Ingezonden persbericht


1d593b8.gif

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

3-6-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Italië, circuit Mugello

GEEN VERTROUWEN IN HARD COMPOUND: SCHOUTEN VAN 22E NAAR 35E

12e PLAATS JAKUB SMRZ STEMT WÉÉR TOT TEVREDENHEID

Ondanks dat hij er vorig jaar met een enorme koprol en twee gebroken middenhandsbeentjes vandaan kwam, presteerde Raymond Schouten bij zijn terugkeer op het Italiaanse Grand Prix circuit van Mugello heel goed tijdens de eerste vrije training. Met een nette 22e plaats leek de test op het TT Circuit Assen na de Le Mans GP zijn vruchten af te werpen. "Dat ging prima. Schrik in de benen had ik niet of zo, helemaal niet. Vanmorgen verliep de training goed en ik had nog niet eens één hele goede ronde kunnen maken. Die 22e plaats had dus zelfs nog iets scherper gekund", meldde Schouten na de ochtendsessie. Onder eindelijk volledig droge weersomstandigheden (26 graden) probeerde het team en de rijder in de 1e tijdtraining op vrijdagmiddag een harder bandencompound uit van Dunlop. Maar ondanks dat Raymond doorzette en ook na de pitstop nog verder ging met het 'hardere' rubber, kreeg hij er niet het goede gevoel bij. "We hadden een kleine veringaanpassing gedaan en de hardere voorband gemonteerd, maar van meet af aan kreeg ik mijn 'drive' niet te pakken. De band gaf geen vertrouwen. Hij was niet slechter dan het zachtere type dat ik 's morgens gebruikt had, maar het klikte gewoon niet. Het is moeilijk uit te leggen, maar deze band gaat er voor de 2e trainingsdag niet meer onder. Motorisch gezien voldoet de Honda perfect en kan ik ook in de lange (1km recht stuk) slipstream prima meekomen. Het devies voor zaterdag luidt een iets kortere 1e versnelling monteren voor de eerste bocht, de motor achter iets hoger zetten, zodat hij wat makkelijker 'afdraait', de zachtere Dunlop er onder en zelf nog wat meer geven. Dan moet er zeker een paar seconden af kunnen. Dat had vanmiddag al gemoeten, maar toen was de combinatie niet 100%", vervolgt Schouten, die op de lijsten kan zien dat het wel heel dicht bij elkaar staat en dat iedere seconde winst 10 startplaatsen verder naar voren betekent. "Ik weet dus wat me te wachten staat...!', besluit Raymond strijdlustig en zeker niet uit het lood geslagen.

Tijdens de vrije training liet Akuna-Honda 'piloot' Jakub Smrz zijn ware kunnen weer zien met een hele sterke 10e plaats. "Dat ging supergoed. Alles klopte bijna, op het vermogen bij toptoerental na. Maar Spaan wist dat te veranderen voor de tijdtraining en dat pakte nog weer beter uit. Ik verbeterde me weer een volle seconde en ga nu al 0,2 seconde sneller rond dan vorig jaar na 4 trainingen. En dat terwijl de concurrentie na de eerste trainingsdag de tijden van 2004 nog niet gebroken heeft", opent de Tsjechische pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan. Voor de middagtraining werd de voorvork iets aangepast, maar al na een paar ronden kwam 'Kuba' weer binnen om het terug te zetten naar de oude situatie. Dat pakte beter uit en in de allerlaatste ronde, zoals het hoort, draaide ik 1 volle seconde sneller dan vanmorgen. Het was vanmiddag 5 graden warmer dan vanmorgen, anders had er nog meer afgekund. Maar die situatie was voor ons allemaal gelijk, dus de voorlopige 12e plaats is reëel. Ik wil nog een paar aanpassingen laten doen, want mijn voorvork stuitert bij hard aanremmen nog iets teveel en ook in de chicanes legt mijn Honda nog niet lekker om. Daar gaan we vanavond aan werken", besluit Smrz, die op 2 seconde van de voorlopige 'pole' van Stoner 'lekker dicht bij de kop' zit.

In de MotoGP klasse domineerde verrassend genoeg Spanjaard Gibernau in de Italiaanse thuishaven van Biaggi en Rossi. Laatstgenoemde wist zijn snelste tijd (goed voor de 1e plaats vanmorgen) uit de vrije training niet te verbeteren, waar nog eens 8 MotoGP collega's last van hadden. De Ducati's van Checa(4e) en Capirossi doen het ook goed op hun testcircuit. Tamada, weer terug op de fabrieks Honda waar Jurgen van den Goorbergh 2 GP's op acteerde, pakte een voorlopige 11e plaats en David Checa, de vervanger van de geblesseerde Toni Elias pakte de 17e tijd op de Fortuna Yamaha. Jurgen van den Goorbergh had zich ook bij Fortuna Yamaha teamchef Hervé Poncheral gemeld, maar de Spaanse sigarettensponsor Fortuna wilde een Spaanse rijder (David Checa, de broer van Carlos) als vervanger voor Spanjaard Elias voor de GP van Mugello en Barcelona.

