Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-417       |
|                                            |Arnhem|27 mei 2005    |
|                                            |,     |               |
OOST NEDERLAND IS ER KLAAR VOOR

Er moeten nog wat slagen worden gemaakt, maar in grote lijnen staat nu beschreven welke ideeën, plannen en projecten Gelderland en Overijssel op tafel hebben liggen om met Europees geld meteen te realiseren. De beide colleges van Gedeputeerde Staten hebben een Position Paper vastgesteld dat in het Gelders Parlement in juni wordt besproken. Richting Rijk en de Europese Unie wordt het Position Paper als lobby document gebruikt om de kansen voor de ontwikkelingen in Gelderland en Overijssel te benadrukken. Tijdens de Europese Top van Luxemburg eind juni vindt de besluitvorming over de nieuwe Europese richtlijnen voor de structuurfondsen 2007-2013 (Europees cohesie- en plattelandontwikkelingsbeleid) plaats. Ook de verdeling van de middelen over de lidstaten komt dan aan de orde. Het Rijk verdeelt daarna het geld over de regio's. Onder de thema's 'stad' en 'platteland' wordt de visie van de Oost Nederlandse regio weergegeven. Kort gezegd komt die neer op de ontwikkeling van dynamische steden (meer samenwerking tussen stedelijke netwerken) en de ontwikkeling van een vitaal platteland (een balans tussen groene en rode functies). In zes prioriteiten worden deze thema's verder uitgediept.

Prioriteiten
Bij 'Kenniseconomie en innovatie' laat de regio zien dat ze al beschikt over een uitstekende kennisbasis in Europa op het gebied van voeding, gezondheid en technologie. De gezonde mens is de noemer waaronder deze kennistriangle wordt gepresenteerd. Aanhakend op het rijksbeleid, waarin Oost-Nederland is opgenomen als een van de vier belangrijkste innovatieregio's in Nederland, geeft de regio aan dat hiermee al een belangrijke stap gezet is op weg naar een duurzame, economische èn maatschappelijke ontwikkeling van het gebied. Nu komt het er op aan om in regionaal, nationaal en Europees verband door te zetten. Investeringen op verschillende niveaus zijn daarvoor noodzakelijk. Oost Nederland kan op die manier een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen in Nederland en Europa.

'Landbouw en agribusiness' is de tweede prioriteit. Door hervormingen in het Europese beleid en de toenemende invloed van de wereldmarkt worden agrarische ondernemers gedwongen meer markt- en consumentgericht te produceren. Specialisatie, automatisering en schaalvergroting worden steeds belangrijker. Dat vraagt om aanpassing van de inrichting van het platteland. De reconstructieplannen vormen daarvoor de basis. Daarnaast streeft de regio naar versterking van de agribusiness in internationaal verband. Voor Gelderland komt de A1-corridor (veehouderij) in beeld, samen met de A15-cooridor (tuinbouw). Door samenwerking met de kennisinstellingen op het gebied van voeding, gezondheid en technologie wordt kennisuitwisseling en innovatie bevorderd. Ook het zoeken naar nieuwe economische dragers voor het landelijk gebied vraagt veel aandacht. Oost Nederland wil voortbouwen op brede plattelandsontwikkeling en steunt jonge boeren.

Zonder Mobiliteit, de derde prioriteit, staat alles stil. Landsdeel Oost neemt een prominente plaats in op het gebied van infrastructuur en verkeer en openbaar vervoer op nationaal en Europees niveau (Trans Europese netwerken). Knelpunten moeten zo snel mogelijk worden opgelost. Dichtslibbende wegen leiden tot hoge kosten. Het landelijk gebied wordt steeds slechter bereikbaar met het openbaar vervoer. Leefbaarheidsproblemen zijn daarvan het gevolg. Daarom is investeren in duurzame infrastructuur (stille wegdekken en verlagen snelheid) en in openbaar vervoer hard nodig, evenals innovatieve ontwikkelingen op dit terrein.

Als vierde op de prioriteitenlijst staat Milieu en risicopreventie. Ondanks een succesvol milieubeleid in de afgelopen decennia dienen zich nieuwe problemen aan. Ontwikkeling van duurzame energie (biomassa en wind) staat hoog op de agenda, evenals het terugdringen van luchtverontreiniging (fijn stof en stikstofdioxide). Met het revitaliseren van oude bedrijfsterreinen kan eveneens milieuwinst worden geboekt. Ook het watersysteem wordt natuurlijker en veerkrachtiger gemaakt. Ruimte voor de rivieren en waterberging zijn belangrijke items. Forse investeringen zijn de komende jaren noodzakelijk om het risico van hoogwater beheersbaar te maken.

In de relatief groene regio Oost Nederland legt vergrijzing een toenemende claim op zorgverlening en gezondheidszorg. Dit vraagt om nieuwe concepten van zorg- en dienstverlening, bijvoorbeeld door het toepassen van ICT-technieken. In steden moet de afnemende sociale cohesie en het gevoel van onveiligheid worden aangepakt. Door schaalvergroting en efficiëntieverhoging loopt het voorzieningenniveau op het platteland en in stadswijken terug. Deze achteruitgang kan wordne aangepakt met aansprekende projecten als Kulturhuser (multifunctionele centra). Sociale vitaliteit en leefbaarheid kan de aantrekkelijkheid van steden en platteland aanzienlijk vergroten.

De bevordering van de Internationale samenwerking met met name NordRhein Westfalen en Nieder Sachsen staat hoog op de Oost Nederlandse verlanglijst. Maar ook met andere Europese regio's wordt samenwerking nagestreefd om kennis te delen, netwerken op te bouwen en integrale projecten te realiseren.

Kortom: Gelderland en Overijssel willen aan de slag. Plannen en initiatieven liggen klaar die allemaal bijdragen aan de broodnodige sociaal-economische ontwikkelingen in dit landsdeel, naadlooss passend binnen de doelen van Rijk en Europese Unie.