Gemeente Amsterdam

Twee lijndiensten voor Amsterdam

30 mei 2005
---
Lisa Neves Gonçalves

Vanaf augustus zullen containerschepen van de Grand Alliance de Ceres Paragon Terminal in Amsterdam aandoen. Twee lijndiensten zullen, na een korte infaseringsperiode, wekelijks containers in de Amsterdamse haven lossen en laden. Amsterdam is daarmee opgenomen in het schema van de nieuwste Europa-Verre Oosten dienst van de Grand Alliance en tevens in een bestaande dienst die Japan met Europa verbindt.

In de nieuwe dienst, de zogeheten `F Loop', worden in het Verre Oosten de belangrijkste Chinese havens verbonden met Amsterdam. In de bestaande dienst, de zogeheten `A loop', worden Japanse havens verbonden met enkele Europese, waaronder nu dus ook Amsterdam. De schepen vallen in de categorie 4.000 - 6.000 teu.

Aanhouder wint Volgens de Amsterdamse havenwethouder Mark van der Horst is de komst van deze lijndiensten een grote stimulans voor de bedrijvigheid in de haven, de stad en de regio: "De aanhouder wint. Ik ben blij dat verladers hun containers nu in onze haven kunnen overslaan. De Ceresterminal is hypermodern en erg snel, de haven congestievrij en dat is in het voordeel van de verladers." De wethouder wijst ook op andere voordelen: "Met de containers krijgen we extra banen in de haven, zowel op de terminal als bij nautische dienstverleners. En ik verwacht veel spin-off voor de andere bedrijven."

De Grand Alliance is een samenwerkingsverband van vijf grote containerrederijen: Hapag Lloyd, MISC, NYK, OOCL en P&O Nedlloyd. NYK is aandeelhouder van de Ceres Paragon Terminal en heeft de onderhandelingen met de andere Grand Alliance partners hiermee succesvol afgerond.

Innovatief De terminal is aangelegd volgens een innovatief concept. Door kranen aan weerszijden van een insteekhaven te plaatsen, kunnen schepen aan twee kanten tegelijk worden geladen en gelost. Dit levert rederijen een forse besparing op.

Groei Het gaat erg goed met de Amsterdamse haven. In 2004 groeide de overslag met ongeveer 17%. In totaal groeide Zeehavens Amsterdam (dus inclusief IJmuiden/Velsen, Beverwijk en Zaanstad) ongeveer 12% en behoort in grootte tot de top-5 van Noord-West Europa. De komst van de containerlijnen ligt in de lijn van de huidige ontwikkelingen van Zeehavens Amsterdam.