Ingezonden persbericht
1d593b8.gif
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
3-6-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Italië, circuit Mugello
GEEN VERTROUWEN IN HARD COMPOUND: SCHOUTEN VAN 22E NAAR 35E
12e PLAATS JAKUB SMRZ STEMT WÉÉR TOT TEVREDENHEID
Ondanks dat hij er vorig jaar met een enorme koprol en twee gebroken middenhandsbeentjes vandaan kwam, presteerde Raymond Schouten bij zijn terugkeer op het Italiaanse Grand Prix circuit van Mugello heel goed tijdens de eerste vrije training. Met een nette 22e plaats leek de test op het TT Circuit Assen na de Le Mans GP zijn vruchten af te werpen. "Dat ging prima. Schrik in de benen had ik niet of zo, helemaal niet. Vanmorgen verliep de training goed en ik had nog niet eens één hele goede ronde kunnen maken. Die 22e plaats had dus zelfs nog iets scherper gekund", meldde Schouten na de ochtendsessie. Onder eindelijk volledig droge weersomstandigheden (26 graden) probeerde het team en de rijder in de 1e tijdtraining op vrijdagmiddag een harder bandencompound uit van Dunlop. Maar ondanks dat Raymond doorzette en ook na de pitstop nog verder ging met het 'hardere' rubber, kreeg hij er niet het goede gevoel bij. "We hadden een kleine veringaanpassing gedaan en de hardere voorband gemonteerd, maar van meet af aan kreeg ik mijn 'drive' niet te pakken. De band gaf geen vertrouwen. Hij was niet slechter dan het zachtere type dat ik 's morgens gebruikt had, maar het klikte gewoon niet. Het is moeilijk uit te leggen, maar deze band gaat er voor de 2e trainingsdag niet meer onder. Motorisch gezien voldoet de Honda perfect en kan ik ook in de lange (1km recht stuk) slipstream prima meekomen. Het devies voor zaterdag luidt een iets kortere 1e versnelling monteren voor de eerste bocht, de motor achter iets hoger zetten, zodat hij wat makkelijker 'afdraait', de zachtere Dunlop er onder en zelf nog wat meer geven. Dan moet er zeker een paar seconden af kunnen. Dat had vanmiddag al gemoeten, maar toen was de combinatie niet 100%", vervolgt Schouten, die op de lijsten kan zien dat het wel heel dicht bij elkaar staat en dat iedere seconde winst 10 startplaatsen verder naar voren betekent. "Ik weet dus wat me te wachten staat...!', besluit Raymond strijdlustig en zeker niet uit het lood geslagen.
Tijdens de vrije training liet Akuna-Honda 'piloot' Jakub Smrz zijn ware kunnen weer zien met een hele sterke 10e plaats. "Dat ging supergoed. Alles klopte bijna, op het vermogen bij toptoerental na. Maar Spaan wist dat te veranderen voor de tijdtraining en dat pakte nog weer beter uit. Ik verbeterde me weer een volle seconde en ga nu al 0,2 seconde sneller rond dan vorig jaar na 4 trainingen. En dat terwijl de concurrentie na de eerste trainingsdag de tijden van 2004 nog niet gebroken heeft", opent de Tsjechische pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan. Voor de middagtraining werd de voorvork iets aangepast, maar al na een paar ronden kwam 'Kuba' weer binnen om het terug te zetten naar de oude situatie. Dat pakte beter uit en in de allerlaatste ronde, zoals het hoort, draaide ik 1 volle seconde sneller dan vanmorgen. Het was vanmiddag 5 graden warmer dan vanmorgen, anders had er nog meer afgekund. Maar die situatie was voor ons allemaal gelijk, dus de voorlopige 12e plaats is reëel. Ik wil nog een paar aanpassingen laten doen, want mijn voorvork stuitert bij hard aanremmen nog iets teveel en ook in de chicanes legt mijn Honda nog niet lekker om. Daar gaan we vanavond aan werken", besluit Smrz, die op 2 seconde van de voorlopige 'pole' van Stoner 'lekker dicht bij de kop' zit.
In de MotoGP klasse domineerde verrassend genoeg Spanjaard Gibernau in de Italiaanse thuishaven van Biaggi en Rossi. Laatstgenoemde wist zijn snelste tijd (goed voor de 1e plaats vanmorgen) uit de vrije training niet te verbeteren, waar nog eens 8 MotoGP collega's last van hadden. De Ducati's van Checa(4e) en Capirossi doen het ook goed op hun testcircuit. Tamada, weer terug op de fabrieks Honda waar Jurgen van den Goorbergh 2 GP's op acteerde, pakte een voorlopige 11e plaats en David Checa, de vervanger van de geblesseerde Toni Elias pakte de 17e tijd op de Fortuna Yamaha. Jurgen van den Goorbergh had zich ook bij Fortuna Yamaha teamchef Hervé Poncheral gemeld, maar de Spaanse sigarettensponsor Fortuna wilde een Spaanse rijder (David Checa, de broer van Carlos) als vervanger voor Spanjaard Elias voor de GP van Mugello en Barcelona.
