Akzo Nobel

Akzo Nobel wil toppositie voor coatings in China

Arnhem, 3 juni 2005 Bestuursvoorzitter Hans Wijers heeft verklaard dat Akzo Nobel de nummer één in coatings wil worden in China, een land dat naar zijn idee een zeer belangrijke strategische rol moet spelen in de toekomstige groei van de onderneming.

De heer Wijers, die momenteel in Azië is en eerder deze week ook in Vietnam een fabriek opende, heeft in Suzhou bij Sjanghai de nieuwe faciliteit van Akzo Nobels Decorative Coatings officieel in gebruik genomen. Hij zei dat, hoewel de onderneming al in verscheidene industriële marktsectoren sterke leiderschapsposities inneemt, consolidatie en verdere uitbreiding van de bouwverfactiviteiten in China een belangrijke rol zullen spelen bij het streven van de onderneming om de belangrijkste coatingsspeler van het land te worden.

Wij zijn weliswaar de grootste coatingsonderneming ter wereld, maar in China zijn we nog niet de nummer één, aldus Wijers. Dit is een van onze strategische prioriteiten. Ik heb het belang van China binnen onze mondiale strategie al eerder benadrukt. De opening van deze nieuwe fabriek voor bouwverven in Suzhou is een volgende stap op weg naar de verwezenlijking van onze strategische visie om de nummer één coatingsonderneming van China te worden.

De nieuwe fabriek, die muurverven op waterbasis gaat produceren, heeft ook R&D-faciliteiten en een opslagloods voor grondstoffen en eindproducten. Deze bevinden zich allemaal op de bestaande locatie van de onderneming in Suzhou, waar Coatings ook fabrieken heeft voor de activiteiten Car Refinishes, Powder Coatings en Coil Coatings. Wijers: We hebben onze coatingsactiviteiten in China de afgelopen jaren systematisch uitgebreid. Onze totale omzet in China is sinds 1998 met bijna 400 procent toegenomen. Er liggen daar dus enorme kansen voor Akzo Nobel om te profiteren van verdere groeimogelijkheden. Door voortdurend te investeren in China boeken wij duidelijk vooruitgang met onze strategische groeiplannen en komen we onze beloftes na door actief te zoeken naar uitbreidingsmogelijkheden, met name in opkomende markten.

Ons Safe Harbor Statement is van toepassing op dit persbericht. Corporate Media Relations: tel. 026 - 366 4343