Gemeente Dordrecht
---
Revitaliseren en aanpak geluidsproblematiek
Nieuwe mogelijkheden voor zeehavengebied
Leo den Otter
Het college van Dordrecht heeft dinsdag ingestemd met een
tussenrapportage zeehavengebied over de revitalisering van de
zeehaven. De rapportage bevat ook de stand van zaken m.b.t. het plan
van aanpak voor de geluidsproblematiek. Dordrecht gaat het komende
anderhalf jaar met belanghebbenden de revitalisering van het
zeehavengebied verder uitwerken. Ook voert zij de maatregelen die
voortkomen uit het plan van aanpak geluidsproblematiek uit. Of het
Besluit Luchtkwaliteit gevolgen heeft voor het zeehavengebied is (nog)
niet onderzocht.
Revitalisering
Het Dordtse college laat vanwege het economisch belang voor de stad
vijf revitaliseringopties nader onderzoeken: voorstellen voor de
ontwikkeling van een shortsea containerterminal op het Zeehavenbedrijf
Dordrecht / NS-terrein, de exploitatie van de Prins Willem
Alexanderkade, de revitalisering van de kop van de Kilkade, de
revitalisering van Duivelseiland en de aanleg van een onderwater
opslagdepot voor zeezand in de Wilhelminahaven. Daarnaast wordt
gewerkt aan het verbeteren van het vestigingsklimaat.
Geluidsproblematiek
Het college van Dordrecht is optimistisch over de maatregelen, die in
combinatie met revitalisering, mogelijkheden bieden om de
geluidsproblematiek in en rond de zeehaven terug te dringen. De
maatregelen zijn gebaseerd op twee invalshoeken.
Bestaande situatie koppelen aan vergunning
Gemeente en provincie, die beide milieuvergunningen verlenen, hebben
naar de geluidsaspecten van de huidige vergunningverlening gekeken.
Daarbij is onderzocht of het mogelijk is om de geluidsproductie van de
zittende bedrijven te verminderen. Het doel daarvan: het teniet doen
van de overschrijdingen en het creëren van geluidsruimte om nieuwe
bedrijvigheid mogelijk te maken. Want in de praktijk blijkt namelijk
dat er méér geluidsruimte in de vergunning is opgenomen dan nodig is.
Aanscherping regelgeving
In de huidige regelgeving zitten elementen, die aanscherping of
verbetering behoeven. Het Ministerie van VROM werkt momenteel aan die
aanscherping. Enkele (beperkte) correcties op de huidige geluidszones
zijn onvermijdelijk. Geluid buigt bijvoorbeeld nooit om, terwijl de
wettelijk vastgestelde zonegrens wel hoekige vormen op de kaart laat
zien. Door deze correcties ontstaat net iets meer geluidsruimte voor
de revitalisering van het gebied. In een nog op te stellen
zonebeheersplan geeft de gemeente aan hoe zij wil omgaan met de inzet
en verdeling van (vrijkomende) geluidsruimte.
Samenwerking
De gemeente Dordrecht kan zelf veel doen, maar samenwerking met
Zwijndrecht, 's-Gravendeel, provincie en rijk is noodzakelijk. Zonder
hulp van rijk en provincie is het oplossen van de geluidsproblematiek
niet mogelijk. De provincie Zuid-Holland bijvoorbeeld, bespreekt de
problematiek onder meer via het IPO (Interprovinciaal Overleg) met het
Rijk. Een ministeriële werkgroep is momenteel actief om Dordrecht te
helpen. Het ministerie van VROM werkt aan aanpassing van regelgeving.
In Drechtstedenverband worden de verschillende revitaliseringopties in
het zonegebied afgewogen. Welke revitaliseringsopties en overige
plannen van Dordrecht, Zwijndrecht en 's-Gravendeel zijn mogelijk? In
samenwerking met bewoners en bedrijven worden de ontwikkelingen zo
goed mogelijk ingepast. De gemeente Dordrecht gaat zich pro-actief
inzetten om de verschillende belangen zo goed mogelijk in te passen.
Redactie
Leo den Otter
Bestuursvoorlichter
telefoon 06-51373482
email l.den.otter@dordrecht.nl
Informatie