Vlaamse overheid

Op voorstel van Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur Kris PEETERS, keurde de Vlaamse Regering de omzetting van de Europese inspraakrichtlijn in Vlaanderen definitief goed, na een positief advies van de Raad van State. Deze inspraakrichtlijn zorgt voor een betere garantie van inspraak bij een milieuvergunningsaanvraag. Ook de inhoud en de lay-out van de bekendmakingsformulieren voor de vergunningsaanvragen en de vergunningsbeslissingen zijn aangepast zodat deze formulieren duidelijker en beter toegankelijk zijn.

België heeft in 2003 het Verdrag van Aarhus (1998) betreffende de toegang tot informatie, inspraak bij besluitvorming en toegang tot de rechter in milieu- aangelegenheden geratificeerd. De tweede pijler, inzake inspraak van het publiek bij de besluitvorming, werd door de Europese Gemeenschap uitgewerkt in de Richtlijn 2003/35/EG van 26 mei 1993. Nu wordt deze inspraakrichtlijn op haar beurt in Vlaanderen omgezet, meer concreet via een besluit tot wijziging van de Vlaamse milieuregelgeving (Vlarem).

De huidige reglementering inzake milieuvergunningen biedt reeds veel inspraakmomenten, maar de wijzigingen die met dit nieuwe besluit worden doorgevoerd, kunnen het inzicht in wat er precies gebeurt tijdens de procedure nog meer bevorderen, zodat een effectieve inspraak nog beter gegarandeerd wordt.

Wat verandert er precies?
Zoals er nu al voor elke milieuvergunningsaanvraag een openbaar onderzoek wordt georganiseerd, zal de gemeente dit nu ook doen wanneer voor een vergunningsplichtige inrichting een verzoek tot wijziging of aanvulling van de vergunningsvoorwaarden ingediend wordt. Derden kunnen deze aanvragen kosteloos inzien en krijgen dus de kans om hun bezwaren te formuleren alvorens er over de vraag tot wijziging uitspraak wordt gedaan. Dit strekt ook de exploitant tot voordeel, omdat er dan wellicht minder beroepsprocedures worden ingesteld.
Daarenboven leidt dit openbaar onderzoek niet tot een verlenging van de termijn binnen dewelke uitspraak moet gedaan worden, zodat er geen vertraging wordt opgelopen.

Verder wordt ook de procedure tot ambtshalve wijziging van de vergunningsvoorwaarden bij GPBV-bedrijven (geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging) aangepast aan de vereisten van de richtlijn, en wordt er m.a.w. een inspraakmoment ingelast in de procedure.

In de eigenlijke vergunningsaanvraag verandert er weinig. Indien het een GPBV-inrichting betreft, moet de aanvrager ook de bestudeerde alternatieven schetsen.

Het besluit beoogt tevens een vereenvoudiging van de bekendmaking van de vergunningsbeslissingen. De gemeenten krijgen immers de keuze tussen de publicatie in twee bladen en de publicatie in één blad én op de website van de gemeente, wat uiteraard ook goedkoper is.

Ten slotte werden ook de inhoud en de lay-out van de bekendmakingsformulieren voor de vergunningsaanvragen en de vergunningsbeslissingen aangepast zodat ze duidelijker en beter toegankelijk zijn. 'Zo wordt bijvoorbeeld in het bekendmakingsformulier van een milieuvergunningsaanvraag gepreciseerd wanneer de procedure begint, en welke dienst meer uitleg kan verschaffen. In het
bekendmakingsformulier van de milieuvergunning wordt bijkomende informatie opgenomen omtrent wie beroep kan aantekenen, tot wanneer en met welke formaliteiten. Eenvormig en klantvriendelijk dus', besluit minister Peeters.

persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be

De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties