Gemeente Roermond

Samenwerkingsverband zeer teleurgesteld

De uitspraak die het Hof van Arbitrage dinsdag 24 mei jl. heeft gedaan over het geschil tussen België en Nederland over de reactivering van het historische tracé van de IJzeren Rijn heeft in de regio Midden- Limburg tot grote onrust geleid. Dat stelt het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg*, waarvan de bestuurders vrijdagochtend 27 mei voor spoedoverleg bijeen zijn gekomen.

"Omdat in de uitspraak nadrukkelijk is opgenomen dat België het recht heeft het historische tracé te reactiveren én daar ook de Nederlandse wetgeving op van toepassing is, waaronder de Wet Geluidhinder, is er een zeer groot risico dat langs het tracé veel woningen moeten worden gesloopt, met name in de Roermondse wijken De Kemp en Kitskensberg. Daar gaat de spoorlijn bijna letterlijk door achtertuinen. Als dit werkelijkheid wordt zijn de inspanningen, die in het kader van de herstructurering in beide wijken zijn verricht, volledig te niet gedaan. De totale schade voor de regio werd in 2001 al geraamd op 500 miljoen euro", aldus Gerard IJff, voorzitter van het samenwerkingsverband.

De minister van Verkeer en Waterstaat heeft tijdens de behandeling in de Tweede Kamer toegezegd dat er extra voorzieningen komen zoals een omleiding rond Roermond, een tunnel in Nationaal Park De Meinweg en een overkapping in de Weerter- en Budelerbergen. Wij gaan er van uit dat de minister haar toezeggingen nakomt, ondanks de tegenvallende financiële aspecten ten gevolge van de uitspraak van het hof. Bovendien zal het verhoogd risico voor rampen bij ingebruikname van het tracé de spoorwegveiligheid in de regio in negatieve zin beïnvloeden, zo stelt Gerard IJff. De twee treinongevallen in het recente verleden op het spooremplacement van Roermond liggen nog vers in het geheugen van veel bewoners.

Het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg gaat nu lobbyen om het dreigend onheil voor de regio te voorkomen. Ze roept de leden van de Tweede Kamer op om aanstaande donderdag 2 juni, tijdens het spoeddebat met de minister van Verkeer en Waterstaat, bij haar te bepleiten om met haar Belgische collega te gaan praten over de uitvoering van het recht op doortocht. Alternatieven die voor beide landen voordeel opleveren, kunnen dan aan bod komen. Bovendien zal het samenwerkingsverband op korte termijn juridisch advies inwinnen welke beroepsmogelijkheden nu nog openstaan.


* Het samenwerkingsverband bestaat uit de gemeenten Roerdalen, Roermond, Haelen, Heythuysen, Weert, Swalmen en Cranendonck, Kamer van Koophandel Limburg-Noord, Regio Noord- en Midden-Limburg, Stichting Milieufederatie Limburg en Staatsbosbeheer.

Publicatiedatum: 27.05.2005 Bijgewerkt: 27.05.2005