Gemeente Heerlen

Heerlen derde bij landelijke communicatieprijs

Afgelopen vrijdag, 27 mei, heeft de gemeente Heerlen in Utrecht de derde plaats behaald bij de uitreiking van de Chiel Galjaardprijs voor de Stadssoap 'Hart voor de Stad'. De Stadssoap is op initiatief van de afdeling Communicatie tot stand gekomen. Met de Stadssoap wil de gemeente bevorderen dat inwoners bij de stad betrokken raken en duidelijk maken dat veel problemen samen met de burger opgelost kunnen worden. De Galjaardprijs wordt sinds 2003 jaarlijks uitgereikt tijdens het VVO (Vereniging Voor Overheidscommunicatie)-congres aan een bijzonder communicatieproject. Criteria voor beoordeling zijn vernieuwing, creativiteit en duurzaamheid. Op de punten vernieuwing en creativiteit werd Heerlen zelfs tweede. De Galjaardprijs is vernoemd naar de mede-oprichter en eerste VVO-voorzitter, Chiel Galjaard, die in 2002 overleed.

Tijdens het VVO-congres presenteerden zes overheidsinstanties hun inzending. Na een spannende publieksstemming eindigde de gemeente Heerlen op de derde plaats. Speciaal voor deze presentatie had Muziek- en Theatergezelschap Het Spinazieblik een 'minisoap' gemaakt waarin fragmenten van de afgelopen drie afleveringen van de Stadssoap waren verwerkt. Daarnaast bestond de presentatie uit een toelichting op het ontstaan en de inhoud van dit communicatietraject, en een paneelpresentatie waarbij de acteurs als 'standbeeld' de aandacht trokken. Naast het behalen van de derde plaats was er veel waardering voor het Heerlense communicatietraject. Ook is er landelijk interesse in het project. Mogelijk volgt er nog een publicatie in een vakblad en wordt de Stadssoap nog elders in het land gepresenteerd.

Stadssoap

De stadssoap is ontstaan naar aanleiding van de oproep van burgemeester Gresel in de Stadskrant, waarin hij burgers vroeg wat zij zouden doen als ze burgemeester waren. De meer dan 200 reacties werden verwerkt in de Stadssoap 'Hart voor de Stad', die werd uitgevoerd tijdens een speciale bijeenkomst voor alle mensen die hadden gereageerd op de oproep. Ook werden mensen opgeroepen om mee te werken aan een vervolgaflevering. Op die manier moest er een sneeuwbaleffect ontstaan waardoor steeds meer mensen bij de soap betrokken worden, of als publiek of als acteur of als medewerker achter de schermen (decor bouwen, kostuums maken, onderwerpen aandragen, etc.). Rode draad bij alle afleveringen is het samen (gemeente en inwoners) aanpakken van problemen. Inmiddels zijn er twee vervolgafleveringen op verschillende plekken in de stad gespeeld. De vierde aflevering is in de maak. Mensen die mee willen doen aan de soap, kunnen zich aanmelden bij Muziek- en Theatergezelschap Het Spinazieblik, tel. 045-5720060.

HEERLEN, 30 mei 2005
Concernstaf Communicatie
Francine Pelzers
(06) 23 762970
persvoorlichting@heerlen.nl

-----------------------
p e r s


---- --