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125


1'59.288

226.1


2

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Totti Top Sport - NGS


1'59.776

231.5


3

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master Aspar


1'59.837

228.3


4

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World


2'00.178

227.8


5

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team


2'00.203

227.1

6

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race


2'00.232

224.3

7

Gabor TALMACSI

HUN

KTM Red Bull KTM GP125

2'00.254

229.2

8

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix

2'00.324

224.3

9

Michele CONTI

ITA

HONDA Kuja Racing

2'00.831

226.9

10

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World

2'00.890

231.1

11

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

HONDA Ajo Motorsport

2'00.936

225.9

12

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125

2'01.272

225.8

13

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team

2'01.295

226.1

14

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'01.312

231.0

15

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar

2'01.333

226.1

16

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team

2'01.552

227.6

17

Imre TOTH

HUN

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'01.596

223.7

18

Julian MIRALLES

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'01.707

227.8

19

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'01.786

219.0

20

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda

2'01.924

223.3

21

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race

2'01.931

228.9

22

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'01.964

224.2

23

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing

2'01.964

225.8

24

Nico VIVARELLI

ITA

HONDA Racing Service

2'02.034

225.0

25

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team

2'02.235

224.7

26

Lorenzo BARONI

ITA

APRILIA RCGM Team FMI

2'02.336

225.0

27

Alvaro BAUTISTA

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays

2'02.354

225.9

28

Gioele PELLINO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse

2'02.362

221.1

29

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing

2'02.377

231.4

30

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS

2'02.464

227.5

31

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team

2'02.712

222.2

32

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing

2'02.826

230.0

33

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport

2'02.830

228.9

34

Luca VERDINI

ITA

APRILIA RCGM Team FMI

2'03.207

221.5

35

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing

2'03.268

225.6

36

Simone GROTZKI GIORGI

ITA

APRILIA Abruzzo Junior Team

2'03.321

221.2

37

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Road Racing Team Hungary

2'03.749

222.5

38

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'03.908

228.4

39

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing

2'04.201

223.4

40

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA Semprucci Cardion Blauer

2'04.338

218.0

41

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar

2'04.801

217.6

250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'53.847


267.5


2

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'54.101


269.9


3

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'54.149


264.1


4

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'54.500


264.5


5

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'54.630


257.3


6

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'54.776


263.6


7

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'54.800


267.5


8

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'54.815


267.9


9

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot


1'54.942


266.1


10

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'54.971


264.4


11

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'55.111


265.9


12

Jakub SMRZ

CZE

AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing


1'55.761


256.8


13

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'56.062


266.5


14

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'56.093


260.7


15

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'56.322


259.3


16

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot


1'56.373


260.0


17

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


1'56.859


267.4


18

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


1'57.074


259.7


19

Dirk HEIDOLF

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


1'57.395


260.9


20

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'57.808


257.5


21

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'58.364


259.3


22

Arnaud VINCENT

FRA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP


1'58.455


239.0


23

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Campetella Racing


1'58.816


258.4


24

Jarno RONZONI

ITA

APRILIA Nocable.it Race


1'59.007


259.7


25

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR


1'59.048


261.1


26

Frederik WATZ

SWE

YAMAHA Yamaha Kurz


1'59.615


244.0


27

Yves POLZER

AUT

APRILIA Sebring Mas Racing


2'00.119

261.4


28

Gabor RIZMAYER

HUN

YAMAHA Yamaha Kurz

2'00.225

248.0


29

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany

2'00.445

258.1


30

Alvaro MOLINA

SPA

APRILIA Andalucia Mas Racing

2'00.976

250.4

Not

qualified (Out 107%)

2'01.816

Gabriele FERRO

ITA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP

2'03.221

240.6

MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

S.GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP


1'50.662


2

M.BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team


1'50.680


3

V.ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


1'50.778


4

C.CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team


1'50.818


5

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'50.912


6

A.BARROS

BRA

Camel Honda


1'50.966


7

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'51.158


8

M.MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP


1'51.234


9

C.EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team


1'51.320


10

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'51.494


11

M.TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda


1'51.673


12

K.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'52.070


13

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'52.190


14

T.BAYLISS

AUS

Camel Honda


1'52.345


15

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'52.357


16

R.XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'52.750


17

D.CHECA

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'53.769


18

S.BYRNE

GBR

Team Roberts PROTON


1'53.921


19

R.ROLFO

ITA

Team D'Antin Pramac


1'54.314


20

F.BATTAINI

ITA

Blata WCM


1'55.774


21

J.ELLISON

GBR

Blata WCM


1'57.214

************