Gemeente Dordrecht


---

Revitaliseren en aanpak geluidsproblematiek

Nieuwe mogelijkheden voor zeehavengebied

Leo den Otter

Het college van Dordrecht heeft dinsdag ingestemd met een tussenrapportage zeehavengebied over de revitalisering van de zeehaven. De rapportage bevat ook de stand van zaken m.b.t. het plan van aanpak voor de geluidsproblematiek. Dordrecht gaat het komende anderhalf jaar met belanghebbenden de revitalisering van het zeehavengebied verder uitwerken. Ook voert zij de maatregelen die voortkomen uit het plan van aanpak geluidsproblematiek uit. Of het Besluit Luchtkwaliteit gevolgen heeft voor het zeehavengebied is (nog) niet onderzocht.
Revitalisering
Het Dordtse college laat vanwege het economisch belang voor de stad vijf revitaliseringopties nader onderzoeken: voorstellen voor de ontwikkeling van een shortsea containerterminal op het Zeehavenbedrijf Dordrecht / NS-terrein, de exploitatie van de Prins Willem Alexanderkade, de revitalisering van de kop van de Kilkade, de revitalisering van Duivelseiland en de aanleg van een onderwater opslagdepot voor zeezand in de Wilhelminahaven. Daarnaast wordt gewerkt aan het verbeteren van het vestigingsklimaat.

Geluidsproblematiek
Het college van Dordrecht is optimistisch over de maatregelen, die in combinatie met revitalisering, mogelijkheden bieden om de geluidsproblematiek in en rond de zeehaven terug te dringen. De maatregelen zijn gebaseerd op twee invalshoeken.

Bestaande situatie koppelen aan vergunning
Gemeente en provincie, die beide milieuvergunningen verlenen, hebben naar de geluidsaspecten van de huidige vergunningverlening gekeken. Daarbij is onderzocht of het mogelijk is om de geluidsproductie van de zittende bedrijven te verminderen. Het doel daarvan: het teniet doen van de overschrijdingen en het creëren van geluidsruimte om nieuwe bedrijvigheid mogelijk te maken. Want in de praktijk blijkt namelijk dat er méér geluidsruimte in de vergunning is opgenomen dan nodig is.

Aanscherping regelgeving
In de huidige regelgeving zitten elementen, die aanscherping of verbetering behoeven. Het Ministerie van VROM werkt momenteel aan die aanscherping. Enkele (beperkte) correcties op de huidige geluidszones zijn onvermijdelijk. Geluid buigt bijvoorbeeld nooit om, terwijl de wettelijk vastgestelde zonegrens wel hoekige vormen op de kaart laat zien. Door deze correcties ontstaat net iets meer geluidsruimte voor de revitalisering van het gebied. In een nog op te stellen zonebeheersplan geeft de gemeente aan hoe zij wil omgaan met de inzet en verdeling van (vrijkomende) geluidsruimte.

Samenwerking
De gemeente Dordrecht kan zelf veel doen, maar samenwerking met Zwijndrecht, 's-Gravendeel, provincie en rijk is noodzakelijk. Zonder hulp van rijk en provincie is het oplossen van de geluidsproblematiek niet mogelijk. De provincie Zuid-Holland bijvoorbeeld, bespreekt de problematiek onder meer via het IPO (Interprovinciaal Overleg) met het Rijk. Een ministeriële werkgroep is momenteel actief om Dordrecht te helpen. Het ministerie van VROM werkt aan aanpassing van regelgeving.

In Drechtstedenverband worden de verschillende revitaliseringopties in het zonegebied afgewogen. Welke revitaliseringsopties en overige plannen van Dordrecht, Zwijndrecht en 's-Gravendeel zijn mogelijk? In samenwerking met bewoners en bedrijven worden de ontwikkelingen zo goed mogelijk ingepast. De gemeente Dordrecht gaat zich pro-actief inzetten om de verschillende belangen zo goed mogelijk in te passen.

Redactie
Leo den Otter
Bestuursvoorlichter

telefoon 06-51373482

email l.den.otter@dordrecht.nl

Informatie