Gemeente Deventer

Week 23, 6 juni 2005

Jaarverslag 2004 deventer ombudscommissie

De Deventer Ombudscommissie brengt in haar jaarverslag een overzicht van de klachtenafhandeling in 2004. Het gaat hier om 9 klachten die door burgers zijn ingediend en 54 interne klachten.

De Deventer Ombudscommissie is de onafhankelijke klachteninstantie van de gemeent Deventer.
De commissie is het sluitstuk van de Deventer klachtenregeling: de eerste instantie is de zogenaamde interne klachtenprocedure, en vervolgens bestaat als tweede en hoogste instantie de klachten-mogelijkheid bij de Ombudscommissie. Burgers kunnen klagen over handelingen van de gemeente, van haar bestuursorganen, haar bestuurders of haar ambtenaren. Toetsing vindt plaats aan de hand van het behoorlijkheidcriterium. Daarnaast kan de Ombudscommissie aanbevelingen doen aan een bestuursorgaan om mogelijke misstanden te verbeteren.

De Ombudscommissie geeft in haar jaarverslag een overzicht van de interne klachten-afhandeling door de gemeente. Er zijn in het verslagjaar 54 interne klachten bij de verschillende bestuursorganen van de gemeente ingediend. Daarvan zijn er vier nog niet afgehandeld, dertien ingetrokken, buiten behandeling of doorgezonden, 22 geheel of gedeeltelijk gegrond en vijftien ongegrond verklaard. In vergelijking met vorig jaar is er sprake van een toename: in 2003 werden 38 interne klachten bij de gemeente ingediend en in 2002 waren dat er 41.

Voorts zijn in 2004 zijn negen klachten bij de Ombudscommissie ingediend, een geringe toename in vergelijking met de acht klachten in 2003. Het meest werd geklaagd over het niet juist toepassen van een regeling of procedure. Eén van de klachten is pro forma ingediend en vervolgens aangehouden. In vier gevallen achtte de commissie de klacht ongegrond, in vier zaken was sprake van gedeeltelijke gegrondverklaring.

Publicatiedatum: 7-6-2005

© 2004 Gemeente Deventer Laatste wijziging dinsdag 7 juni 2005