Vereniging Nederlandse Gemeenten

Belangenbehartiging vng moet verbeterd

De leden van de VNG waarderen de VNG als betrouwbare dienstverlener en als integere organisatie die kwaliteit levert. Tegelijkertijd willen de leden dat de VNG haar effectiviteit in de belangenbehartiging vergroot door meer trendsettend te zijn, kansen te benutten en risicos te nemen. De VNG moet zich profileren als een daadkrachtige partner voor de leden.

Dat zijn de meest in het oog springende resultaten van het onderzoek VNG Gemeten. Begin 2005 is aan de leden van de VNG gevraagd of en in welke mate zij vinden dat de VNG haar visie waarmaakt. Het bestuur van de VNG had om een dergelijk onderzoek gevraagd toen in april 2004 de nieuwe visie van de VNG werd vastgesteld. De visie luidt: Samen met alle gemeenten stáát de VNG voor kracht en kwaliteit van het lokaal bestuur en De VNG zet de trend in het binnenlands bestuur en levert zichtbaar resultaat voor raad, college en ambtenaren.

Uit het onderzoek VNG Gemeten kwam duidelijk naar voren dat de leden verwachten dat de VNG zich verder verbetert, met name op het gebied van de belangenbehartiging. Overigens vindt 52% van de leden dat de VNG zich de afgelopen periode verbetert heeft. Dit resultaat is een steun in de rug voor het vernieuwingstraject dat de VNG in 2004 heeft ingezet. De VNG zal de ingeslagen weg blijven vervolgen en zich blijven verbeteren om nu en in de toekomst te blijven voldoen aan wensen en verwachtingen van de leden.

Het volledige rapport VNG gemeten (846 KB)