Gemeente Rotterdam

Nr. 98
6 juni 2005

Eerste fase integratie op school:
Rotterdam bouwt aan gemengde scholen

De gemeente Rotterdam begint dit jaar in negen stadsvernieuwingswijken met de aanpak om gemengde scholen te realiseren. Samen met scholen, schoolbesturen, deelgemeenten, welzijnsorganisaties en woningbouwcorporaties wordt gebiedsgericht en pragmatisch gewerkt aan integratie op school. De gemeente ondersteunt daarnaast ouderinitiatieven, nu al op zeven scholen op verschillende plekken in de stad. Dubbele wachtlijsten op basis van taalachterstand worden gehanteerd als de leerlingpopulatie onevenwichtig dreigt te worden.

Verder hebben zich tot nu toe 21 scholen gemeld die een vriendschapsband met een andere school willen aangaan, zodat leerlingen van verschillende achtergronden elkaar leren kennen en respecteren. Dat staat in het plan van aanpak dat wethouder Geluk (Onderwijs en Integratie) vanmiddag heeft gepresenteerd. De gemeente investeert tot eind 2006 totaal 2,4 miljoen euro in het bevorderen van integratie op school.

De gemeente Rotterdam wil graag dat scholen een afspiegeling van de buurt zijn. En om middeninkomens aan de stad te binden is het nodig om aantrekkelijke, gemengde scholen aan te bieden. Rotterdam kiest voor een aanpak in fasen, waarin per gebied naar de beste methode wordt gezocht. ,,Bij integratie op school kun je niet alleen snelle successen boeken. Het vraagt om een degelijke langetermijn-aanpak, waarin we samen met scholen en ouders naar oplossingen zoeken'', aldus wethouder Geluk.

Maatwerk per school en buurt
In stadsvernieuwingswijken (herstructureringsgebieden), waar aanwas van middengroepen wordt verwacht, maken gemeente en partners afspraken over gemengde scholen. Dat gebeurt al in Zuidwijk, Pendrecht, Hoogvliet-Noord en Bospolder. Gemeente en het veld kiezen voor maatwerk per school en buurt. In de tweede fase na de zomer volgen Schiebroek-Zuid, Nieuw Crooswijk, Oude Noorden, Lombardijen en Katendrecht. Volgend jaar zijn andere stadsvernieuwingswijken aan de beurt.

In wijken zoals Kralingen, Schiemond en het Oude Noorden ondersteunt de gemeente tot nu toe zeven ouderinitiatieven. Onder meer met voorlichting en onderwijshuisvesting. Dat gebeurde al succesvol bij de Nieuwe Park Rozenburgschool. Een groep autochtone ouders nam daar het initiatief om zich te verenigen en hun kinderen gezamenlijk aan te melden bij de basisschool waar meer allochtone leerlingen op zaten. De gemeente kocht daarop een nieuw schoolgebouw. Op 7 juni verschijnt een boekje voor ouders, en om een initiatief te beginnen kunnen ze elkaar ook vinden op www.rotterdam.nl/eenschooldichtbij.

Vriendschapsbanden
Dubbele wachtlijsten zijn waar nodig en mogelijk als instrument in te zetten. Bijvoorbeeld als het leerlingenbestand van een school als gevolg van ouderinitiatieven 'naar de andere kant doorschiet' en van te zwart naar te wit kantelt. De instroom van allochtone kinderen kan dan worden gegarandeerd door het voeren van een dubbele wachtlijst. Niet alle scholen in Rotterdam kunnen gemengder worden, bijvoorbeeld vanwege hun denominatie (islamitisch, gereformeerd) of omdat ze in een geheel witte of zwarte wijk staan. Tot nu toe hebben 21 scholen zich aangemeld om met andere scholen een vriendschapsband aan te gaan. De gemeente geeft daarvoor een stimuleringssubsidie van 2000 euro per school. Door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals knutselen, sporten of musiceren, leren kinderen en hun ouders elkaar kennen en respecteren. Voor deze scholen is een boekje met tips gemaakt. Ook is een website ontwikkeld (www.roplein.nlvriendschapsscholen) waar kinderen met elkaar kunnen chatten en mailen.

Meer kinderen op te witte of zwarte school
Uit een rapport van het gemeentelijk onderzoeksbureau COS over integratie in het basisonderwijs blijkt dat het aantal concentratiescholen (50-70 procent leerlingen uit achterstandsgroepen) en zwarte scholen (meer dan 70 procent leerlingen uit achterstandsgroepen) stijgt. Meer dan de helft van alle Rotterdamse basisscholen is nu een zwarte school. Ook blijkt dat steeds meer kinderen zitten op een school die te wit of te zwart is in vergelijking met de buurt. In 1998 waren in Rotterdam zeventien scholen te zwart (meer dan 20 procent afwijkend van de bevolking in de buurt), eind 2003 waren dat er 28. Het aantal te witte scholen nam in dezelfde periode toe van veertien naar zestien.

noot voor de redactie/