Gemeente Lingewaard
Tweede Burgerjaarverslag is uit
Het tweede Burgerjaarverslag van de gemeente Lingewaard is uit.Het
burgerjaarverslag is een wettelijk verplicht document dat door de
burgemeester wordt opgesteld en is ingevoerd met het dualisme.
Zoals bekend maken sinds de invoering van het dualisme de wethouders
geen deel meer uit van de gemeenteraad. Het Burgerjaarverslag dient
ervoor om de controlerende taak van de gemeenteraad te vegroten.
Het verslag geeft een beeld van de kwaliteit van de gemeentelijke
dienstverlening en de manier waarop het gemeentebestuur de burgers
betrekt bij de besluitvorming of waarop burgers zichzelf daarbij
betrekken.
In het Burgerjaarverslag rapporteert de burgemeester onder meer over
de kwaliteit van burgerparticipatie en de gemeentelijke
dienstverlening, en de behandeling van bezwaarschriften en klachten.
In het Burgerjaarverslag wordt geconstateerd dat het gemeentebestuur
van Lingewaard actief is om de dienstverlening aan de burger te
verbeteren. In dit kader wordt melding gemaakt van de centralisatie
van de gemeentewinkel. Bovendien zijn de openingstijden verruimd,
waardoor de balie van burgerzaken continu geopend is. Tevens is er
voor alle loketten een avondopenstelling tot 19.30 uur.
De gemeente heeft in 2004 deelgenomen aan een landelijke benchmark
publiekszaken. Hierbij zijn de prestaties van 40 gemeenten onderling
vergeleken. Deze benchmark heeft uitgewezen dat de dienstverlening
niet opmerkelijk verschilt ten opzichte van andere gemeenten.
Wijkplatforms
Voor wat betreft de kwaliteit van de burgerparticipatie wordt ingegaan
op het 'Lingwaardse model': de interactieve aanpak van
veiligheidsvraagstukken via de wijkplatforms. In het Burgerjaarverslag
wordt een overzicht gegeven van de gerealiseerde werkplannen van de
platforms. Boven wordt melding gemaakt van de gezamenlijke actie van
wijkplatforms en de gemeente om de ambulancevoorziening voor de
gemeente te verbeteren.
Bij de behandeling van bezwaarschriften kan worden geconstateerd dat
de procedure voor de behandeling ervan waarborgen biedt voor een goede
en objectieve werkwijze. De wettelijke afhandelingstermijn van
veertien weken wordt niet in alle gevallen gehaald. De gemiddelde
afhandelingstermijn is zestien weken.
Het Burgerjaarverslag 2004 kan gratis worden afgehaald
ingemeentekantoren Bemmel en Huissen. U kunt het ook hier downloaden:
Burgerjaarverslag 2004 (pdf-bestand, 2.141 kb)
Burgerjaarverslag 2004 (pdf-bestand, alleen tekst)
Geplaatst 6 juni 2005