Brommen zonder helm is levensgevaarlijk
TILBURG, 3 juni 2005
Bestuurders en passagiers van bromfietsen en motoren moeten een helm
dragen. Dat is niet alleen verplicht, maar ook veilig. Het dragen van
een goede valhelm verkleint de kans op een ongeval met een dodelijke
afloop met wel veertig procent. De politie controleert daarom
dagelijks.
Er bestaan nog wel eens misverstanden over wie wel en niet een helm
moeten dragen. Daarom een overzicht: op een snorfiets, brommobiel en
op de meeste quads is het dragen van een helm niet verplicht. Op een
brommer, trike en motor geldt de draagplicht wél met uitzondering van
de BMW C1, want daarvoor geldt een vrijstelling. Op die C1 is het wel
verplicht om de veiligheidsgordel te dragen, en dat geldt ook voor
mensen die in een brommobiel of op een quad rijden.
Niet zomaar een helm
Zomaar een helm dragen is echter niet voldoende: in de wet is
vastgelegd dat een helm goed moet passen en op een juiste manier
bevestigd moet zijn. Dus: een niet te grote en niet te kleine helm,
met de kinband goed vast. Daarnaast moet een helm goedgekeurd zijn
volgens de Europese ECE-norm. Dat is te zien aan een in de helm
genaaid label met daarop een omcirkelde E plus een cijfer. Een ander
punt om op te letten is de staat van de helm. Oude helmen kunnen beter
vervangen worden omdat de helmschaal broos wordt. Verder is het
belangrijk om de helm te vervangen na een valpartij, omdat de
schokdemping afneemt ook als er geen zichtbare schade is.
Doden en gewonden
Brom- en snorfietsers zijn een kwetsbare groep verkeersdeelnemers. De
kans dat zij door een ongeval in een ziekenhuis terechtkomen, is bijna
veertig keer zo groot als voor een gemiddelde verkeersdeelnemer. In
2004 vielen er in Nederland 91 doden en zon 3000 ziekenhuisgewonden te
betreuren. Neem dus geen extra risico, en draag een helm.
Boete
Het geen of geen goedpassende helm dragen is niet alleen gevaarlijk,
maar levert ook een fikse boete op die varieert van 55 euro
(bromfiets) tot 70 euro (motor).
Politie controleert
Verkeersveiligheid is een van de taken van alle dertig politieteams in
de regio. Daarnaast heeft Midden en West Brabant een 28-koppig team
dat zich speciaal met verkeershandhaving bezighoudt. Dag in dag uit
controleren zij op de belangrijkste oorzaken van ongevallen en ernstig
letsel in het verkeer. Rijden zonder helm is er zo een. Daarnaast
controleert het team op maximum snelheid, het negeren van rood licht,
het rijden onder invloed en rijden zonder gordel.
Auteur: Inge van den Heuvel
Politie Midden- en West Brabant