DaimlerChrysler Nederland

Mercedes-Benz motorenoffensief: meest krachtige V8 CDI en acht nieuwe V6-motoren voor C-, CLK-, CLS- en E-Klasse

* E 420 CDI vanaf herfst 2005: sterke V8 diesel met standaard diesel partikel filter

* Acht nieuwe V6 benzine- en dieselkrachtbronnen

Mercedes-Benz introduceert acht volledig nieuwe V6-motoren in de C-, CLK-, CLS- en E-Klasse. De nieuwe benzine- en dieselmotoren blinken uit door hun vermogen, trekkracht, verbruik en geringe emissie-uitstoot. Een andere nieuwe motor is te vinden in de E 420 CDI: een V8 van 231 kW/314 pk, een van de krachtigste personenautodiesels ter wereld.

Nog meer nieuws betreft vier nieuwe motorvarianten in de CLK-Klasse. Zowel de Coupé als de Cabrio beschikt bovendien over een gewijzigde voorzijde en nog meer technische innovaties op het gebied van veiligheid en comfort. Verder zijn de CLK Cabrio, CLS-Klasse én de E-Klasse 4MATIC nu voor het eerst met V6 dieselmotoren verkrijgbaar. CLK-Klasse: sportiever
De nieuwe CLK 280, CLK 350 en zescilinder CLK 320 CDI maken de CLK-Klasse nog sportiever dan voorheen. Ook de dynamische uitstraling van de Coupé en Cabrio is er op vooruitgegaan dankzij een nieuwe voorbumper met grotere luchtinlaten en een grille met drie lamellen. De CLK AVANTGARDE én de ELEGANCE uitvoering worden nu standaard uitgerust met lichtmetalen velgen.
Ook het interieur van de CLK-Klasse is gewijzigd. De AVANTGARDE uitvoering is nu voorzien van een nieuw instrumentenpaneel met aluminium omlijsting, witte wijzerplaten met verchroomde randen. De ELEGANCE uitvoering beschikt over nieuwe stoffen, nieuwe lederen bekleding en nieuwe interieurdelen van essenhouten. Om aan de wensen van sportieve automobilisten te voldoen, zijn er een Sport Pakket en Sport Pakket AMG ontwikkeld met onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, 225/40 R 18 banden vóór en 255/35 R 18 banden achter, geperforeerde remschijven en een sportonderstel. Tot slot is de CLK Coupé er nu ook met de beproefde viercilinder dieselmotor van 110 kW/150 pk, die slechts 6,4 liter per 100 kilometer verbruikt. E-Klasse: nieuwe topdiesel met 231 kW/314 pk
De Mercedes-Benz E-Klasse zal in de toekomst bestaan uit 27 motor- en carrosserievarianten. Vijf motoren zijn volledig nieuw: twee zescilinder CDI-krachtbronnen, twee V6 benzinemotoren en de nieuwe V8 diesel. Deze laatste is leverbaar vanaf komend najaar. Verder zijn aan de reeks toegevoegd de E 280 4MATIC en de E 350 4MATIC. Iets later komt daar nog de E 320 CDI 4MATIC bij.
De E 420 CDI beschikt over een nieuw ontwikkelde achtcilinder dieselmotor die 231 kW/314 pk levert en een maximum koppel van 730 Nm bij slechts 2.200 toeren. Dankzij deze trekkracht reageert de motor zeer soepel tijdens inhaalmanoeuvres en kan tevens sneller accelereren. De E 420 CDI accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en van 60 naar 120 km/h in slechts 5,4 seconden (derde versnelling). Deze topversie onder de diesels heeft een gemiddeld verbruik van 9,3 liter per 100 km. Standaard zijn een onderhoudsvrij diesel partikel filter, de 7-traps automaat 7G-TRONIC en de luchtvering AIRMATIC.
CLS-Klasse: nieuwe dieselpower voor vierdeurs coupé De krachtige benzinemotoren krijgen in augustus gezelschap van de nieuwe CLS 320 CDI met een V6-motor van 165 kW/224 pk. Net zoals in de andere CLS-uitvoeringen is de automatische transmissie 7G-TRONIC standaard. De CLS 320 CDI accelereert in 7 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 246 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 7,6 tot 8,1 liter per 100 km, wat betekent dat de CLS 320 CDI een actieradius heeft van zo'n 1.050 kilometer. De richtprijs voor de CLS 320 CDI is EUR 83.000. De exacte prijs is op dit moment nog niet bekend.
C-Klasse: nieuwe zescilinder vervangt vier- en vijfcilinders Dankzij de introductie van vier nieuwe zescilinder krachtbronnen beschikt de Mercedes-Benz C-Klasse nu over de meest moderne motorenlijn in zijn klasse. De dieselreeks wordt bekroond met de nieuwe C 320 CDI die de vijfcilinder-in-lijn C 270 CDI vervangt. De nieuwste zescilinder benzinemotoren komen medio 2005 in drie varianten op de markt: C 230 (150 kW/204 pk), C 280 (170 kW/231 pk) en C 350 (200 kW/272 pk). De uitvoeringen met de nieuwe zescilinder motor zijn tot 13 procent zuiniger dan de voorgangers. De nieuwe en krachtigere C 280 kost hetzelfde als de voorganger C 240. De C 350 vervangt de C 320. De C 350 is er als AVANTGARDE en ELEGANCE uitvoering en beschikt standaard over 17-inch lichtmetalen velgen.
De C 230 met V6-motor kost hetzelfde als de voorganger C 230 KOMPRESSOR met viercilinder motor. De nieuwe C 230 levert 9 kW/12 pk meer wat bijdraagt aan het rijplezier. De motor levert een maximum koppel van 245 Nm tussen de 2.900 en 5.500 toeren, wat bijdraagt aan een snelle acceleratie. De C 230 kan in slechts 8,4 seconden van 0 naar 100 km/h (Sedan) en heeft een topsnelheid van 245 km/h. De krachtige V6-motor is leverbaar in de C-Klasse Sedan, Combi en Sportcoupé en beschikt standaard over een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Als optie is de7G-TRONIC automaat leverbaar. Standaard zijn THERMATIC airconditioning, NECK-PRO actieve hoofdsteunen voorin (Sedan en Combi), windowbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers voor- en achterin en een multifunctioneel stuurwiel.
Tot de nieuwe C-Klasse uitvoeringen behoren verder de C 280 4MATIC en de C 350 4MATIC. Deze beschikken over de 4MATIC permanente vierwielaandrijving en leveren tot 45 kW/61 pk meer dan de voorgangers.

© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.