Verbond van Verzekeraars

Beste klachtenbehandelaar Zorg 2004

In een opmerkelijk initiatief heeft Ombudsman Zorgverzekeringen, Elizabeth Schmitz, Jan Minkhorst van Delta Lloyd en OHRA uitgeroepen tot beste klachtenbehandelaar op het terrein van zorgverzekeringen in 2004.

Volgens W. van den Berge van de Ombudsman Zorgverzekeringen is Minkhorst betrouwbaar, accuraat, reageert hij snel, geeft eventuele vertragingen door en weet voor de klagers resultaat te behalen binnen de eigen organisatie. Kortom: inhoudelijk en qua omgang is hij outstanding.
Voor de uitverkiezing tot beste klachtenbehandelaar maakt het niet uit of de zorgverzekeraar in kwestie veel of weinig klachten heeft. Het gaat er om hoe de behandelaar in voorkomende gevallen met een klacht omgaat, zowel naar betrokkene toe als binnen de eigen organisatie. Van den Berge: Met de heer Minkhorst hadden wij in het afgelopen jaar heel goede ervaringen. Dit neemt niet weg dat er nog meer klachtenbehandelaars zijn die goed scoorden. Andere zorgverzekeraars hebben een team dat belast is met klachtenbehandeling en fantastisch opereert of hebben hun procedures gewoon goed op orde. Of de heer Minkhorst zijn titel zal kunnen prolongeren, is dus de vraag.

Buiten de taakopdracht
Ombudsman Verzekeringen Jan Wolter Wabeke vindt het initiatief van zijn zorg-collega prijzenswaardig, maar zelf zou hij op dit moment niet in staat zijn voor zijn sectoren hetzelfde te doen. Bij mij zijn bijna 10.000 verzekeraars en tussenpersonen aangesloten. Voor zon uitverkiezing ontbreekt me ten ene male het systeem, de logistieke mogelijkheid, laat staan dat we over criteria hebben nagedacht. Ik weet ook niet of mijn opdrachtgevers er prijs op stellen, omdat zoiets nogal buiten mijn huidige taakopdracht valt. Maar zouden ze het idee steunen, dan denk ik er graag over mee.

Verzekerd!, mei 2005