Gemeenten laten interim-managers te vaak op de winkel passen


06.06.2005 / 16:20 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Het bureau interim!

Het Bureau Interim! presenteert nieuwe methode voor interim-management voor gemeenten Gemeenten laten interim-managers te vaak op de winkel passen

Goes, 7 juni 2005. Gemeenten moeten met interim-managers van tevoren de resultaten van hun werk afspreken. Een interim-opdracht start meestal vanuit ontevredenheid met een bestaande situatie. Dat is juist het moment waarop nog helder geformuleerd kan worden wat veranderd dient te worden en welke indicatoren en bewijzen daar bijhoren. Maar vaak wordt pas halverwege een opdracht vastgelegd wat de interim-manager beoogt. Terwijl in die fase ook vaak het 'schipperen' al is begonnen. Dat stelt Rob Ramsey, directeur van Het Bureau Interim!, één van de grotere aanbieders van interim-management binnen gemeenten. In gemeenten worden volgens een inschatting van Het Bureau Interim! in totaal jaarlijks ongeveer zeshonderd tot achthonderd interim-management opdrachten verleend. In minstens de helft van de gevallen is het uiteindelijke resultaat dat de betreffende externe voor langere of kortere tijd 'op de winkel heeft gepast'. Ramsey wil dat gemeenten aanbieders van interim-management belonen naar hun prestaties.

dualisme
Sinds de introductie van het dualisme trekken gemeenteraden steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het al dan niet inschakelen van adviseurs en interim-managers naar zich toe. In het algemeen controleert de raad niet slechts meer op hoofdlijnen maar neemt men de opdrachtgeverrol als het ware over. Gemeenteraden beschikken echter niet over het instrumentarium om resultaten af te dwingen. En die afdwingbaarheid is meestal ook geen onderdeel van de opdrachtverlening.

resultaten
Externe tijdelijke managers zijn duur en vaak wordt niet duidelijk wat het resultaat van hun inzet moet worden of wat deze is geweest. De meeste gemeenten eisen tegenwoordig waar voor hun geld, zeker nu de budgetten krapper worden. Daarnaast is het van belang dat de interimmer niet slechts zijn 'kunstje' heeft gedaan, maar dat zijn resultaat beklijft binnen de gemeentelijke organisatie. Transparantie bij het vaststellen en toetsen van de resultaten van de opdracht maakt de managementfunctie als geheel ook beter te beoordelen. Het Bureau Interim directeur Ramsey presenteert vandaag zijn methode voor meetbaar interim-management - RendeManagement(tm) genaamd - tijdens het VNG-congres in Goes.

RendeManagement(tm) voor gemeenten
Toepassing van RendeManagement(tm) in gemeenten kan plaatsvinden op verschillende niveaus. Daarbij kan gedacht worden aan projectopdrachten, RGA's met lijnmanagers, uitbestede activiteiten en natuurlijk advies- en interim-managementopdrachten. Indien het programma door de Raad is vastgesteld, vormt dat de taakopdracht voor het College. Daarbij zullen de resultaten van dat programma zo concreet mogelijk worden beschreven aan de hand van 'indicatoren'. Indicatoren geven antwoord op de vraag: 'als dat resultaat is behaald, wat zie ik dan, hoe herken ik dat?' Iedere indicator wordt geschraagd met bewijzen die aangeven in hoeverre een indicator is behaald. Vaststelling van de indicatoren is de taak van de Raad als opdrachtgever, vaststelling van de bewijzen een taak van Raad en College. Sterk in RendeManagement(tm) is, dat het tussentijdse meting en rapportage op basis van indicatoren mogelijk maakt. De tussentijdse metingen geven exact aan waar eventuele problemen liggen en waar dus bijsturing noodzakelijk is. Daarbij geeft het de Raad inzicht in de mate waarin de beoogde resultaten behaald zullen worden en dus handvaten om haar opdrachtgeverrol professioneel in te vullen. Dit inzicht kan als basis dienen voor het noodzakelijke vertrouwen tussen Raad en College, College en ambtelijk apparaat en tussen Raad en ambtelijk apparaat.

Het Bureau Interim!
Het Bureau Interim! is een toonaangevend en middelgroot bureau voor interim- en project management. Zij lost al sinds 1984 managementvraagstukken op in complexe organisaties. Haar competentie ligt in het vervullen van interim-management opdrachten in grote, professionele organisaties onder complexe bestuurlijke verhoudingen: overheid, grote professionele dienstverleners zoals banken, verzekeringsondernemingen, onderzoeksinstituten, software industrie, het onderwijs, nuts- & energiebedrijven en het openbaar vervoer.

Nadere informatie voor de pers:

Herman Nieuwenhuis: 0653 586 057