Programma Elektronische Provincies
Leergang e-Provincies
Interprovinciaal Overleg
Risicokaart
Verslag themabijeenkomst e-dienstverlening in de praktijk (2 juni
2005)
De dag werd geopend door door dagvoorzitter Sjoerd Dijkstra van de
provincie Drenthe. Hij vroeg aan de aanwezigen of "zij denken dat het
gaat lukken om eind 2007 65% van de dienstverlening digitaal te laten
plaatsvinden". Niemand denkt dat dit volledig gaat lukken, aanbieden
nog wel, afhandelen niet. "Er is dus nog erg veel van elkaar te
leren". Gedeputeerde Tanja Klip-Martin stelde in haar welkomstwoord
dat zij wel zeer bevlogen is. Zij wil graag dat de doelstelling voor
Drenthe gehaald gaat worden en hoopt dat "deze dag inspireert tot
dadendrang".
De eerste spreker is Matt Poelmans, directeur Burger@Overheid. Zijn
presentatie gaat over E-dienstverlening aan burgers. Hij begint met
een klein 'referendum''. "Weten de overheden in de zaal precies wat de
burgers willen?" Niet dus. De presentatie gaat verder over de
BurgerServiceCode. Wat mag de burger verwachten wanneer de
elektronische overheid eenmaal een feit is?
Lees hier verder voor de presentatie.
Bert de Jonge van de Kamer van Koophandel Meppel heeft als onderwerp
E-dienstverlening aan bedrijven. Zijn presentatie gaat over het
Bedrijvenloket. Ondernemers zijn veel tijd en geld kwijt om uit te
vinden wat ze mogen en moeten, wat hun rechten en plichten zijn.
Gevolg is dat ondernemers regelmatig bij de verkeerde instanties
aankloppen. In het digitale Bedrijvenloket vinden ondernemers antwoord
op hun vragen over wetten en regels. In de presentatie is er speciale
aandacht voor de rol van de provincies.
Lees hier verder voor de presentatie.
Lees verder voor voorbeelden
Na de pauze neemt Erik Hup, programmamanager Advies Overheid.nl, het
woord. Zijn presentatie gaat over 'Een transparante overheid: van
besloten naar ontsloten'
Advies Overheid.nl draagt bij aan het programma Andere Overheid door
te werken aan een transparante Overheid. Dit doen zij door: 1 Het
vergroten van de hoeveelheid overheidsinformatie op het internet,
zoals vergunningen, bekendmakingen en regelgeving; 2) Het vergroten
van de vindbaarheid van overheidsinformatie en overheidsdiensten. Elk
van deze activiteiten levert al een verbetering van de transparantie
op. Maar pas in onderlinge samenhang worden de voordelen echt
zichtbaar.
Lees hier verder voor de presentatie.
Tijdens de lunch hebben de bezoekers de tijd om een bezoekje te
brengen aan de praktijkmarkt. Er waren ondermeer standjes van twee
'praktijkvoorbeelden van de maand' van e-Provincies, portal Fryslan en
Digitale Aangifte Grondwater Onttrekking uit Brabant. Er kon een
DigiD worden aangevraagd en EGEM liet de centrale Server bouwaanvragen
en gemeente Pragmatika zien. Utrecht was aanwezig met een demo van de
'decentrale regelgeving op internet'.
De parallelsessies
Sessie A. Jasper Rijnders, juridisch adviseur van Kenniscentrum ELO
gaf een workshop over Juridische aspecten van e-dienstverlening. Met
de komst van DigiD als identificatiemiddel kan de overheid overgaan
tot dienstverlening aan burgers via internet. Jasper vertelde dat een
aantal provincies en gemeenten ook daadwerkelijk zijn over gegaan op
een vorm van e-dienstverlening (digitaal loket). Veel van deze
provincies en gemeenten zijn zich echter niet bewust van de juridische
kaders waarbinnen dit moet gebeuren. Hij concludeert daarom dat
provincies en gemeenten over het algemeen niet op de hoogte zijn van
de spelregels die gelden voor een digitaal loket. Jasper onderbouwde
dit met een aantal concrete voorbeelden uit de provincie met
betrekking tot privacy, disclaimers, openbaarmaking van informatie en
rechtsgeldigheid van transacties. Op basis van deze voorbeelden kwamen
er veel vragen van de deelnemers over hun eigen projecten binnen hun
provincie.
In Sessie B vertelt Martin Rasker van de gemeente Assen over de
verandering in de organisatie.
Assen staat in de belangstelling doordat zij onlangs de publieksprijs
voor beste overheidswebsite hebben gewonnen. Assen profileert zich als
voorhoedegemeente in de ontwikkeling van de elektronische gemeenten.
