Groen!

Brussel, 5 juni 2005

Noord-zuid verbinding wordt nieuwe

Rudi Daems Gisteren maakte Vlaams leefmilieuminister Kris Peeters (CD&V) zijn voornemen bekend om tegen ten laatste 2011 de integrale Noord-zuidverbinding in de Kempen aan te leggen, inclusief een nieuwe parallelweg tussen Kasterlee over Ten Aard tot aan de ring van Geel. Deze parallelweg alleen zal reeds 29 miljoen euro kosten. Groen! is voorstander van het wegwerken van enkele knelpunten op de Noord-Zuid verbinding, zoals ter hoogte van Kasterlee-centrum, Geel-Punt en Herselt, om zo de doorstroming te verbeteren en de leefbaarheid te verhogen. Maar deze Vlaamse regering kiest voor een mini-autostrade door de Kempen, amper op enkele honderden meter van een bestaande weg. Dit is een regelrechte aanslag op een mooi stuk open ruimte en zal veel extra verkeer aantrekken. Groen! zal zich met alle democratische middelen hiertegen verzetten.

We hebben te kampen met een ernstig mobiliteitsprobleem in de Kempen, zoveel is zeker. Een voorbeeld: tussen 1997 en 2003 is het aantal voertuigen per uur ter hoogte van Ten Aard met 22% toegenomen. We rijden ons vast in Kasterlee, in Geel aan de Antwerpsesteenweg en aan Geel-Punt. Daarom moet er iets gebeuren, daarover zijn alle partijen en organisaties in de Kempen het eens. Maar de meningen over wat en hoe lopen sterk uiteen. Groen! wil de nodige ingrepen om de verkeersdoorstroming op het traject van de N19 te verbeteren en om dorpskernen weer leefbaar te maken. Daarom denkt Groen! constructief mee om concrete knelpunten weg te werken zoals de aanleg van de ring rond Kasterlee, technische verkeersingrepen om de leefbaarheid in Ten Aard te verhogen (bvb een tunnel zoals bij de Noord-Zuid in Limburg), en de bouw van een brug ter hoogte van Geel-Punt (fly-over).

Maar dit is duidelijk niet de keuze van deze Vlaamse regering. Het gaat niet meer om verbetering van de doorstroming en de leefbaarheid. Het gaat om een nieuwe weg met de allure van een autostrade. De coalitie van CD&V/NVA, SP.a/Spirit en VLD kiezen voor het tracé van het oude gewestplan, die een mooi stukje natuur, landschap en landbouwgebied doormidden snijdt.

Groen! zal zich blijven verzetten tegen ingrepen die extra verkeer zullen aantrekken: Groen! wil geen bijkomende autostrade door de Kempen (er liggen er al drie in Oost-Westrichting). We willen het verkeer vanuit Nederland niet via een nieuwe weg naar de Kempen aanzuigen. En dat is duidelijk de toekomstige agenda van de economische sector, met name een verbinding tussen de Kempische Noord-Zuid en de Brabantse stedenrij Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven. De huidige beperkte files in de Kempen dreigen zware congestieproblemen te worden als gevolg van de aanleg van een heuse, nieuwe autostrade. En een nieuwe autostrade een missing link noemen is hetzelfde als een overstroming vergelijken met een voorjaarsbui.

Rudi Daems, Vlaams volksvertegenwoordiger