Print
De nieuwe Mazda5
(6-6-2005)
Nederland is de allereerste markt in Europa waarop de gloednieuwe
Mazda5 wordt geïntroduceerd.
Vanaf eind mei, begin juni staat deze moderne midi-MPV met zijn in dit
segment unieke twee schuifdeuren en het innovatieve Karakuri zit- en
opbergsysteem bij de 125 Mazda-verkooppunten in Nederland.
De Mazda5 is een auto die van binnenuit is ontworpen met een indeling
van het interieur die de inzittenden uitnodigt tot communiceren. Het
Karakuri-systeem biedt plaats aan maximaal zeven personen en staat
garant voor superieure interieurfunctionaliteit en optimaal comfort en
gebruiksgemak.
De stijlvol vormgegeven Mazda5 beschikt als eerste in zijn klasse over
twee schuifdeuren en introduceert met zijn open en dynamische karakter
de frisse Mazda Zoom-Zoom eigenschappen binnen zijn Europese
marktsegment.
Marktpositie â Het Zoom-Zoom alternatief
Mazda prolongeert het succes van de Mazda Premacy, sinds 1999 op de
Europese markt, met de geheel nieuwe Mazda5. Met de Mazda5
introduceert Mazda een unieke Zoom-Zoom Midi-MPV op één van de
grootste en snelst groeiende marktsegmenten van Europa, met meer dan
1,4 miljoen verkochte eenheden in 2004. Enkele opvallende kenmerken
onderscheiden de Mazda5 van de concurrentie binnen het marktsegment:
zijn unieke interieurfunctionaliteit, ruimte voor maximaal zeven
personen (versies voor vijf en zeven personen leverbaar), zijn
stijlvolle vormgeving en de voor zijn klasse unieke schuifdeuren.
Vormgeving â Stijlvol en strak
De Mazda5 heeft een wigvormige carrosserie die samen met de subtiele
detaillering en hoogwaardige afwerking voor een stijlvolle en strakke
verschijning zorgt. Het exterieur kent twee varianten: de eerste
versie benadrukt de elegante kanten van het ontwerp van de Mazda5 en
de tweede is bedoeld voor klanten die een wat sportievere look wensen.
De Mazda5 is de enige binnen zijn marktsegment met schuifdeuren. Ze
zijn eenvoudig met één hand te openen, schuiven daarbij dicht langs
de zijkanten en bieden een opening van 70 cm voor gemakkelijk in- en
uitstappen van de achterpassagiers.
Dankzij het stopmechanisme met twee standen biedt de achterklep van de
Mazda5 optimaal gebruiksgemak voor gebruikers van klein tot groot. De
hoogwaardige afwerking en de smalle naden tussen de carrosseriedelen
zijn een toonbeeld van het vakmanschap waarmee de Mazda5 wordt
gebouwd.
Het interieur van de Mazda5 straalt een sfeer van comfort,
hoogwaardige kwaliteit en gebruiksgemak uit. Ook het interieur wordt
geleverd in twee varianten. De licht beige kleur creëert een
comfortabele en ontspannen sfeer terwijl het zwarte interieur met
metaalkleurige accenten het interieur een meer eigentijdse uitstraling
geeft. Het grote vakmanschap is tot in het kleinste detail terug te
vinden en zorgt voor een beleving van het interieur die het verblijf
in deze auto â ook bij dagelijks gebruik - zeer aangenaam maakt.
Interieurfunctionaliteit â Communicatief en flexibel
Voor een intelligent gebruik van de binnenruimte werd de Mazda5 van
binnenuit ontworpen. De 2+3+2 stoelopstelling biedt een ruimte in het
midden die uitnodigt tot communicatie tussen de passagiers en biedt
bovenal veel comfort, gebruiksgemak en functionaliteit. De
bestuurderstoel is tweevoudig verstelbaar, heeft een slaapstand en
vanaf de Touring een verstelbare lendensteun. Het stuurwiel is in
hoogte en in diepte verstelbaar, waardoor vrijwel elke bestuurder de
juiste positie achter het stuur kan vinden. Voor comfortabel en soepel
schakelen werd de schakelpook onder aan het centrale
instrumentenpaneel geplaatst. De opstelling van de pedalen helpt
vermoeidheid in benen, voeten en enkels te voorkomen.
