Print
Lexus RX 400h: âs werelds eerste krachtige hybride SUV
(3-6-2005)
Met de RX 400h hebben de technici van Lexus compleet nieuwe
hybridecomponenten ontwikkeld, gebaseerd op het Hybrid Synergy
Drive(TM)-concept. Bij deze speciaal voor een SUV bedoelde technologie
wordt voor het eerst een hybridesysteem toegepast dat bestaat uit twee
elektromotoren in combinatie met een uiterst efficiënte 3,3 liter V6
benzinemotor.
Het totale maximum vermogen komt hiermee op 200 kW/272 pk. Het geheel
resulteert in een âintelligenteâ elektrische vierwiel-aandrijving voor
maximale veiligheid gecombineerd met een minimale CO -uitstoot en
snelle acceleratiecijfers. Ofwel: hij heeft de prestaties van een
8-cilinder, is voorzien van een 6-cilinder en heeft de
verbruikscijfers van een 4-cilinder. Lexus bewijst als eerste
autofabrikant dat indrukwekkende rijprestaties en
milieuvriende-lijkheid wel degelijk samen gaan. Het exterieur van de
hybride SUV onderscheidt zich ten opzichte van de Lexus RX 300 door
onder meer krachtig gestileerde 18 inch lichtmetalen wielen en een
luchtinlaat in de voorbumper. Bovendien biedt de hybride SUV 68 pk/50
kW meer vermogen tegen een meerprijs van slechts
⬠5.500,-. Vanaf medio juni staat de RX 400h bij de Lexus-dealer. Het
gamma omvat een RX 400h en een luxueuze RX 400h Executive. De prijzen
komen respectievelijk op ⬠66.700,- en
⬠72.300,- inclusief BTW en BPM.
De Lexus RX 400h in één oogopslag
Hybrid Synergy Drive(TM)
* Allereerste high performance four wheel drive met
hybrideaandrijving
* 3,3 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor voor en
achter levert gezamenlijk vermogen van 200 kW/272 pk
* Vloeiende acceleratie van 0 tot 100 km/h in slechts 7,6 seconden
* Aantrekkelijk verbruik voor een SUV met benzinemotor: 8,1 l/100 km
bij de gecombineerde cyclus; 7,6 l/100km op de buitenweg en 9,1 l/100
km in het stadsverkeer (volgens de EC-norm)
* Lage CO -uitstoot van 192 g/km
* NO -uitstoot nagenoeg nul, veel minder dan Euro-norm
* Combineert de prestaties van een 8-cilinder, is voorzien van een
6-cilinder en heeft verbruikcijfers vergelijkbaar met die van een
4-cilinder
* Vergeleken met SUV V6-versies (benzine) stoot de RX 400h tot 2,6
ton minder CO per jaar uit, gebaseerd op de gecombineerde EC-cyclus
voor SUVâs met V6-benzinemotoren en 24.000 km per jaar
Veiligheid
* De eerste auto in dit segment met Vehicle Dynamics Integrated
Management (VDIM): het unieke, geavanceerde stabiliteitssysteem van
Lexus waarin zaken als ABS, EBD, TRC, EPS en VSC dynamisch
gecombineerd worden
* Elektronisch geregeld remsysteem voor betere remprestaties en
regeneratie van de remenergie (ECB - Electronically Controlled Brake
system)
* âE-Four elektrische vierwielaandrijvingâ wordt mogelijk gemaakt
door de elektromotor achter en levert dezelfde prestatie als een
conventioneel mechanisch 4x4-systeem; achterwielaandrijving wordt
echter automatisch uitgeschakeld indien dit niet nodig is, hetgeen
gunstig is voor het brandstofverbruik
* zeven airbags, waaronder een knieairbag voor de bestuurder
Gamma
* Twee versies: RX 400h & RX 400h Executive
* Meerprijs voor hybrideaandrijving ⬠5.500,-
* Meer vermogen ten opzichte van Lexus RX 300 bedraagt
68 pk/ 50kW
* Geen BPM vrijstelling voor hybrideaandrijving
Optioneel leverbaar op Executive versie
* Geïntegreerd DVD navigatiesysteem met touch screen, Lexus Parking
Assist Monitor, spraakherkenning en Bluetooth technologie, DRG
(Dynamic Route Guidance; een interactief systeem om
verkeersopstoppingen te vermijden)
* Mark Levinson HiFi Audiosysteem met 6CD wisselaar,
240 W versterker en elf luidsprekers
Visie van Karl Schlicht, Vice President Lexus Europe
âAlle automobielfabrikanten zullen op korte termijn met een vorm van
hybrideaandrijving komen â of hebben iets in de planning,â aldus Karl
Schlicht, Vice President Lexus Europe. âEn ik denk dat ik niets teveel
zeg als ik stel dat de toewijding van Lexus aan de hybridetechnologie,
en ons vroege succes, een aantal andere automobielfabrikanten verrast
zullen hebben. Het ligt in de lijn der verwachting dat als de
NO -normen worden aangescherpt, autoâs met dieselmotoren duurder
zullen worden, waardoor autoâs met hybrideaandrijving nog
aantrekkelijker zullen worden,â zo gaat hij verder. âHet NO -verhaal
is in Europa lang ontkend en daar moet verandering in komen. Het is
niet voor niets dat in andere markten, zoals Noord-Amerika of Japan,
de NO -eisen strenger zijn dan in Europa. Als de eisen voor
deeltjesuitstoot wereldwijd gelijk getrokken worden, wordt het rijden
in een hybride nog veel aantrekkelijker.â
âTel daarbij op de krachtige prestaties van de RX 400h en de zaak
wordt nog interessanter,â vervolgt Schlicht. âWereldwijd bezien doet
dit de balans eveneens doorslaan in het voordeel van de hybride.
Vereenvoudig de normen, laat de NO -uitstoot mee wegen en laat
vervolgens de klant beslissenâ¦. Hybridetechniek vormt een belangrijk
technologisch voordeel voor Lexus. En toegepast in een SUV als de RX
400h is het net alsof u geniet van een chocolade-ijsje, maar dan
zonder schuldgevoel.â
AutoRai