OV.magazine 4-2005:

Verschraling openbaar vervoer

AMSTERDAM, 20050603 -- Randstadspoor in de Utrechtse regio gaat 2 keer per uur rijden. De regio voorziet daardoor een vlucht naar het autogebruik en toename van files. Met de introductie van de HSL gaan er slechts 8 of 10 van de Thalys-treinen per dag daadwerkelijk door tot Parijs. Volgens de afspraken zouden dat er 16 zijn. En met de geheimzinnigheid rond de nieuwe dienstregeling voor 2007 lijken ProRail en NS kritiek op de plannen te willen uitstellen tot na het point-of-no-return.


Overheden en maatschappelijke instellingen mogen dan nog wel mee praten over een lijntje meer of minder, maar over de methodiek van de dienstregeling is dan geen enkele discussie meer mogelijk. Alles wijst er dus op dat de veelbelovende verbeteringen in het ov die in het verschiet lagen voor 2007 en de jaren daarna al zijn verdampt nog voor het 2007 is.


VERDER DEZE MAAND IN OV.MAGAZINE:
* Roelf de Boer (Mobis en KNV): "Het openbaar vervoer moet sexier"
* Uniforme treininformatie op perrons
* Creativiteit mogelijk bij invoering van de chipkaart
* De lijdensweg van de bandentram
* Methodische misvattingen in de dienstregeling 2007
En natuurlijk onze vaste bijdragen:
* De Ingenieur: Computerstoring
* Op de kaart: Contractsectorlijnen
* Wouter Klootwijk: Overstappen langs de snelweg