Ingezonden persbericht


Persbericht 6 Juni 2005

Subsea 7 plaatst opdracht voor reeled rigid pipe laying / offshore construction schip bij ihc holland merwede

IHC Holland Merwede BV is trots aan te kunnen kondigen dat haar dochter Merwede Shipyard het contract heeft gekregen voor het ontwerpen en bouwen van een nieuwe Reeled rigid pipe laying / Offshore construction schip voor Subsea 7. De pijpenleginstallatie zal worden ontworpen en gebouwd door Huisman-Itrec. Merwede Shipyard heeft het contract gekregen omdat zij in staat was het schip te ontwerpen en te bouwen volledig in overeenstemming met de eisen en wensen van de rederij, inclusief de integratie van de pijpenleginstallatie en kranen, en binnen de gevraagde korte levertijd. De levering van het complete schip zal 2e kwartaal 2007 plaatsvinden.

SIEM, in de vorm van haar dochter Subsea 7, heeft aangekondigd dat de totale projectkosten voor schip en installatie tussen USD 180-200 miljoen liggen en deze zijn gebaseerd op de vaste aanbiedingen van Merwede Shipyard en de leverancier van de pijpenleginstallatie.

Hoofdkenmerken

Lengte over alles 157,10 m Lengte tussen de loodlijnen op ontwerpdiepgang 138,32 m Breedte mld. 28, 40 m Holte tot hoofddek mld. 12,50 m Diepgang ontwerp mld. 7,50 m Diepgang max. mld. 8,00 m Deadweight (incl. payload) op ontwerp diepgang 10.930 ton Deadweight (incl. payload) op max diepgang. 12.430 ton Bemanning 120 personen

Het schip zal worden gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van Lloyd's Register om de volgende notatie te verkrijgen: Lloyd's Register of Shipping X100A1, UD strength for load of 10 t/m2, Heli Landing Area, XLMC, UMS, DP(AA), CAC(3), EP, ICC En verder in overeenstemming met de regels van de autoriteiten van Isle of Man.

Algemeen

Het schip zal volledig dynamisch gepositioneerd worden, geschikt voor wereldwijde operatie. Het schip is ontworpen voor pijpleggen vanaf een haspel en voor offshore constructiewerk. Het schip zal worden uitgerust met een volledig geïntegreerde 6.6 kV elektrische installatie en zal worden voortgestuwd door drie elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen achter. In het voorschip worden twee elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen geplaatst en bovendien nog een boegschroef.

Een complete ROV hangar zal achter de accommodatie worden geplaatst. Verticale ROV geleiding zal in de zijde van het schip worden voorzien, aan bakboord en stuurboord.

Een 400 MT offshore kraan zal aan bakboord midscheeps worden geplaatst. Verder zullen twee offshore dekkranen worden geplaatst, één aan stuurboord voor en één aan bakboord achter van het werkdek.

Achter de hoofdpijpenspoel wordt een open werkdek voorzien van tenminste 650 m2. De pijpenleghelling zal achter op het schip worden voorzien. Rond het hek zullen werkplatforms worden gemaakt.

Ordeportefeuille Merwede Shipyard

Met dit contract loopt het order book van Merwede Shipyard tot ver in 2007, in 2006 is de ordeportefeuille volledig gevuld. Er zijn bij Merwede Shipyard meer dan 500.000 uren mee gemoeid om het schip te ontwerpen en te bouwen, met ruim het tweevoudige hiervan bij leveranciers en onderaannemers.

Profiel Subsea 7

Met meer dan 3.000 werknemers wereldwijd is Subsea 7 een van 's werelds leidende onderwater bouwkundige aannemers. Het bedrijf heeft wereldwijde offshore operaties, welke worden ondersteund vanuit Azië, Pacific, Brazilië, Golf van Mexico, Noorwegen, UK en West-Afrika. Subsea 7 heeft meer dan 100 op afstand bedienbare voertuigen (ROV's), vier pijpfabrieken en een vloot van moderne hoge specificatie dynamisch gepositioneerde schepen, welke in staat zijn op diepwater stijve en flexibele pijpen te leggen vanaf een spoel, tot diepwater onderzeese constructies en verzadigd duiken.

Profiel IHC Holland Merwede

IHC Holland Merwede legt zich toe op de voortgaande ontwikkeling van haar ontwerp en bouwactiviteiten voor de baggerindustrie, waar zij wereldmarktleider in is. Merwede Shipyard heeft een onderscheidende conduitestaat en reputatie voor de bouw van talrijke zich onderscheidende ontwerpen. Werkschepen voor de offshore industrie, cruiseschepen, RoRo's, passagiers-/vrachtschepen, oceanografische onderzoeksschepen, ferries, zeeslepers en zware-ladingschepen zijn enkele voorbeelden van commerciële schepen gebouwd door Merwede Shipyard. IHC Holland Merwede's clientèle omvat baggermaatschappijen, rederijen, oliemaatschappijen, offshore aannemers en civiele aannemers. IHC Holland Merwede heeft meer dan 1.800 mensen in dienst, verdeeld over de werven in Kinderdijk, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Delfgauw, Goes en Ljubljana (Slovenië). Het bedrijf heeft ook mensen gestationeerd in Azië en het Midden-Oosten.

Noot voor de redactie,