Gemeente Hellendoorn


Wet Bibob ook in Hellendoorn van kracht

Het college van Burgemeester en wethouders heeft besloten met ingang van 1 juni 2005 gebruik te gaan maken van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). De Wet Bibob biedt namelijk mogelijkheden om te voorkomen dat, door het verlenen van subsidies, vergunningen of aanbestedingen, de gemeente onbedoeld criminele activiteiten mogelijk maakt. De wet bestaat sinds juni 2003 en is samen met de gemeenten en de politie in de regio Twente tot een gezamenlijke beleidslijn ontwikkeld. De inzet van de wet Bibob heeft een preventieve werking, zorgt voor minder criminaliteit in de gemeente, waarborgt de veiligheid van de burgers beter en er ontstaat eenheid in het regiobeleid.

Landelijk bureau Bibob
Er is een landelijk bureau Bibob opgericht, dat op verzoek van bestuursorganen onderzoek doet naar het risico op criminele activiteiten bij verschillende aanvragen. Dit bureau Bibob heeft toegang tot gesloten informatiebronnen zoals onder andere de justitiële documentatiedienst, het Korps landelijke politiediensten en de belastingdienst. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan een vergunning, subsidie of deelname aan een aanbesteding geweigerd of ingetrokken worden.

Gezamenlijke beleidslijn
De gemeenten en politie in de regio Twente hebben een "Beleidslijn bestuurlijke aanpak (georganiseerde) criminaliteit in Twente", een plan van aanpak en vragenlijsten opgesteld voor de toepassing van de wet Bibob. Deze heeft betrekking op Drank & Horeca, Prostitutie en Coffee-, smart- en growshops en stelt zwaardere eisen aan de aanvraag- en controleprocedures van vergunningen en subsidies. De gemeente Hellendoorn gebruikt de beleidslijn voor de Drank & Horeca, want er geldt een nulbeleid ten aanzien van prostitutie en drugsverkoop. Met het vaststellen van de beleidslijn, het plan van aanpak en de opgestelde vragenlijsten, krijgt de gemeente Hellendoorn dus meer mogelijkheden vergunningen op het gebied van drank en horeca te weigeren of in te trekken. Dit kan alleen wanneer het vermoeden bestaat dat de vergunning niet gebruikt wordt voor het doel waarvoor deze is of wordt afgegeven.

Concrete toepassing
Toepassing van de wet Bibob houdt voor aanvragers en houders van een Drank & Horeca-vergunning in dat een meer uitgebreid aanvraagformulier ingevuld moet worden, waarin vooral wordt ingegaan op de juridische vorm, het doel, de activiteiten en de financiering van de onderneming en de personen in de onderneming. Wanneer naar aanleiding van het ingevulde formulier twijfels over de bedoelingen van de aanvrager ontstaan of blijven bestaan, moet een uitgebreide vragenlijst ingevuld te worden. In deze vragenlijst wordt nog dieper ingegaan op de hierboven genoemde aspecten van de onderneming. Blijven ook na het invullen van de uitgebreide vragenlijst twijfels bestaan, dan wordt het landelijk bureau Bibob ingeschakeld om te onderzoeken of een vergunning verleend kan worden. Ook voor reeds verleende vergunningen kan deze werkwijze gehanteerd worden, bijvoorbeeld tijdens een controle.
Wanneer een aanvrager of vergunninghouder weigert de vragenlijst(en) geheel of gedeeltelijk in te vullen, dan is dit reeds grond de aanvraag af te wijzen of de vergunning in te trekken.

Verder uitbouwen toepassingen
In de loop van dit jaar wordt door de gezamenlijke Twentse gemeenten en de politie onderzocht of de wet Bibob op andere beleidsterreinen kan worden toegepast. Te denken valt dan aan de bouw, milieu, subsidies en aanbestedingen op het gebied van ICT, milieu en bouw.