Uitslag BID Challenge bekend


03.06.2005 / 19:33 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Aaahaa the actor factory

Een overzicht van alle winnende plannen is als bijlage bijgevoegd


-PERSBERICHT-

Amsterdam, vrijdag 3 juni 2005

Acht businessplannen tegen armoede beloond
met startgeld, coaching en expertise

BUSINESS IN DEVELOPMENT CHALLENGE STEUNT STARTENDE ONDERNEMERS IN ONTWIKKELINGSLANDEN

Vanmiddag maakte Minister van Ardenne van Ontwikkelingssamenwerking in het Rabobank Auditorium in Utrecht de uitslag bekend van de Business in Development (BiD) Challenge, de 1e internationale businessplan competitie voor ideeën die klein ondernemerschap en armoedebestrijding combineren. Uit 20 nominaties zijn de acht meest kansrijke businessplannen ter wereld beloond met EUR 5.000 tot EUR 20.000 aan startgeld en tot EUR 10.000 aan coaching en expertise. Met behulp van deze financiële prikkels kunnen de winnende ondernemers hun bedrijfsplannen in praktijk brengen in ontwikkelingslanden. Ook werden een studentenprijs en een originaliteitprijs uitgereikt.

BiD Challenge
De businessplan competitie richt zich op personen en kleine organisaties in Nederland en 131 ontwikkelingslanden met frisse ideeën voor ondernemen tegen armoede. Het opzetten van kleine bedrijfjes stimuleert de kracht en het eigen initiatief van de lokale partijen en ligt daarmee aan de basis van armoedebestrijding. De BiD Challenge reikt het Nederlands bedrijfsleven een nieuwe mogelijkheid aan om in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een concrete bijdrage te leveren aan deze armoedebestrijding.

De jury
De jury bestond uit Minister Agnes van Ardenne (voorzitter) en CEO's van organisaties die de BiD Challenge steunen: de heer Arthur Arnold (Algemeen directeur FMO), de heer Ludo van Halderen (bestuursvoorzitter NUON), de heer Hans Wijers (bestuursvoorzitter Akzo Nobel), de heer Peter Bakker (bestuursvoorzitter TPG), mevrouw Mechtild van den Hombergh (directeur stichting DOEN), de heer Ben van der Veer (bestuursvoorzitter KPMG) en de heer Bert Heemskerk (bestuursvoorzitter Rabobank).

Succes
Hoewel de Business in Development Challenge dit jaar haar debuut maakte, is nu al sprake van een succes: op de deadline van 31 januari 2005 stond de teller op 700 ideeën uit de hele wereld! Hiervan kwam 67% uit ontwikkelingslanden, de rest uit Nederland. Na een eerste beoordeling en becijfering werden de 40 beste plannenmakers uitgenodigd om hun voorstel - met hulp van een professionele coach - uit te werken tot volledige businessplannen. Een expertpanel heeft daaruit een selectie van 20 nominaties gemaakt. Het succes van de BiD Challenge maakt duidelijk dat het onderwerp ondernemen tegen armoede sterk leeft onder zowel individuen als organisaties. Het is dan ook zeker dat de BiD Challenge eind 2005 met een nieuwe editie van start gaat.

80 kansrijke businessplannen
Hoewel er maar acht businessplannen in de prijzen konden vallen, bevinden zich onder de 'afvallers' ook vele kansrijke ideeën. Daarom vond voorafgaand aan de prijsuitreiking de presentatie van 80 uitgewerkte businessplannen plaats op de BiD Challenge Trade Market. Hier deden startende ondernemers uit binnen- en buitenland hun plannen uit de doeken aan bedrijven met interesse in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maatschappelijke organisaties en de overheid. Om zoveel mogelijk contacten en kennis op te doen, brachten de buitenlandse ondernemers ook een bezoek aan onder meer een mengvoerbedrijf, een recyclebedrijf, de Wageningen Universiteit en de Rabobank Foundation.

Een van de Nederlandse ondernemers op de Trade Market was kunstenaar Jan Tervoort: 'Ik liep al een tijdje rond met een vaag businessplan en dat is nu concreet geworden. Dankzij de BiD Challenge heb ik een helder idee over de opzet van mijn bedrijf en ben ik in contact gekomen met een interessante investeerder'. Alle businessplannen die op de Trade Market gepresenteerd zijn, verschijnen in een boek dat vanaf eind juni verkrijgbaar is. Dit boek met plannen op het gebied van landbouw, watermanagement, afvalverwerking, energie, toerisme, gezondheidszorg, ICT, detailhandel en training & educatie is met name interessant voor toekomstige investeerders.

Initiatief
De BiD Challenge is een initiatief van het programma 'Business in Development' van NCDO en wordt uitgevoerd door Fair Ventures. De initiatiefnemers willen hiermee aantonen dat winst en armoedebestrijding hand in hand gaan.

De BiD Challenge is tot stand gekomen met steun van FMO, Nuon, Rabobank, TPG, de Ministeries van Economische en Buitenlandse Zaken en een aantal ondersteunende partners.


-EINDE BERICHT-

Noot voor de pers:
NCDO
Thierry Sanders
Telefoon: 020 - 568 87 45 / 06 - 270 48 308
E-mail: t.sanders@ncdo.nl

Fair Ventures
Carolien Wegener
Telefoon: 020 - 525 59 15 / 06 - 413 24 572
E-mail: carolien@fairventures.nl

Website www.bidchallenge.org

Op de website staat vanaf vrijdag 3 juni 18.30 uur een uitgebreide presentatie van alle winnende plannen en het volledige juryoordeel.