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
1'59.288
226.1
2
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
1'59.776
231.5
3
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
1'59.837
228.3
4
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
2'00.178
227.8
5
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
2'00.203
227.1
6
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
2'00.232
224.3
7
Gabor TALMACSI
HUN
KTM Red Bull KTM GP125
2'00.254
229.2
8
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
2'00.324
224.3
9
Michele CONTI
ITA
HONDA Kuja Racing
2'00.831
226.9
10
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
2'00.890
231.1
11
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
2'00.936
225.9
12
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
2'01.272
225.8
13
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
2'01.295
226.1
14
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'01.312
231.0
15
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
2'01.333
226.1
16
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
2'01.552
227.6
17
Imre TOTH
HUN
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'01.596
223.7
18
Julian MIRALLES
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'01.707
227.8
19
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'01.786
219.0
20
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
2'01.924
223.3
21
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
2'01.931
228.9
22
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'01.964
224.2
23
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
2'01.964
225.8
24
Nico VIVARELLI
ITA
HONDA Racing Service
2'02.034
225.0
25
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
2'02.235
224.7
26
Lorenzo BARONI
ITA
APRILIA RCGM Team FMI
2'02.336
225.0
27
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
2'02.354
225.9
28
Gioele PELLINO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
2'02.362
221.1
29
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
2'02.377
231.4
30
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
2'02.464
227.5
31
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
2'02.712
222.2
32
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
2'02.826
230.0
33
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
2'02.830
228.9
34
Luca VERDINI
ITA
APRILIA RCGM Team FMI
2'03.207
221.5
35
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
2'03.268
225.6
36
Simone GROTZKI GIORGI
ITA
APRILIA Abruzzo Junior Team
2'03.321
221.2
37
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Road Racing Team Hungary
2'03.749
222.5
38
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'03.908
228.4
39
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
2'04.201
223.4
40
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Semprucci Cardion Blauer
2'04.338
218.0
41
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
2'04.801
217.6
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'53.847
267.5
2
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'54.101
269.9
3
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'54.149
264.1
4
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'54.500
264.5
5
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'54.630
257.3
6
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'54.776
263.6
7
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'54.800
267.5
8
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'54.815
267.9
9
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
1'54.942
266.1
10
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'54.971
264.4
11
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'55.111
265.9
12
Jakub SMRZ
CZE
AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing
1'55.761
256.8
13
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'56.062
266.5
14
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'56.093
260.7
15
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'56.322
259.3
16
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
1'56.373
260.0
17
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
1'56.859
267.4
18
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
1'57.074
259.7
19
Dirk HEIDOLF
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
1'57.395
260.9
20
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'57.808
257.5
21
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'58.364
259.3
22
Arnaud VINCENT
FRA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
1'58.455
239.0
23
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Campetella Racing
1'58.816
258.4
24
Jarno RONZONI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
1'59.007
259.7
25
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
1'59.048
261.1
26
Frederik WATZ
SWE
YAMAHA Yamaha Kurz
1'59.615
244.0
27
Yves POLZER
AUT
APRILIA Sebring Mas Racing
2'00.119
261.4
28
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Yamaha Kurz
2'00.225
248.0
29
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
2'00.445
258.1
30
Alvaro MOLINA
SPA
APRILIA Andalucia Mas Racing
2'00.976
250.4
Not
qualified (Out 107%)
2'01.816
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
2'03.221
240.6
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
S.GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
1'50.662
2
M.BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
1'50.680
3
V.ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
1'50.778
4
C.CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
1'50.818
5
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'50.912
6
A.BARROS
BRA
Camel Honda
1'50.966
7
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'51.158
8
M.MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
1'51.234
9
C.EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
1'51.320
10
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'51.494
11
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
1'51.673
12
K.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'52.070
13
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'52.190
14
T.BAYLISS
AUS
Camel Honda
1'52.345
15
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'52.357
16
R.XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'52.750
17
D.CHECA
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'53.769
18
S.BYRNE
GBR
Team Roberts PROTON
1'53.921
19
R.ROLFO
ITA
Team D'Antin Pramac
1'54.314
20
F.BATTAINI
ITA
Blata WCM
1'55.774
21
J.ELLISON
GBR
Blata WCM
1'57.214
************