Utrecht , 6 juni 2005
Onderzoek: prijs niet langer allesbepalend bij winkelkeuze
---
Consumenten rekenen winkels niet meer louter af op prijs, maar ook op
zaken als imago, locatie, personeel en beleving. Vooral grote
winkelketens laten kansen liggen om succesvol op deze ontwikkelingen
in te spelen en nieuwe belangrijke groepen consumenten zoals jongeren
en allochtonen aan zich te binden.
Dit blijkt uit de resultaten van het onderzoek Trends in Retail, dat
in opdracht van Capgemini is uitgevoerd door TNS NIPO. Voor dit
onderzoek zijn zowel consumenten als winkeliers ondervraagd. Ruim 70
procent van de ondervraagde consumenten geeft aan dat factoren als
gemak, lifestyle, plezier en beleving bepalend zijn voor het
koopgedrag.
'Winkelketens die zich niet heel duidelijk positioneren op genot,
gemak of gewin, of een combinatie van die drie factoren, krijgen het
heel moeilijk', aldus retailspecialist Bert Keizer van Capgemini. 'Uit
het onderzoek blijkt dat consumenten een steeds sterkere vervlakking
van het winkelaanbod ervaren. Daarmee laat de retailer kansen liggen
om nieuwe verrassende en onderscheidende concepten te ontwikkelen.'
Het onderzoek laat zien dat retailers in de komende jaren te maken
krijgen met zes belangrijke veranderingen: De meest opvallende
uitkomsten hebben zich gemanifesteerd in zes gebieden:
1. Belang jongeren en allochtonen consumentengroepen neemt toe
Retailers houden onvoldoende rekening met jongeren en allochtonen.
Voor deze groepen zijn lage prijzen niet meer het belangrijkste
criterium. Met name jonge consumenten willen leuke en verrassende
aanbiedingen zien in een inspirerende winkel waarbij de beleving
voorop staat. Ruim de helft van alle ondervraagden geeft aan dat er
ruimte is voor specifieke winkelketens voor allochtonen en jongeren.
Jongeren hebben een behoorlijke invloed op het koopgedrag van ouderen.
Het merkbeleven is zeker afhankelijk van de winkel en niet alleen van
de merken die er verkocht worden. Bert Keizer: 'Jongeren in de
leeftijd van 10 tot 14 jaar gaan steeds vaker alleen of met vriendjes
winkelen. Iets oudere jongeren tot 18 zijn vaak zeer koopkrachtig met
een inkomen tot zo'n 130,- per maand. Maar er zijn nog geen ketens die
zich specifiek op deze groepen richten. Producten voor allochtonen en
autochtonen moeten tenminste in dezelfde winkel worden aangeboden.'
2. Onvoorspelbaarheid consument neemt toe
De retailsector heeft moeite om het consumentengedrag juist te
voorspellen. Zo'n 66 procent van alle ondervraagden (consumenten en
retailers) geeft aan dat de onvoorspelbaarheid van consumenten hoog is
en in de toekomst naar verwachting nog verder toeneemt. Trends en
hypes worden meer een meer een vast onderdeel van de lifestyle en
beleving van consumenten.
3. Beleving, lifestyle en plezier
Beleving, lifestyle en plezier vormen de basis voor bezoek en aankoop.
Ruim 70 procent van de ondervraagden geeft aan dat een winkel meer
klandizie zou trekken als er meer aandacht zou komen voor zaken als
sfeer en presentatie. De merkbeleving is nog steeds belangrijk, maar
ondergeschikt aan de uitstraling van de winkel.
4. Vervlakking van het winkelaanbod
Consumenten lijken genoeg te hebben van eenvormige winkels en formules
die in elke stad zijn terug te vinden. Een krappe meerderheid van de
ondervraagden (54 procent) vindt dat alle winkels op elkaar lijken en
wensen een veel gevarieerder aanbod. De helft van de ondervraagde
consumenten en retailers is van mening dat het door de vervlakking van
winkelaanbod niet uitmaakt waar je een product koopt, waardoor prijs
als enige criterium voor de aankoop van een product overblijft.
5. Prijzenoorlog
De prijzenoorlog tussen de supermarkten is niet het belangrijkste
argument waarom consumenten voor een bepaalde winkel kiezen. Maar 30
procent van de ondervraagde consumenten zegt een supermarkt specifiek
te bezoeken voor goede aanbiedingen of lage prijzen. Een breed
assortiment is voor gemiddeld 16 procent van de ondervraagden
aanleiding om bij een specifieke supermarkt te kopen.
6. Impulsaankopen en spontaan gedrag
Zo'n 46 procent van de ondervraagde consumenten en retailers is het
oneens met de stelling dat consumenten steeds meer overgaan tot
impulsaankopen. Impulsaankopen nemen af omdat mensen minder te
besteden hebben en consumenten zich via internet steeds beter
oriënteren op hun aankoop.
Voor meer informatie
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Mobiel: 06 417 25 315
---