Programma Elektronische Provincies

Leergang e-Provincies
Interprovinciaal Overleg
Risicokaart

Verslag themabijeenkomst e-dienstverlening in de praktijk (2 juni 2005)

De dag werd geopend door door dagvoorzitter Sjoerd Dijkstra van de provincie Drenthe. Hij vroeg aan de aanwezigen of "zij denken dat het gaat lukken om eind 2007 65% van de dienstverlening digitaal te laten plaatsvinden". Niemand denkt dat dit volledig gaat lukken, aanbieden nog wel, afhandelen niet. "Er is dus nog erg veel van elkaar te leren". Gedeputeerde Tanja Klip-Martin stelde in haar welkomstwoord dat zij wel zeer bevlogen is. Zij wil graag dat de doelstelling voor Drenthe gehaald gaat worden en hoopt dat "deze dag inspireert tot dadendrang".

De eerste spreker is Matt Poelmans, directeur Burger@Overheid. Zijn presentatie gaat over E-dienstverlening aan burgers. Hij begint met een klein 'referendum''. "Weten de overheden in de zaal precies wat de burgers willen?" Niet dus. De presentatie gaat verder over de BurgerServiceCode. Wat mag de burger verwachten wanneer de elektronische overheid eenmaal een feit is?

Lees hier verder voor de presentatie.

Bert de Jonge van de Kamer van Koophandel Meppel heeft als onderwerp E-dienstverlening aan bedrijven. Zijn presentatie gaat over het Bedrijvenloket. Ondernemers zijn veel tijd en geld kwijt om uit te vinden wat ze mogen en moeten, wat hun rechten en plichten zijn. Gevolg is dat ondernemers regelmatig bij de verkeerde instanties aankloppen. In het digitale Bedrijvenloket vinden ondernemers antwoord op hun vragen over wetten en regels. In de presentatie is er speciale aandacht voor de rol van de provincies.

Lees hier verder voor de presentatie.

Lees verder voor voorbeelden

Na de pauze neemt Erik Hup, programmamanager Advies Overheid.nl, het woord. Zijn presentatie gaat over 'Een transparante overheid: van besloten naar ontsloten'
Advies Overheid.nl draagt bij aan het programma Andere Overheid door te werken aan een transparante Overheid. Dit doen zij door: 1 Het vergroten van de hoeveelheid overheidsinformatie op het internet, zoals vergunningen, bekendmakingen en regelgeving; 2) Het vergroten van de vindbaarheid van overheidsinformatie en overheidsdiensten. Elk van deze activiteiten levert al een verbetering van de transparantie op. Maar pas in onderlinge samenhang worden de voordelen echt zichtbaar.
Lees hier verder voor de presentatie.

Tijdens de lunch hebben de bezoekers de tijd om een bezoekje te brengen aan de praktijkmarkt. Er waren ondermeer standjes van twee 'praktijkvoorbeelden van de maand' van e-Provincies, portal Fryslan en Digitale Aangifte Grondwater Onttrekking uit Brabant. Er kon een DigiD worden aangevraagd en EGEM liet de centrale Server bouwaanvragen en gemeente Pragmatika zien. Utrecht was aanwezig met een demo van de 'decentrale regelgeving op internet'.

De parallelsessies
Sessie A. Jasper Rijnders, juridisch adviseur van Kenniscentrum ELO gaf een workshop over Juridische aspecten van e-dienstverlening. Met de komst van DigiD als identificatiemiddel kan de overheid overgaan tot dienstverlening aan burgers via internet. Jasper vertelde dat een aantal provincies en gemeenten ook daadwerkelijk zijn over gegaan op een vorm van e-dienstverlening (digitaal loket). Veel van deze provincies en gemeenten zijn zich echter niet bewust van de juridische kaders waarbinnen dit moet gebeuren. Hij concludeert daarom dat provincies en gemeenten over het algemeen niet op de hoogte zijn van de spelregels die gelden voor een digitaal loket. Jasper onderbouwde dit met een aantal concrete voorbeelden uit de provincie met betrekking tot privacy, disclaimers, openbaarmaking van informatie en rechtsgeldigheid van transacties. Op basis van deze voorbeelden kwamen er veel vragen van de deelnemers over hun eigen projecten binnen hun provincie.

