De werkgever erkent de aansprakelijkheid voor beroepsrisico's (i.e. dienstongevallen en beroepsziekten). Op grond van die aansprakelijkheid is de werkgever bereid in het geval van dienstongevallen of beroepsziekten een schadevergoeding toe te kennen die neerkomt op een volledige compensatie van de loonschade.

De procedure verandert in die zin dat de werknemer bij de werkgever per individueel geval aanspraak moet maken op vergoeding van de loonschade. De criteria om te bepalen óf er sprake is van een dienstongeval of beroepsziekte en de criteria voor de hoogte van de schadevergoeding zullen overigens niet wijzigen ten opzichte van de huidige regelgeving.

De werknemer die als gevolg van een dienstongeval of beroepsziekte schade lijdt zal een vergoeding van de volledige schade krijgen indien:

* hij noodgedwongen aan beroepsrisico's is blootgesteld, die voortvloeien uit gevaarzettende situaties die rechtstreeks verband houden met de uitvoering van zijn taak en;
* hij zich vanwege zijn specifieke beroep of functie niet aan zijn taak kan onttrekken en;
* waarbij een rechtstreeks, objectief causaal verband vast te stellen is tussen oorzaak en gevolg.

2.5 Nieuw stelsel arbeidsongeschiktheid

Voor het overige zijn voor de periode vanaf twee jaar na ziekmelding nog geen afspraken te maken. Vooruitlopen op het nieuwe stelsel van arbeidsongeschiktheid is nu niet mogelijk aangezien het wettelijk regime niet precies bekend is. Aangezien de nog in te voeren WIA geen inkomensgarantie biedt voor de werknemers die minder dan 35% arbeidsongeschikt zijn, maar dit overlaat aan de sociale partners in de sectoren, spreken partijen wel af dat ook voor de groep werknemers met een arbeidsongeschiktheidspercentage van minder dan 35% zal gelden dat werken wordt beloond en dat - in relatie tot de werknemers met een arbeidsongeschiktheidspercentage van 35% of hoger - meer werken meer wordt beloond.

Den Haag, 10 mei 2005

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

voor deze,

de Directeur-Generaal Management Openbare Sector,

Namens de Algemene Centrale van Overheidspersoneel,

Namens het Ambtenarencentrum,

Namens de Christelijke Centrale van Overheids- en Onderwijspersoneel,

Namens de Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen bij Overheid en Onderwijs, bedrijven en Instellingen,