Gemeente Winterswijk


3 juni 2005

Positieve trend in ontwikkeling gemeentelijke dienstverlening

Winterswijk - Net als voorgaande jaren heeft de gemeente door een extern bureau laten onderzoeken hoe de inwoners van Winterswijk de gemeentelijke dienstverlening beoordelen. Dit jaar is daarbij in het bijzonder gekeken naar de briefafhandeling, de Bel- en Herstellijn en veiligheid. Uit de resultaten van de zogenaamde dienstverleningsmonitor valt af te leiden dat de burgers van Winterswijk in z'n algemeenheid positiever zijn over de gemeentelijke dienstverlening dan vorig jaar. Dit geldt met name voor de collectieve dienstverlening (bijvoorbeeld: veiligheid en voorzieningen) en de politieke dienstverlening (participatie en betrokkenheid). De meeste verbeterpunten liggen op het gebied van de individuele dienstverlening: de briefafhandeling en de telefonische dienstverlening via het callcenter.

De gemeentelijke dienstverlening wordt opnieuw positiever gewaardeerd dan het jaar daarvoor. De bereikbaarheid van de gemeentekantoren blijft wel iets achter. Dit is wellicht te wijten aan de renovatie van het raadhuis waardoor Burgerzaken tijdelijk buiten het centrum is gehuisvest in onze locatie aan het Beatrixpark. Zo'n 73% van de ondervraagden vindt dat de gemeente voldoende informatie verstrekt. Daarbij vindt 70 % vindt dat de gemeente goed wordt bestuurd. Dit is in de afgelopen jaren gestegen van 51%, naar 61% naar 70 %.

Veiligheid
Op het gebied van veiligheid en overlast geeft 39 % aan overlast te ervaren door hondenpoep en 24 % door rommel. Gewelddelicten, tasjesroof, bedreiging of lastig gevallen worden op straat komen nauwelijks voor. Daarnaast geeft 94% geeft aan zich thuis te voelen bij de mensen in hun buurt. Ook het veiligheidsgevoel scoort hoog: 90% geeft aan zich veilig te voelen in eigen buurt en 91 % voelt zich medeverantwoordelijk voor de leefbaarheid in de buurt. Over de ontwikkeling van de buurt zegt 90% dat de buurt in het afgelopen jaar gelijk (46%) is gebleven of vooruit is gegaan (33%). Oorzaken vooruitgang: beter onderhoud groenvoorzieningen, speelvoorzieningen opgeknapt, renovatie van woningen, meer/betere parkeerplaatsen, verjonging, rustigere en nettere mensen gekomen, gezelliger buren en een betere sfeer. Zo'n 10% vindt dat de buurt achteruit is gegaan. Oorzaken achteruitgang: meer asociale bewoners, meer overlast van jongeren en buren, meer hondenpoep, slecht onderhouden groen, veel rommel, drukker verkeer en meer verkeersonveiligheid. Over de ontwikkeling van de gemeente zegt 43 % dat de gemeente erop vooruit is gegaan, 46% vindt de gemeente gelijk gebleven en 11 % vindt dat de gemeente achteruit is gegaan. Oorzaken vooruitgang: realisatie van verschillende nieuwbouwplannen, renovaties (waaronder die van het raadhuis, Tricot), aanleg riolering, maar ook aan een verbeterde informatievoorziening door de gemeente. Oorzaken achteruitgang: te duur nieuw gemeentehuis en veel leegstaande oude gebouwen en winkels.

Brievenafhandeling
De belangrijkste conclusies van het onderzoek naar brievenafhandeling zijn de volgende:

· ca. 80% van de briefschrijvers zegt een ontvangstbevestiging te hebben gekregen;

· ca. 30% zegt geen antwoord op hun brief te hebben gehad;
· zij die wel antwoord kregen zijn over het algemeen tevreden over de kwaliteit van het antwoord: taalgebruik, leesbaarheid, duidelijkheid etc. worden positief beoordeeld.

· als gemiddeld rapportcijfer krijgt brievenafhandeling een 6,2. In vergelijking met enkele andere gemeenten geldt dat de gemeente Winterswijk op het gebied van brievenafhandeling niet afwijkend scoort. Maar de ambitie ten aanzien van het beantwoorden van brieven ligt hoger. De gemeente heeft inmiddels een geautomatiseerd systeem aangeschaft waarin alle inkomende post wordt geregistreerd en waarmee ook de bewaking van de afhandeling van de post bewaakt wordt.

Telefonische dienstverlening
De telefoon wordt sneller opgenomen: na gemiddeld 2,5 beltonen, terwijl dat vorig jaar 3,5 beltonen was en het jaar daarvoor 4. Ook kan in veel gevallen de vraag direct of na één keer doorverbinden worden beantwoord. Maar op een aantal punten scoort de kwaliteit van de telefonische dienstverlening minder dan bij de vorige metingen. In bijna de helft van de gevallen (44%) krijgt de beller een bandje, terwijl eerder nog tenminste ruim 80% kans was dat er meteen contact was met een telefoniste. Ook doorverbinden is minder succesvol omdat de betreffende ambtenaar om verschillende redenen niet bereikbaar is. Deze bevindingen komen ook overeen met de conclusies van een recent gehouden interne evaluatie van het functioneren van de afdeling Publiekscentrum, waar onder andere het callcenter onderdeel van uitmaakt. Bezettingsproblemen zijn daarin genoemd als de belangrijkste oorzaak maar ook de beschikbaarheid van en de samenwerking met de back office-medewerkers.

Bel- en herstellijn
De dienstverlening via Bel- en herstellijn wordt in z'n algemeenheid positief beoordeeld. 80% is tevreden over de snelheid van de reactie van de gemeente, de afhandeling van de melding en het nakomen van afspraken. Wat betreft de meldingen die binnenkomen bel- en herstellijn geeft 57% aan dat de melding binnen een week is opgelost, Alles bij elkaar genomen beoordelen de respondenten de behandeling van hun gemelde probleem met een 7,1. Aandachtspunt blijft dat ca. 10% van de respondenten aangeeft dat met hun melding na drie maanden nog niets is gedaan. De gemeente merkt hierbij op dat de aard van de melding soms met zich meebrengt dat onmiddellijke afhandeling niet mogelijk is (bijvoorbeeld straatherstel in vorstperiode). In de toekomst wil de gemeente dit richting de melder duidelijker uitleggen.

Verbeterpunten
Naar aanleiding van de onderzoeksresultaten heeft de gemeente besloten om een nader onderzoek uit te voeren naar de afhandeling van de brieven, meer publiciteit te geven aan het bestaan en de mogelijkheden van de gemeentelijke website en wordt de dienstverlening en de bezetting van het publiekscentrum verder verbeterd.

Meer informatie?
Geïnteresseerden kunnen het onderzoeksrapport tijdens openingstijden inzien op de locatie Beatrixpark 18. Klik hier om het rapport te openen..