In Sessie B vertelt Martin Rasker van de gemeente Assen over de verandering in de organisatie.
Assen staat in de belangstelling doordat zij onlangs de publieksprijs voor beste overheidswebsite hebben gewonnen. Assen profileert zich als voorhoedegemeente in de ontwikkeling van de elektronische gemeenten. Sinds begin 2000 werken zij aan de verbetering van de dienstverlening aan de "klanten" van Assen. Zij werken toe naar het één-loket principe, streven kortere responsetijden na en willen meer grip op de kwaliteit krijgen. De opvallende ontwikkeling van de website vervulde hierin een cruciale rol. In het gemeentehuis werd de organisatie gemobiliseerd om de content te verzorgen; immers, wie kan dat beter dan de bezitter van kennis zelf? Het uitgangspunt van "voeding bij de bron" blijkt in Assen, met beperkte cq pragmatische support van de webbeheerders, goed te werken.

Sessie C: Wat komt kijken bij het beheer van digitale diensten door Hayo Schreier van AdviesOverheid.nl en Josien van Dommelen van provincie Utrecht.
Josien vertelt hoe de implementatie van de provinciale productencatalogus in de provincie Utrecht is gegaan. Zij zijn als eerste aan de slag gegaan met de inhoud. De grootste valkuil was het feit dat een aantal leidinggevenden niet meewerkten. Hayo gaat in op de rol van de catalogus in de informatievoorziening van de overheid. Voor het eind van het jaar zijn er bij verschillende ministeries 12 loketten. De waterschappen gaan binnenkort allemaal live. Met de koppeling met de rijksproductencatalogus maakt het straks als burger niet meer uit bij welke overheid je binnenkomt, je komt altijd goed terecht.
Lees hier verder voor de presentatie van Josien.

Lees hier verder voor de presentatie van Hayo.

Sessie D: De centrale E-formulierenmachine door Hein Bisterbosch van programma ICT & Administratieve Lastenverlichting (ICTAL) Het project E-formulierenmachine wil zeveel als mogelijk uit gaan van generieke formulieren. Door de aanwezigen werden hier vragen bij gesteld. Hiervoor is een gemeenschappelijke formulierentaal nodig. Er moet aandacht zijn voor de wijze waarop de koppeling met de back-office wordt gerealiseerd. Niet alleen om gegevens in de back-office te krijgen maar ook om gegevens uit de back-office in het formulier te tonen.
In het algemeen werd aangevoerd dat een e-formulierenmachine pas echt meerwaarde heeft als er integratie is met het proces.De uitbouw van de functionaliteiten is een continu proces.
Lees hier verder voor de presentatie.

Sessie E: Workshop "Morgen begint Vandaag" door Marcel Hoogwout van adviesbureau Zenc en Saskia Kroon van e-Provincies Een divers gezelschap bezocht de workshop "Morgen begint Vandaag". Deze workshop is een wake-up-call om de provincie te attenderen op de enorme impact die de verschillende ontwikkelingen in het kader van het actieprogramma "Andere Overheid" op de organisatie zullen hebben. De informatieve dia's werden afgewisseld met stellingen waar de zaal op kon reageren. Op deze manier kwam naar voren dat men nog niet goed weet wat er dan geïmplementeerd moet worden, binnen welke tijd dat moet gebeuren, hoe dat dan moet en hoe de verschillende ontwikkelingen met elkaar samenhangen. In dit kader werd ook gewezen op de ontwikkeling door het programma e-Provincies van routekaarten voor (1) aansluiting van provincies op basisregisters, te beginnen met het basisbedrijvenregister, (2) implementatie e-formulieren, (centrale e-machine) en (3) implementatie toegangsbeveiliging (DigiD). Tijdens de workshop kwam het beeld naar voren dat de ICT afdelingen vaak wel overtuigd zijn van nut en noodzaak, maar dat dit bij de beleidsafdelingen en bij de provinciale politiek vaak nog niet het geval is. De presentatie kan gebruikt worden om te herhalen bij de eigen achterban. Daarnaast werd gewezen op de mogelijkheid voor provincies om, specifieker op de eigen organisatie gericht, dieper in te gaan op de aanpak van een verandertraject gericht op de implementatie van de Andere Overheid via in house workshops. Dit is echter niet kosteloos. Informatie hierover kan verkregen worden via e-Provincies (070 777 88 20 of e-provincies@ictu.nl). Lees hier verder voor de presentatie.

Na de parallelsessies was er een plenaire discussie met de zaal aan de hand van stellingen. Als uitsmijter kreeg aan het eind van de dag dichter des vaderlands Driek van Wissen de lachers op zijn hand. Hij "weet niet wat een e-gedicht is, laat staan dat hij het kan maken" maar hield er een zeer komische verhandeling over.