De twee afzonderlijke stoelen op de tweede rij kunnen in
lengterichting verschoven worden, hebben een slaapstand en kunnen
worden dubbelgeklapt zonder de hoofdsteunen te verwijderen of de
veiligheidsgordels afzonderlijk los te maken. Met één handbeweging
kunnen de stoelen worden omgeklapt zodat de passagiers voor de derde
rij stoelen makkelijk kunnen in- en uitstappen. De ingebouwde
flexibiliteit van de basisopstelling van de stoelen wordt verder
vergroot door toepassing van het Karakuri zit- en opbergconcept
waarmee het aantal zitplaatsen in een handomdraai tot zeven wordt
uitgebreid. De middelste armleuning van de tweede rij stoelen wordt
opgeklapt en de zevende zitting (onder de zitting van de linker stoel
op de tweede rij) wordt tussen beide stoelen in geplaatst. Tevens kan
een Karakuri-opbergbox (onder de zitting van de rechterstoel in de
tweede rij) worden uitgeklapt: hierdoor wordt de ruimte tussen beide
stoelen benut voor extra bergruimte. De achterste rij bestaat uit een
bank met een verdeling van 50:50. De rugleuningen kunnen eenvoudig
voorover op de zittingen worden geklapt waardoor de bagageruimte wordt
vergroot. De stoelbreedte is maximaal en varieert van 51 cm (voorste
rij) tot 50 cm (rijen twee en drie).
Behalve deze uitgekiende stoelopstelling heeft het interieur maar
liefst 45 opbergvakken en tal van andere voorzieningen die de Mazda5
zeer comfortabel en praktisch maken. Tot die voorzieningen behoort een
geavanceerde centrale portiervergrendeling en startfunctie (beiden op
afstand bestuurd).
Aandrijflijnen â Pittig en zuinig
Het benzinemotorengamma van de Mazda5 bestaat uit twee viercilinder,
16-kleps DOHC-motoren die beiden een lineair en pittig vermogen en
koppel leveren. Dat alles bij een laag verbruik en emissies die
voldoen aan Euro Stage IV. De 1.8 liter basisversie produceert 85
kW/115 pk bij 5.300 t/min en een maximum koppel van 165 Nm bij 4.000
t/min, en verbruikt slechts 7,9 liter brandstof per 100 km (ECE
meting: gecombineerd).
De krachtiger 2.0 liter produceert 107 kW/145 pk bij 6.000 t/min, een
koppel van 185 Nm bij 4.500 t/min, en verbruikt 8,2 liter per 100 km
(ECE meting: gecombineerd). Beide motoren zijn gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfversnellingsbak die soepel en precies schakelt.
Later dit jaar is de Mazda5 ook leverbaar met de verbeterde 2.0 liter
CiTD common rail turbodieselmotor (twee versies), gekoppeld aan een
nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak. Beide motoren leveren solide
prestaties, zijn stil en zuinig en zijn standaard voorzien van een
roetfilter waarmee wordt voldaan aan Euro Stage IV en de 5 mg/km norm
voor BPM korting. De standaardversie levert 81 kW/110 pk bij 3.500
t/min en een maximum koppel van 310 Nm bij slechts 2.000 t/min voor
uitstekende motorrespons in het hele toerenbereik. De high power
versie levert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min en een koppel van 360 Nm
bij 2.000 t/min.
