Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 3 JUNI 2005

Vlaams provinciedecreet vervangt federale provinciewet

Op voorstel van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino KEULEN heeft de Vlaamse Regering vandaag het voorontwerp van provinciedecreet principieel goedgekeurd. Het voorontwerp wordt nu voor advies voorgelegd aan onder meer de Raad van State en de Hoge Raad voor Binnenlands Bestuur. Het provinciedecreet treedt in werking na de provinciale verkiezingen van 8 oktober 2006.

Waarom komt er een nieuw provinciedecreet? Sinds de goedkeuring van de Lambertmontakkoorden in 2001 zijn de gewesten bevoegd voor het binnenlands bestuur. Om die bevoegdheid wettelijk uit te voeren moest er een wettelijk kader worden gecreëerd voor de politieke en administratieve werking van de vijf Vlaamse provincies. Het nieuwe Vlaamse provinciedecreet komt in de plaats van de provinciewet, die dateert van 1836, en kwam tot stand na uitgebreid en constructief overleg met de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP).

Het voorontwerp van provinciedecreet telt 264 artikelen. Inhoudelijk is het decreet gebaseerd op vier grote krachtlijnen:

1. Meer autonomie en deregulering;

2. Het ambtelijk apparaat responsabiliseren (o.a. ruimere delegatiemogelijkheden);

3. Een soepeler interne organisatie mogelijk maken, met klemtoon op een efficiënter en doorzichtiger financieel beheer;

4. De burger als partner van het provinciale bestuur bij het beleid betrekken.

Voor het provinciedecreet is gekozen voor een parallelle regeling met het gemeentedecreet. Gemeenten en provincies zijn immers heel erg op elkaar aangewezen. Het provinciedecreet volgt bijgevolg grotendeels de vernieuwingen en principes die ook zijn opgenomen in het ontwerp van gemeentedecreet dat de Vlaamse Regering reeds definitief goedkeurde:


- De installatievergadering van de provincieraad vindt van rechtswege plaats op de eerste werkdag van december (in casu: vrijdag 1 december 2006).


- Er komt een nieuw administratief rechtscollege dat uitspraak zal doen over de verkiezingsgeschillen, geschillen i.v.m. vervallenverklaring van mandaten van provincieraadsleden en de onverenigbaarheden. Vroeger was dit een taak van de provincieraad. Het voordeel van een administratief rechtscollege is dat het een politiek neutraal orgaan is.


- Versoepeling onverenigbaarheden

- mensen die gescheiden waren, kunnen tijdens de duur van de legislatuur niet samen zetelen in de provincieraad. Het provinciedecreet maakt hieraan een einde. De onverenigbaarheid houdt op door echtscheiding of het einde van de wettelijke samenwoning.

- bedienaren van erediensten, beambten bosbeheer en militairen in actieve dienst kunnen
provincieraadslid worden.

- een gedeputeerde kan eveneens gemeenteraadslid zijn omwille van de afschaffing van de bestendige deputatie als rechtscollege voor
verkiezingsgeschillen bij gemeenteraadsverkiezingen.


- Gedeputeerden maken deel uit van de provincieraad. Het aantal provincieraadsleden blijft ongewijzigd (84 leden, behalve in Limburg: 75 leden)


- Aanwijzing van de gedeputeerden op basis van een gezamenlijke akte van voordracht:

- De gedeputeerden worden door de provincieraad onder de provincieraadsleden benoemd op basis van een gezamenlijke voordrachtsakte. De verkiezing op de installatievergadering valt weg.

- De voordrachtsakte wordt ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en van de eigen lijst van de kandidaat-gedeputeerden.

- Overeenkomstig artikel 11bis van de Grondwet bestaat de deputatie uit personen van verschillend geslacht (minstens één vrouw / man).


- Meer mogelijkheden om contractueel personeel aan te werven.


- Invoeren van delegatiemogelijkheden van het politieke naar het ambtelijke niveau (budgethouderschap). Dit betekent dat de administratie van het politieke niveau de opdracht en de middelen krijgt om de uitvoering van een beleidsdoelstelling te realiseren. De budgethouder gaat de verbintenissen aan overeenkomstig het hem toevertrouwde budget.


- Ontvanger wordt financieel beheerder De huidige ontvanger cumuleert 3 belangrijke functies: de ontvanger staat zowel in voor de controle, de betaling en de registratie. Op die manier was hij rechter en partij. Deze taken worden nu volgens een gezonde functiescheiding opgesplitst. De financieel beheerder zal in de toekomst in volle
onafhankelijkheid instaan voor de voorafgaandelijke krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de provincies. De betalingen gebeuren voortaan door de provinciegriffier of een door hem aangeduid personeelslid. De rest van het financieel beheer (boekhouding, thesauriebeheer) doet de financieel beheerder onder de functionele leiding van de provinciegriffier.


- Alle provinciale ambtenaren kunnen in een mandaatstelsel worden aangeworven. Dit geldt ook voor de wettelijke graden (provinciegriffier en financieel beheerder).


- Invoering van de externe audit
De nieuw ingevoerde audit wordt uitgeoefend door het Rekenhof. Het Rekenhof rapporteert rechtstreeks aan de provincieraad. Het hof geeft de verkozen provincieraadsleden de zekerheid dat provinciale handelingen wettelijk en regelmatig zijn verlopen.


- Commissievergaderingen zijn openbaar. Net zoals voor de provincieraad, wordt het principe ingevoerd dat de commissievergaderingen openbaar zijn. Beslotenheid is de uitzondering.


- Klachtenbehandeling
Het decreet bepaalt dat de provincie verplicht is om in een klachtenbehandeling voor de burgers te voorzien en optioneel in bemiddeling en een mogelijkheid voor het indienen van voorstellen tot verbetering. Hoe dit georganiseerd wordt, valt binnen de autonomie van de provincie.


- Verzoekschriften
Er wordt tevens voorzien in een mogelijkheid voor het indienen van verzoekschriften naar analogie met de regeling in het Vlaams Parlement. De verzoekschriften moeten publiek worden behandeld binnen de drie maanden.

Aan de functie van de gouverneur wordt niets gewijzigd. Hij blijft zijn drieledige taak uitoefenen:
- commissaris van de Vlaamse Regering voor het ondersteunen en begeleiden van de lokale besturen (gemeenten, OCMW's, intercommunales);

- commissaris van de federale regering voor de veiligheidstaken;

- voorzitter van de bestendige deputatie zonder stemrecht.

persinfo : Frank Beckx, woordvoerder van minister Keulen - tel. 02 552 65 00
e-mail: persdienst.keulen@vlaanderen.be

De persconferenties van de Vlaamse Regering kunnen worden beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties