AutoRai

Print

De nieuwe Mazda5

(6-6-2005)
Nederland is de allereerste markt in Europa waarop de gloednieuwe Mazda5 wordt geïntroduceerd.
Vanaf eind mei, begin juni staat deze moderne midi-MPV met zijn in dit segment unieke twee schuifdeuren en het innovatieve Karakuri zit- en opbergsysteem bij de 125 Mazda-verkooppunten in Nederland.

De Mazda5 is een auto die van binnenuit is ontworpen met een indeling van het interieur die de inzittenden uitnodigt tot communiceren. Het Karakuri-systeem biedt plaats aan maximaal zeven personen en staat garant voor superieure interieurfunctionaliteit en optimaal comfort en gebruiksgemak.

De stijlvol vormgegeven Mazda5 beschikt als eerste in zijn klasse over twee schuifdeuren en introduceert met zijn open en dynamische karakter de frisse Mazda Zoom-Zoom eigenschappen binnen zijn Europese marktsegment.

Marktpositie â Het Zoom-Zoom alternatief
Mazda prolongeert het succes van de Mazda Premacy, sinds 1999 op de Europese markt, met de geheel nieuwe Mazda5. Met de Mazda5 introduceert Mazda een unieke Zoom-Zoom Midi-MPV op één van de grootste en snelst groeiende marktsegmenten van Europa, met meer dan
1,4 miljoen verkochte eenheden in 2004. Enkele opvallende kenmerken onderscheiden de Mazda5 van de concurrentie binnen het marktsegment: zijn unieke interieurfunctionaliteit, ruimte voor maximaal zeven personen (versies voor vijf en zeven personen leverbaar), zijn stijlvolle vormgeving en de voor zijn klasse unieke schuifdeuren.

Vormgeving â Stijlvol en strak
De Mazda5 heeft een wigvormige carrosserie die samen met de subtiele detaillering en hoogwaardige afwerking voor een stijlvolle en strakke verschijning zorgt. Het exterieur kent twee varianten: de eerste versie benadrukt de elegante kanten van het ontwerp van de Mazda5 en de tweede is bedoeld voor klanten die een wat sportievere look wensen. De Mazda5 is de enige binnen zijn marktsegment met schuifdeuren. Ze zijn eenvoudig met één hand te openen, schuiven daarbij dicht langs de zijkanten en bieden een opening van 70 cm voor gemakkelijk in- en uitstappen van de achterpassagiers.

Dankzij het stopmechanisme met twee standen biedt de achterklep van de Mazda5 optimaal gebruiksgemak voor gebruikers van klein tot groot. De hoogwaardige afwerking en de smalle naden tussen de carrosseriedelen zijn een toonbeeld van het vakmanschap waarmee de Mazda5 wordt gebouwd.

Het interieur van de Mazda5 straalt een sfeer van comfort, hoogwaardige kwaliteit en gebruiksgemak uit. Ook het interieur wordt geleverd in twee varianten. De licht beige kleur creëert een comfortabele en ontspannen sfeer terwijl het zwarte interieur met metaalkleurige accenten het interieur een meer eigentijdse uitstraling geeft. Het grote vakmanschap is tot in het kleinste detail terug te vinden en zorgt voor een beleving van het interieur die het verblijf in deze auto â ook bij dagelijks gebruik - zeer aangenaam maakt.

Interieurfunctionaliteit â Communicatief en flexibel Voor een intelligent gebruik van de binnenruimte werd de Mazda5 van binnenuit ontworpen. De 2+3+2 stoelopstelling biedt een ruimte in het midden die uitnodigt tot communicatie tussen de passagiers en biedt bovenal veel comfort, gebruiksgemak en functionaliteit. De bestuurderstoel is tweevoudig verstelbaar, heeft een slaapstand en vanaf de Touring een verstelbare lendensteun. Het stuurwiel is in hoogte en in diepte verstelbaar, waardoor vrijwel elke bestuurder de juiste positie achter het stuur kan vinden. Voor comfortabel en soepel schakelen werd de schakelpook onder aan het centrale instrumentenpaneel geplaatst. De opstelling van de pedalen helpt vermoeidheid in benen, voeten en enkels te voorkomen.

De twee afzonderlijke stoelen op de tweede rij kunnen in lengterichting verschoven worden, hebben een slaapstand en kunnen worden dubbelgeklapt zonder de hoofdsteunen te verwijderen of de veiligheidsgordels afzonderlijk los te maken. Met één handbeweging kunnen de stoelen worden omgeklapt zodat de passagiers voor de derde rij stoelen makkelijk kunnen in- en uitstappen. De ingebouwde flexibiliteit van de basisopstelling van de stoelen wordt verder vergroot door toepassing van het Karakuri zit- en opbergconcept waarmee het aantal zitplaatsen in een handomdraai tot zeven wordt uitgebreid. De middelste armleuning van de tweede rij stoelen wordt opgeklapt en de zevende zitting (onder de zitting van de linker stoel op de tweede rij) wordt tussen beide stoelen in geplaatst. Tevens kan een Karakuri-opbergbox (onder de zitting van de rechterstoel in de tweede rij) worden uitgeklapt: hierdoor wordt de ruimte tussen beide stoelen benut voor extra bergruimte. De achterste rij bestaat uit een bank met een verdeling van 50:50. De rugleuningen kunnen eenvoudig voorover op de zittingen worden geklapt waardoor de bagageruimte wordt vergroot. De stoelbreedte is maximaal en varieert van 51 cm (voorste rij) tot 50 cm (rijen twee en drie).

Behalve deze uitgekiende stoelopstelling heeft het interieur maar liefst 45 opbergvakken en tal van andere voorzieningen die de Mazda5 zeer comfortabel en praktisch maken. Tot die voorzieningen behoort een geavanceerde centrale portiervergrendeling en startfunctie (beiden op afstand bestuurd).

Aandrijflijnen â Pittig en zuinig
Het benzinemotorengamma van de Mazda5 bestaat uit twee viercilinder, 16-kleps DOHC-motoren die beiden een lineair en pittig vermogen en koppel leveren. Dat alles bij een laag verbruik en emissies die voldoen aan Euro Stage IV. De 1.8 liter basisversie produceert 85 kW/115 pk bij 5.300 t/min en een maximum koppel van 165 Nm bij 4.000 t/min, en verbruikt slechts 7,9 liter brandstof per 100 km (ECE meting: gecombineerd).

De krachtiger 2.0 liter produceert 107 kW/145 pk bij 6.000 t/min, een koppel van 185 Nm bij 4.500 t/min, en verbruikt 8,2 liter per 100 km (ECE meting: gecombineerd). Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die soepel en precies schakelt.

Later dit jaar is de Mazda5 ook leverbaar met de verbeterde 2.0 liter CiTD common rail turbodieselmotor (twee versies), gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak. Beide motoren leveren solide prestaties, zijn stil en zuinig en zijn standaard voorzien van een roetfilter waarmee wordt voldaan aan Euro Stage IV en de 5 mg/km norm voor BPM korting. De standaardversie levert 81 kW/110 pk bij 3.500 t/min en een maximum koppel van 310 Nm bij slechts 2.000 t/min voor uitstekende motorrespons in het hele toerenbereik. De high power versie levert 105 kW/143 pk bij 3.500 t/min en een koppel van 360 Nm bij 2.000 t/min.

Onderstel â Stabiel en vertrouwd rijplezier
Het onderstel van de nieuwe Mazda5 zorgt voor ontspannen en comfortabel rijden. De stijve carrosserie en de geavanceerde wielophanging voorkomen het overhellen van de carrosserie. De ideale balans tussen carrosseriestijfheid en wisselwerking tussen auto en bestuurder zorgt voor een stabiel en comfortabel weggedrag en veel rijplezier, zelfs met zeven mensen aan boord.

De McPherson voorwielophanging zorgt voor een goede balans tussen voorspelbaar weggedrag en rijcomfort, en de multi-link achterwielophanging optimaliseert zowel het camber van de achterwielen als de rechtuitstabiliteit en voorkomt overhellen. De benzineversies zijn voorzien van snelheidsafhankelijke, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS) die onder alle omstandigheden de juiste mate van bekrachtiging levert. Grote geventileerde remschijven op de voorwielen en dichte remschijven op de achterwielen garanderen een uitstekende remvertraging en vormen het hart van het anti-blokkeerremsysteem (ABS). Dit drievoudig gescheiden remsysteem beschikt verder over elektronische remkrachtverdeling (EBD) met mechanische brake assist. De versies met de 2.0 liter benzinemotor en de CiTD High Power hebben bovendien dynamische stabiliteitsregeling (DSC) met tractiecontrole (TCS). Al deze systemen zorgen ervoor dat de Mazda5 in slechts 39 m vanaf 100 km/u* stilstaat (met koude remmen).

Veiligheid â Vol vertrouwen op weg
De actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen van de Mazda5 geven een veilig gevoel. Het intelligente, automatisch inschakelende verlichtingssysteem en het volautomatische ruitenwissersysteem (standaard van de Executive) leiden de bestuurder minder af. Standaard is elke Mazda5 voorzien van ABS, EBD, mechanische brake assist en DSC met TCS (DSC alleen op 2.0 liter benzine en CiTD High Power, zie hierboven).

De sterke carrosserie biedt een hoge mate van bescherming voor alle inzittenden. Alle stoelen, met inbegrip van de uitklapbare zevende stoel, zijn voorzien van driepuntsgordels en hoofdsteunen. De stoelen van de bestuurder en voorpassagier zijn uitgerust met gordelspanners, lastbegrenzers en een verklikkersysteem. De bestuurder en voorpassagier hebben elk vóór- en zijairbags en alle stoelen beschikken over een gordijnairbag. Een horizontaal indrukbare veiligheidsstuurkolom en een inklapbaar rempedaal bieden de bestuurder aanvullende bescherming. Energieabsorberende ribben in de bekleding van de deurstijlen en daklijn verkleinen de kans op hoofdletsel. Alle elektrisch bediende ruiten zijn beveiligd tegen het afklemmen van vingers, de buitenste twee stoelen op de tweede rij zijn voorzien van Isofix-verankeringen en de neus van de auto is gebouwd op het beperken van letsel van voetgangers.

Milieu â Verantwoordelijkheid nemen
Mazda heeft tijdens de ontwikkeling van de Mazda5 getracht een auto te maken die tijdens productie en gebruik (en ook na gebruik) het milieu zo min mogelijk belast. De Mazda5 wordt gefabriceerd in een schone en veilige fabriek in Japan en bevat vrijwel geen lood, chroom, kwik en cadmium en voldoet daarmee aan Europese wetgeving die gebruik van deze stoffen verbiedt. Door het uitgekiende materiaalgebruik voldoet de Mazda5 aan de doelstelling van 90 % recyclebaarheid, gesteld door de gezamenlijke Japanse automobielfabrikanten (Japanese Automobile Manufacturers Association, JAMA). De motoren van de Mazda5 gebruiken relatief weinig brandstof en veroorzaken daardoor ook minder uitstoot van CO2. De dieselmotoren zijn ook zuinig dankzij de common rail inspuiting en zijn daarnaast standaard voorzien van een roetfilter die de uitstoot van roetdeeltjes en NOx vermindert.