Gemeente Hellendoorn
Wet Bibob ook in Hellendoorn van kracht
Het college van Burgemeester en wethouders heeft besloten met ingang
van 1 juni 2005 gebruik te gaan maken van de Wet bevordering
integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob). De
Wet Bibob biedt namelijk mogelijkheden om te voorkomen dat, door het
verlenen van subsidies, vergunningen of aanbestedingen, de gemeente
onbedoeld criminele activiteiten mogelijk maakt. De wet bestaat sinds
juni 2003 en is samen met de gemeenten en de politie in de regio
Twente tot een gezamenlijke beleidslijn ontwikkeld.
De inzet van de wet Bibob heeft een preventieve werking, zorgt voor
minder criminaliteit in de gemeente, waarborgt de veiligheid van de
burgers beter en er ontstaat eenheid in het regiobeleid.
Landelijk bureau Bibob
Er is een landelijk bureau Bibob opgericht, dat op verzoek van
bestuursorganen onderzoek doet naar het risico op criminele
activiteiten bij verschillende aanvragen. Dit bureau Bibob heeft
toegang tot gesloten informatiebronnen zoals onder andere de
justitiële documentatiedienst, het Korps landelijke politiediensten
en de belastingdienst. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek
kan een vergunning, subsidie of deelname aan een aanbesteding
geweigerd of ingetrokken worden.
Gezamenlijke beleidslijn
De gemeenten en politie in de regio Twente hebben een "Beleidslijn
bestuurlijke aanpak (georganiseerde) criminaliteit in Twente", een
plan van aanpak en vragenlijsten opgesteld voor de toepassing van de
wet Bibob. Deze heeft betrekking op Drank & Horeca, Prostitutie en
Coffee-, smart- en growshops en stelt zwaardere eisen aan de aanvraag-
en controleprocedures van vergunningen en subsidies. De gemeente
Hellendoorn gebruikt de beleidslijn voor de Drank & Horeca, want er
geldt een nulbeleid ten aanzien van prostitutie en drugsverkoop.
Met het vaststellen van de beleidslijn, het plan van aanpak en de
opgestelde vragenlijsten, krijgt de gemeente Hellendoorn dus meer
mogelijkheden vergunningen op het gebied van drank en horeca te
weigeren of in te trekken. Dit kan alleen wanneer het vermoeden
bestaat dat de vergunning niet gebruikt wordt voor het doel waarvoor
deze is of wordt afgegeven.
Concrete toepassing
Toepassing van de wet Bibob houdt voor aanvragers en houders van een
Drank & Horeca-vergunning in dat een meer uitgebreid aanvraagformulier
ingevuld moet worden, waarin vooral wordt ingegaan op de juridische
vorm, het doel, de activiteiten en de financiering van de onderneming
en de personen in de onderneming. Wanneer naar aanleiding van het
ingevulde formulier twijfels over de bedoelingen van de aanvrager
ontstaan of blijven bestaan, moet een uitgebreide vragenlijst ingevuld
te worden. In deze vragenlijst wordt nog dieper ingegaan op de
hierboven genoemde aspecten van de onderneming. Blijven ook na het
invullen van de uitgebreide vragenlijst twijfels bestaan, dan wordt
het landelijk bureau Bibob ingeschakeld om te onderzoeken of een
vergunning verleend kan worden. Ook voor reeds verleende vergunningen
kan deze werkwijze gehanteerd worden, bijvoorbeeld tijdens een
controle.
Wanneer een aanvrager of vergunninghouder weigert de vragenlijst(en)
geheel of gedeeltelijk in te vullen, dan is dit reeds grond de
aanvraag af te wijzen of de vergunning in te trekken.
Verder uitbouwen toepassingen
In de loop van dit jaar wordt door de gezamenlijke Twentse gemeenten
en de politie onderzocht of de wet Bibob op andere beleidsterreinen
kan worden toegepast. Te denken valt dan aan de bouw, milieu,
subsidies en aanbestedingen op het gebied van ICT, milieu en bouw.