Gemeente Lingewaard


Tweede Burgerjaarverslag is uit

Het tweede Burgerjaarverslag van de gemeente Lingewaard is uit.Het burgerjaarverslag is een wettelijk verplicht document dat door de burgemeester wordt opgesteld en is ingevoerd met het dualisme.

Zoals bekend maken sinds de invoering van het dualisme de wethouders geen deel meer uit van de gemeenteraad. Het Burgerjaarverslag dient ervoor om de controlerende taak van de gemeenteraad te vegroten.

Het verslag geeft een beeld van de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en de manier waarop het gemeentebestuur de burgers betrekt bij de besluitvorming of waarop burgers zichzelf daarbij betrekken.

In het Burgerjaarverslag rapporteert de burgemeester onder meer over de kwaliteit van burgerparticipatie en de gemeentelijke dienstverlening, en de behandeling van bezwaarschriften en klachten.

In het Burgerjaarverslag wordt geconstateerd dat het gemeentebestuur van Lingewaard actief is om de dienstverlening aan de burger te verbeteren. In dit kader wordt melding gemaakt van de centralisatie van de gemeentewinkel. Bovendien zijn de openingstijden verruimd, waardoor de balie van burgerzaken continu geopend is. Tevens is er voor alle loketten een avondopenstelling tot 19.30 uur.

De gemeente heeft in 2004 deelgenomen aan een landelijke benchmark publiekszaken. Hierbij zijn de prestaties van 40 gemeenten onderling vergeleken. Deze benchmark heeft uitgewezen dat de dienstverlening niet opmerkelijk verschilt ten opzichte van andere gemeenten.

Wijkplatforms
Voor wat betreft de kwaliteit van de burgerparticipatie wordt ingegaan op het 'Lingwaardse model': de interactieve aanpak van veiligheidsvraagstukken via de wijkplatforms. In het Burgerjaarverslag wordt een overzicht gegeven van de gerealiseerde werkplannen van de platforms. Boven wordt melding gemaakt van de gezamenlijke actie van wijkplatforms en de gemeente om de ambulancevoorziening voor de gemeente te verbeteren.

Bij de behandeling van bezwaarschriften kan worden geconstateerd dat de procedure voor de behandeling ervan waarborgen biedt voor een goede en objectieve werkwijze. De wettelijke afhandelingstermijn van veertien weken wordt niet in alle gevallen gehaald. De gemiddelde afhandelingstermijn is zestien weken.

Het Burgerjaarverslag 2004 kan gratis worden afgehaald ingemeentekantoren Bemmel en Huissen. U kunt het ook hier downloaden:

Burgerjaarverslag 2004 (pdf-bestand, 2.141 kb)
Burgerjaarverslag 2004 (pdf-bestand, alleen tekst)

Geplaatst 6 juni 2005