Bijlage : - overzicht prijswinnaars + winnende plannen
- digitaal beeldmateriaal

PRIJSWINNAARS EN WINNENDE PLANNEN OP EEN RIJ

Nederlandse individuen
In de categorie Nederlandse individuen is de 1e prijs voor Harm van Oudenhoven, wonend en werkend in Nicaragua. Achter de titel El Castillo del Cacao schuilt een ondernemersplan voor een kleine chocoladefabriek in Matagalpa, Nicaragua. Doel is de verwerking van lokale cacao tot bonbons, pralines en chocoladerepen voor de consumentenmarkt in Centraal Amerika. Het juryrapport meldt: 'Een realistisch voorstel met een heldere ontwikkelingsvisie dat een brug slaat tussen buitenlandse technologie & kennis en de lokale mogelijkheden.'

De 2e prijs is gewonnen door Enrique de Mul uit Gilze voor zijn plan Coconut wood processing in Mozambique. Zijn plan is het fabriceren van (design)meubels van kokoshout, afkomstig van de vele overjarige kokospalmen in Mozambique voor de lokale en Zuid-Afrikaanse markt en later voor de export. De jury spreekt van een gemotiveerde en toegewijde ondernemer en een businessvoorstel met grote ontwikkelingsvoordelen.

Nederlandse organisaties
In de categorie Nederlandse organisaties is de 1e prijs gewonnen door Hervé Millet (A.S.A.P.) uit Naarden. Zijn idee draait om het verwerken van lokale shea noten tot Karité boter door plattelandsvrouwen in Burkina Faso voor cosmetische- en voedingsdoeleinden in Europa. De jury vindt het een weloverwogen idee dat de kennis, kracht en inkomens van vrouwen op het platteland ten goede komt.

De 2e prijs is voor Siem Hafkamps (iD-L) uit Amsterdam voor zijn Ragbag in India, oftewel het vervaardigen van hippe tassen van vodden en recycled plastic door sloppenbewoners in Delhi. De collectie is bedoeld voor Europa. De woorden van de jury zijn: 'Creatief en innovatief. Een milieuvriendelijk plan dat werkgelegenheid oplevert voor de allerarmsten.'

Ontwikkelingslanden individuen
In de categorie individuen uit ontwikkelingslanden is de 1e prijs is voor Rinette Soeropawiro uit Suriname en haar plan voor The cultivation of tropical mushrooms on agricultural waste. De toepassing van eetbare paddestoelen in de Surinaamse keuken neemt toe, onder andere door de invloed van de groeiende Chinese bevolkingsgroep. Later volgt export naar toeristenlanden in het Caribisch gebied. De jury zegt hierover: 'Een charmant businessplan met lage investeringskosten en goede ontwikkelingskansen.'

De 2e prijs in de categorie individuen uit ontwikkelingslanden is voor Jonah Nobleza uit de Filippijnen voor Integrated mobile service units for coconut farms. Hij wil de hoge transport- en productiekosten in de kokosnotenindustrie aanpakken met de productie van kokosolie in mobiele units vlakbij de boeren. De jury ziet inkomensvoordelen voor de kleine boeren en goede ontwikkelingskansen voor het gebied door het opzetten van een boerencoöperatie.

Ontwikkelingslanden organisaties
In de categorie organisaties in ontwikkelingslanden is de 1e prijs voor Noel Sarmiento Percil (Barra Center for Development Alternatives, Inc. ) uit de Filippijnen. Over zijn voorstel Pelletizing plant for waste plastic materials - de inzameling, opslag en verwerking van plastic afval tot grondstof voor de plastic industrie - oordeelt de jury: 'Een sympathiek idee met een gemotiveerde aanpak voor het bestaande afval probleem.'

De 2e prijs is voor Shusila Jessy Rai (Animal Nepal, Kathmandu) voor Pet products for poverty reduction in Nepal; oftewel ambachtelijk gemaakte dierenproducten voor het groeiende aantal huisdierbezitters onder de middeninkomens in Azië. De mening van de jury is: 'Een innovatief, veelbelovend businessplan dat dierenwelzijn combineert met nieuwe Nepalese producten en werkgelegenheid voor de lokale handwerkers.'

Studenten- en Originaliteitprijs
De studentenprijs is voor Pepijn Steemers uit Houten, student Sustainable Agriculture and Rural development aan de University of London. Zijn plan Fish Forward (FFWD) draait om het kweken van karpers in Kenia. De studentenjury - gecoördineerd door Move Your World, het jongerenprojectbureau van NCDO - meent dat dit plan een hele nieuwe economie aanboort: 'Het kweken van proteïnerijke vis geeft de boeren een nieuwe vorm van inkomsten en vormt een waardevolle aanvulling op het nationale dieet'.

De originaliteitprijs is gewonnen door de Nederlandse Orna Otto, wonend in Namibië met het plan Glass Beads. Zij wil de werkloze dovengemeenschap in Namibië de techniek bijbrengen om gekleurde glazen kralen te maken van oude flessen. Deze kralen zijn bedoeld voor toeristen en de lokale gemeenschap waarbinnen kralen traditioneel een grote rol spelen. Stichting DOEN - die zich inzet voor een leefbare wereld waaraan iedereen kan meedoen - was verantwoordelijk voor de jurering en zegt hierover: 'Het aspect 'meedoen' komt in dit plan goed naar voren door het stimuleren van zelfstandig ondernemerschap bij een groep mensen die anders geïsoleerd zou raken.'

Op de website staat vanaf vrijdag 3 juni 18.30 uur een uitgebreide presentatie van alle winnende plannen en het volledige juryoordeel.