Gemeente Utrecht

Benchmark gemeentelijk ondernemingsklimaat

De waardering van ondernemers voor het ondernemersklimaat in Utrecht is op 35 onderdelen gelijk gebleven of gestegen sinds 1999. Opvallend is de sterke toename van de waardering van de beschikbaarheid van bedrijfslocaties, de ontsluiting van bedrijfspanden, de veiligheid in de omgeving van bedrijfspanden en de bereikbaarheid en parkeermogelijkheden. Het oordeel van ondernemers over de kwaliteit van publieke diensten, het promotie- en acquisitiebeleid en de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening heeft zich eveneens positief ontwikkeld.

Dit blijkt uit de eindmeting van de Benchmark Gemeentelijk Ondernemingsklimaat 2005, die in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken door Ecorys Nederland is uitgevoerd. Het onderzoek is het derde en laatste in een reeks. De meting behoorde tot de afspraken tussen de dertig grote steden van Nederland en het rijk, die gemaakt werden in de inmiddels afgesloten tweede periode van het Grotestedenbeleid.

De waardering van ondernemers in de dertig grote steden voor het stedelijke ondernemingsklimaat is gemiddeld een 6,5. Utrecht scoort nagenoeg gelijk hieraan. Een eerder stijgende trend tussen 1999 en 2002 heeft niet doorgezet, het oordeel ligt eind 2004/begin 2005 nog nipt boven dat van 1999. Het totale oordeel voor het ondernemingsklimaat ligt in de 30 steden op of boven een 6,0.

De 30 grote steden hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de verbetering van het lokale ondernemingsklimaat, onder meer door het Grotestedenbeleid. Er zijn tal van initiatieven ondernomen om bedrijfslocaties en de bedrijfsomgeving te verbeteren. Op dergelijke punten is de gemiddelde waardering van de ondernemers ook relatief gestegen. Ook de kwaliteit van de woonomgeving en de aangeboden voorzieningen scoren goed. Op het gebied van startersbeleid zijn eerdere achterstanden in de waardering van ondernemers ingelopen. Het tempo waarop vragen en verzoeken worden beantwoord, de manier waarop vergunningverlening verloopt en de hoogte van de lokale lasten is volgens de ondernemers in veel gemeenten sterk aan verbetering toe. Dit geldt ook voor Utrecht.

THEMA: Utrecht 0-meting Utrecht 1-meting Utrecht Eind-meting 2004. Eind score G30 gemiddeld Eind score G4 gem.

Ondernemingsklimaat als geheel 6,3 6,5 6,4 6,5 6,4

gemeentelijke dienstverlening

1 gemeentelijk dienstverlening (algemeen) 5,6 5,6 5,8 5,8 5,7
2 vindbaarheid juiste loket/persoon 6,3 6,1 6,1 6,2 6,1
3 Openingstijden loket 6,6 6,3 6,3 6,4 6,4
4 nakomen afspraken 5,6 5,5 6,2 6,1 6,1
5 snelheid beantwoording verzoeken 4,7 5,0 5,4 5,3 5,2
6 contactmogelijkheden met ambtenaren 5,6 5,8 6,0 5,9 5,8
7 contactmogelijkheden met bestuurders 5,1 5,3 5,6 5,5 5,3
8 telefonische bereikbaarheid 5,2 5,4 5,8 5,8 5,7
9 mogelijkheden klachtenuiting 5,4 5,4 5,6 5,7 5,6


10 kennisniveau ambtenaren 5,5 5,9 6,0 5,9 5,8
11 info over gemeent. beleid richting bedrijven 5,5 5,7 5,6 5,8 5,6
12 duidelijkheid gemeent. beleid en regelgeving 5,4 5,4 5,5 5,6 5,5
13 lokale lasten 5,7 5,3 5,0 5,3 5,2

organisatie economisch beleid

14 duidelijkduidelijkheid organisatie 5,5 5,5 5,6 5,8 5,7
15 aandacht verbeteren ondernemingsklimaat 5,3 5,3 5,6 5,6 5,4
16 inlevingsvermogen bestuurders 5,1 5,1 5,2 5,3 5,2
17 samenwerking met andere gemeenten (regio) 5,6 5,6 5,5 5,9 5,7

Ontwikkeling economische struktuur

18 startersbeleid 6,0 6,1 5,9 6,1 5,9
19 promotie/acquisitie beleid 5,6 5,8 5,8 5,9 5,7
20 arbeidsmarktbeleid 6,0 6,2 6,0 6,1 5,9

ruimte en infrastruktuur

21 beschikbaarheid bedrijfslokaties 5,7 5,7 6,4 6,4 6,3
22 beleid ontwikkeling en herstrukt. bedrijfslok. 5,6 5,9 5,8 6,0 5,8
23 bewegwijzering 6,3 6,5 6,4 6,5 6,5
24 ontsluiting (van bedrijfspand) 5,6 6,2 6,6 6,8 6,7
25 staat van openbare ruimte 6,4 6,6 6,8 6,7 6,7
26 veiligheid (omgeving bedrijfspand) 5,7 6,4 6,4 6,2
27 bereikbaarheid pand per auto 6,0 6,2 6,6 6,9 6,7
28 bereikbaarheid pand per openbaar vervoer 6,6 6,9 7,0 6,7 7,0
29 parkeermog. in nabijheid bedrijfspand 5,9 5,7 6,3 6,2 5,9

Voorzieningen

30 koopzondagen detailhandel 6,4 6,3 6,7 6,6 6,6
31 sluitingstijden horeca 6,8 7,1 6,9 6,6 6,5
32 toeristisch beleid 6,2 6,4 6,2 6,3 6,1
33 kwaliteit gemeente als woonomgeving 6,9 6,8 6,9 6,7
34 kwaliteit aanbod recreatieve voorzieningen 6,9 6,6 6,6 6,6
35 kwaliteit v.h. aanbod van publieke diensten 6,6 6,9 6,9 6,9

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stijn Terlingen, bestuurscommunicatie, telefoon 030-2861156.