Op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken,
Energie, Leefmilieu en Natuur Kris PEETERS, keurde de
Vlaamse Regering de omzetting van de Europese
inspraakrichtlijn in Vlaanderen definitief goed, na een
positief advies van de Raad van State. Deze
inspraakrichtlijn zorgt voor een betere garantie van
inspraak bij een milieuvergunningsaanvraag. Ook de inhoud
en de lay-out van de bekendmakingsformulieren voor de
vergunningsaanvragen en de vergunningsbeslissingen zijn
aangepast zodat deze formulieren duidelijker en beter
toegankelijk zijn.
België heeft in 2003 het Verdrag van Aarhus (1998)
betreffende de toegang tot informatie, inspraak bij
besluitvorming en toegang tot de rechter in milieu-
aangelegenheden geratificeerd. De tweede pijler, inzake
inspraak van het publiek bij de besluitvorming, werd door
de Europese Gemeenschap uitgewerkt in de Richtlijn
2003/35/EG van 26 mei 1993. Nu wordt deze
inspraakrichtlijn op haar beurt in Vlaanderen omgezet,
meer concreet via een besluit tot wijziging van de
Vlaamse milieuregelgeving (Vlarem).
De huidige reglementering inzake milieuvergunningen biedt
reeds veel inspraakmomenten, maar de wijzigingen die met
dit nieuwe besluit worden doorgevoerd, kunnen het inzicht
in wat er precies gebeurt tijdens de procedure nog meer
bevorderen, zodat een effectieve inspraak nog beter
gegarandeerd wordt.
Wat verandert er precies?
Zoals er nu al voor elke milieuvergunningsaanvraag een
openbaar onderzoek wordt georganiseerd, zal de gemeente
dit nu ook doen wanneer voor een vergunningsplichtige
inrichting een verzoek tot wijziging of aanvulling van de
vergunningsvoorwaarden ingediend wordt. Derden kunnen
deze aanvragen kosteloos inzien en krijgen dus de kans om
hun bezwaren te formuleren alvorens er over de vraag tot
wijziging uitspraak wordt gedaan. Dit strekt ook de
exploitant tot voordeel, omdat er dan wellicht minder
beroepsprocedures worden ingesteld.
Daarenboven leidt dit openbaar onderzoek niet tot een
verlenging van de termijn binnen dewelke uitspraak moet
gedaan worden, zodat er geen vertraging wordt opgelopen.
Verder wordt ook de procedure tot ambtshalve wijziging
van de vergunningsvoorwaarden bij GPBV-bedrijven
(geïntegreerde preventie en bestrijding van
verontreiniging) aangepast aan de vereisten van de
richtlijn, en wordt er m.a.w. een inspraakmoment ingelast
in de procedure.
In de eigenlijke vergunningsaanvraag verandert er weinig.
Indien het een GPBV-inrichting betreft, moet de aanvrager
ook de bestudeerde alternatieven schetsen.
Het besluit beoogt tevens een vereenvoudiging van de
bekendmaking van de vergunningsbeslissingen. De gemeenten
krijgen immers de keuze tussen de publicatie in twee
bladen en de publicatie in één blad én op de website van
de gemeente, wat uiteraard ook goedkoper is.
Ten slotte werden ook de inhoud en de lay-out van de
bekendmakingsformulieren voor de vergunningsaanvragen en
de vergunningsbeslissingen aangepast zodat ze duidelijker
en beter toegankelijk zijn. 'Zo wordt bijvoorbeeld in het
bekendmakingsformulier van een milieuvergunningsaanvraag
gepreciseerd wanneer de procedure begint, en welke dienst
meer uitleg kan verschaffen. In het
bekendmakingsformulier van de milieuvergunning wordt
bijkomende informatie opgenomen omtrent wie beroep kan
aantekenen, tot wanneer en met welke formaliteiten.
Eenvormig en klantvriendelijk dus', besluit minister
Peeters.
persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden
beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties
Vlaamse overheid