Onderstel â Stabiel en vertrouwd rijplezier
Het onderstel van de nieuwe Mazda5 zorgt voor ontspannen en
comfortabel rijden. De stijve carrosserie en de geavanceerde
wielophanging voorkomen het overhellen van de carrosserie. De ideale
balans tussen carrosseriestijfheid en wisselwerking tussen auto en
bestuurder zorgt voor een stabiel en comfortabel weggedrag en veel
rijplezier, zelfs met zeven mensen aan boord.
De McPherson voorwielophanging zorgt voor een goede balans tussen
voorspelbaar weggedrag en rijcomfort, en de multi-link
achterwielophanging optimaliseert zowel het camber van de achterwielen
als de rechtuitstabiliteit en voorkomt overhellen. De benzineversies
zijn voorzien van snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging (EHPAS) die onder alle omstandigheden de juiste
mate van bekrachtiging levert. Grote geventileerde remschijven op de
voorwielen en dichte remschijven op de achterwielen garanderen een
uitstekende remvertraging en vormen het hart van het
anti-blokkeerremsysteem (ABS). Dit drievoudig gescheiden remsysteem
beschikt verder over elektronische remkrachtverdeling (EBD) met
mechanische brake assist. De versies met de 2.0 liter benzinemotor en
de CiTD High Power hebben bovendien dynamische stabiliteitsregeling
(DSC) met tractiecontrole (TCS). Al deze systemen zorgen ervoor dat de
Mazda5 in slechts 39 m vanaf 100 km/u* stilstaat (met koude remmen).
Veiligheid â Vol vertrouwen op weg
De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen van de Mazda5 geven
een veilig gevoel. Het intelligente, automatisch inschakelende
verlichtingssysteem en het volautomatische ruitenwissersysteem
(standaard van de Executive) leiden de bestuurder minder af. Standaard
is elke Mazda5 voorzien van ABS, EBD, mechanische brake assist en DSC
met TCS (DSC alleen op 2.0 liter benzine en CiTD High Power, zie
hierboven).
De sterke carrosserie biedt een hoge mate van bescherming voor alle
inzittenden. Alle stoelen, met inbegrip van de uitklapbare zevende
stoel, zijn voorzien van driepuntsgordels en hoofdsteunen. De stoelen
van de bestuurder en voorpassagier zijn uitgerust met gordelspanners,
lastbegrenzers en een verklikkersysteem. De bestuurder en
voorpassagier hebben elk vóór- en zijairbags en alle stoelen
beschikken over een gordijnairbag. Een horizontaal indrukbare
veiligheidsstuurkolom en een inklapbaar rempedaal bieden de bestuurder
aanvullende bescherming. Energieabsorberende ribben in de bekleding
van de deurstijlen en daklijn verkleinen de kans op hoofdletsel. Alle
elektrisch bediende ruiten zijn beveiligd tegen het afklemmen van
vingers, de buitenste twee stoelen op de tweede rij zijn voorzien van
Isofix-verankeringen en de neus van de auto is gebouwd op het beperken
van letsel van voetgangers.
Milieu â Verantwoordelijkheid nemen
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de Mazda5 getracht een auto te
maken die tijdens productie en gebruik (en ook na gebruik) het milieu
zo min mogelijk belast. De Mazda5 wordt gefabriceerd in een schone en
veilige fabriek in Japan en bevat vrijwel geen lood, chroom, kwik en
cadmium en voldoet daarmee aan Europese wetgeving die gebruik van deze
stoffen verbiedt. Door het uitgekiende materiaalgebruik voldoet de
Mazda5 aan de doelstelling van 90 % recyclebaarheid, gesteld door de
gezamenlijke Japanse automobielfabrikanten (Japanese Automobile
Manufacturers Association, JAMA). De motoren van de Mazda5 gebruiken
relatief weinig brandstof en veroorzaken daardoor ook minder uitstoot
van CO2. De dieselmotoren zijn ook zuinig dankzij de common rail
inspuiting en zijn daarnaast standaard voorzien van een roetfilter die
de uitstoot van roetdeeltjes en NOx vermindert.
AutoRai