AutoRai

Print

Lexus RX 400h: âs werelds eerste krachtige hybride SUV

(3-6-2005)
Met de RX 400h hebben de technici van Lexus compleet nieuwe hybridecomponenten ontwikkeld, gebaseerd op het Hybrid Synergy Drive(TM)-concept. Bij deze speciaal voor een SUV bedoelde technologie wordt voor het eerst een hybridesysteem toegepast dat bestaat uit twee elektromotoren in combinatie met een uiterst efficiënte 3,3 liter V6 benzinemotor.
Het totale maximum vermogen komt hiermee op 200 kW/272 pk. Het geheel resulteert in een âintelligenteâ elektrische vierwiel-aandrijving voor maximale veiligheid gecombineerd met een minimale CO -uitstoot en snelle acceleratiecijfers. Ofwel: hij heeft de prestaties van een 8-cilinder, is voorzien van een 6-cilinder en heeft de verbruikscijfers van een 4-cilinder. Lexus bewijst als eerste autofabrikant dat indrukwekkende rijprestaties en milieuvriende-lijkheid wel degelijk samen gaan. Het exterieur van de hybride SUV onderscheidt zich ten opzichte van de Lexus RX 300 door onder meer krachtig gestileerde 18 inch lichtmetalen wielen en een luchtinlaat in de voorbumper. Bovendien biedt de hybride SUV 68 pk/50 kW meer vermogen tegen een meerprijs van slechts ⬠5.500,-. Vanaf medio juni staat de RX 400h bij de Lexus-dealer. Het gamma omvat een RX 400h en een luxueuze RX 400h Executive. De prijzen komen respectievelijk op ⬠66.700,- en
⬠72.300,- inclusief BTW en BPM.

De Lexus RX 400h in één oogopslag
Hybrid Synergy Drive(TM)

* Allereerste high performance four wheel drive met hybrideaandrijving

* 3,3 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor voor en achter levert gezamenlijk vermogen van 200 kW/272 pk
* Vloeiende acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 7,6 seconden
* Aantrekkelijk verbruik voor een SUV met benzinemotor: 8,1 l/100 km bij de gecombineerde cyclus; 7,6 l/100km op de buitenweg en 9,1 l/100 km in het stadsverkeer (volgens de EC-norm)

* Lage CO -uitstoot van 192 g/km

* NO -uitstoot nagenoeg nul, veel minder dan Euro-norm
* Combineert de prestaties van een 8-cilinder, is voorzien van een 6-cilinder en heeft verbruikcijfers vergelijkbaar met die van een
4-cilinder

* Vergeleken met SUV V6-versies (benzine) stoot de RX 400h tot 2,6 ton minder CO per jaar uit, gebaseerd op de gecombineerde EC-cyclus voor SUVâs met V6-benzinemotoren en 24.000 km per jaar

Veiligheid

* De eerste auto in dit segment met Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM): het unieke, geavanceerde stabiliteitssysteem van Lexus waarin zaken als ABS, EBD, TRC, EPS en VSC dynamisch gecombineerd worden

* Elektronisch geregeld remsysteem voor betere remprestaties en regeneratie van de remenergie (ECB - Electronically Controlled Brake system)

* âE-Four elektrische vierwielaandrijvingâ wordt mogelijk gemaakt door de elektromotor achter en levert dezelfde prestatie als een conventioneel mechanisch 4x4-systeem; achterwielaandrijving wordt echter automatisch uitgeschakeld indien dit niet nodig is, hetgeen gunstig is voor het brandstofverbruik

* zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder

Gamma

* Twee versies: RX 400h & RX 400h Executive
* Meerprijs voor hybrideaandrijving ⬠5.500,-
* Meer vermogen ten opzichte van Lexus RX 300 bedraagt 68 pk/ 50kW

* Geen BPM vrijstelling voor hybrideaandrijving

Optioneel leverbaar op Executive versie

* Geïntegreerd DVD navigatiesysteem met touch screen, Lexus Parking Assist Monitor, spraakherkenning en Bluetooth technologie, DRG (Dynamic Route Guidance; een interactief systeem om verkeersopstoppingen te vermijden)

* Mark Levinson HiFi Audiosysteem met 6CD wisselaar, 240 W versterker en elf luidsprekers

Visie van Karl Schlicht, Vice President Lexus Europe âAlle automobielfabrikanten zullen op korte termijn met een vorm van hybrideaandrijving komen â of hebben iets in de planning,â aldus Karl Schlicht, Vice President Lexus Europe. âEn ik denk dat ik niets teveel zeg als ik stel dat de toewijding van Lexus aan de hybridetechnologie, en ons vroege succes, een aantal andere automobielfabrikanten verrast zullen hebben. Het ligt in de lijn der verwachting dat als de NO -normen worden aangescherpt, autoâs met dieselmotoren duurder zullen worden, waardoor autoâs met hybrideaandrijving nog aantrekkelijker zullen worden,â zo gaat hij verder. âHet NO -verhaal is in Europa lang ontkend en daar moet verandering in komen. Het is niet voor niets dat in andere markten, zoals Noord-Amerika of Japan, de NO -eisen strenger zijn dan in Europa. Als de eisen voor deeltjesuitstoot wereldwijd gelijk getrokken worden, wordt het rijden in een hybride nog veel aantrekkelijker.â

âTel daarbij op de krachtige prestaties van de RX 400h en de zaak wordt nog interessanter,â vervolgt Schlicht. âWereldwijd bezien doet dit de balans eveneens doorslaan in het voordeel van de hybride. Vereenvoudig de normen, laat de NO -uitstoot mee wegen en laat vervolgens de klant beslissenâ¦. Hybridetechniek vormt een belangrijk technologisch voordeel voor Lexus. En toegepast in een SUV als de RX 400h is het net alsof u geniet van een chocolade-ijsje, maar dan zonder schuldgevoel.â