Siemens

Persbericht

ETD 0506.674 nl

Den Haag, dinsdag 7 juni 2005

Brandstofbesparing van 50% voor RTGs: Siemens Cranes introduceert revolutionaire aandrijftechnologie voor containerkranen

Praktijktesten hebben uitgewezen dat terminaloperators 50% brandstof kunnen besparen met hun Rubber Tyred Gantry (RTG)-kranen. Siemens Cranes met haar hoofdkantoor in Nederland - heeft in nauwe samenwerking met APM Terminals een revolutionaire aandrijftechnologie ontwikkeld voor havenoverslagsystemen.

Bij deze technologie wordt een groot deel van de energie die vrijkomt bij het neerlaten van de lading en bij het afremmen van de kraan opgeslagen in het aandrijfsysteem. Deze energie wordt vervolgens weer gebruikt bij hijswerkzaamheden en bij het optrekken van de kraan. Voor de praktijktesten werd de nieuwe aandrijftechnologie ingebouwd in een RTG-kraan. Wat met name opvalt is de kostenbesparing bij het nieuwe ECO-RTG-systeem: onder dezelfde omstandigheden en met vergelijkbare prestaties als bij de conventionele RTG-kranen levert het systeem een brandstofbesparing op van 50%.
De ervaring van Siemens op het gebied van vervoer over rails en met trolleybussen heeft geleid tot de ontwikkeling van dit revolutionaire aandrijfsysteem voor hybride systemen. Het beproefde concept onder meer toegepast in diesel/elektrische tractiesystemen voor bussen en in voortstuwingssystemen voor schepen maakt gebruik van Duo-omvormers. Siemens Cranes heeft haar hoofdkantoor in Nederland en is onderdeel van de divisie Automation en Drives (A&D) in Duitsland.

Meer informatie:
Siemens Cranes, Laurens Franken
Tel: 070-333 2139, e-mail: laurens.franken@siemens.com

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: 070-333 2325, e-mail: bernard.bos@siemens.com Bijgaande foto is tevens opgevraagd bij: willeke.boxhoorn@siemens.com