Sinds begin 2000 werken zij aan de verbetering van de dienstverlening
aan de "klanten" van Assen. Zij werken toe naar het één-loket
principe, streven kortere responsetijden na en willen meer grip op de
kwaliteit krijgen. De opvallende ontwikkeling van de website vervulde
hierin een cruciale rol. In het gemeentehuis werd de organisatie
gemobiliseerd om de content te verzorgen; immers, wie kan dat beter
dan de bezitter van kennis zelf? Het uitgangspunt van "voeding bij de
bron" blijkt in Assen, met beperkte cq pragmatische support van de
webbeheerders, goed te werken.
Sessie C: Wat komt kijken bij het beheer van digitale diensten door
Hayo Schreier van AdviesOverheid.nl en Josien van Dommelen van
provincie Utrecht.
Josien vertelt hoe de implementatie van de provinciale
productencatalogus in de provincie Utrecht is gegaan. Zij zijn als
eerste aan de slag gegaan met de inhoud. De grootste valkuil was het
feit dat een aantal leidinggevenden niet meewerkten. Hayo gaat in op
de rol van de catalogus in de informatievoorziening van de overheid.
Voor het eind van het jaar zijn er bij verschillende ministeries 12
loketten. De waterschappen gaan binnenkort allemaal live. Met de
koppeling met de rijksproductencatalogus maakt het straks als burger
niet meer uit bij welke overheid je binnenkomt, je komt altijd goed
terecht.
Lees hier verder voor de presentatie van Josien.
Lees hier verder voor de presentatie van Hayo.
Sessie D: De centrale E-formulierenmachine door Hein Bisterbosch van
programma ICT & Administratieve Lastenverlichting (ICTAL)
Het project E-formulierenmachine wil zeveel als mogelijk uit gaan van
generieke formulieren. Door de aanwezigen werden hier vragen bij
gesteld. Hiervoor is een gemeenschappelijke formulierentaal nodig. Er
moet aandacht zijn voor de wijze waarop de koppeling met de
back-office wordt gerealiseerd. Niet alleen om gegevens in de
back-office te krijgen maar ook om gegevens uit de back-office in het
formulier te tonen.
In het algemeen werd aangevoerd dat een e-formulierenmachine pas echt
meerwaarde heeft als er integratie is met het proces.De uitbouw van de
functionaliteiten is een continu proces.
Lees hier verder voor de presentatie.
Sessie E: Workshop "Morgen begint Vandaag" door Marcel Hoogwout van
adviesbureau Zenc en Saskia Kroon van e-Provincies
Een divers gezelschap bezocht de workshop "Morgen begint Vandaag".
Deze workshop is een wake-up-call om de provincie te attenderen op de
enorme impact die de verschillende ontwikkelingen in het kader van het
actieprogramma "Andere Overheid" op de organisatie zullen hebben. De
informatieve dia's werden afgewisseld met stellingen waar de zaal op
kon reageren. Op deze manier kwam naar voren dat men nog niet goed
weet wat er dan geïmplementeerd moet worden, binnen welke tijd dat
moet gebeuren, hoe dat dan moet en hoe de verschillende ontwikkelingen
met elkaar samenhangen. In dit kader werd ook gewezen op de
ontwikkeling door het programma e-Provincies van routekaarten voor (1)
aansluiting van provincies op basisregisters, te beginnen met het
basisbedrijvenregister, (2) implementatie e-formulieren, (centrale
e-machine) en (3) implementatie toegangsbeveiliging (DigiD). Tijdens
de workshop kwam het beeld naar voren dat de ICT afdelingen vaak wel
overtuigd zijn van nut en noodzaak, maar dat dit bij de
beleidsafdelingen en bij de provinciale politiek vaak nog niet het
geval is. De presentatie kan gebruikt worden om te herhalen bij de
eigen achterban. Daarnaast werd gewezen op de mogelijkheid voor
provincies om, specifieker op de eigen organisatie gericht, dieper in
te gaan op de aanpak van een verandertraject gericht op de
implementatie van de Andere Overheid via in house workshops. Dit is
echter niet kosteloos. Informatie hierover kan verkregen worden via
e-Provincies (070 777 88 20 of e-provincies@ictu.nl).
Lees hier verder voor de presentatie.
Na de parallelsessies was er een plenaire discussie met de zaal aan de
hand van stellingen. Als uitsmijter kreeg aan het eind van de dag
dichter des vaderlands Driek van Wissen de lachers op zijn hand. Hij
"weet niet wat een e-gedicht is, laat staan dat hij het kan maken"
maar hield er een zeer komische verhandeling over.