EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

07-06-2005 - Convenant bedrijfsleven en ministerie over veilig bestelverkeer

over veilig bestelverkeer

TLN, EVO en Verkeer en Waterstaat stellen samen een convenant op om de veiligheid van het bestelverkeer verder te verbeteren. Deze convenant bestaat uit drie onderdelen: de inzet van rijstijltrainingen, het stimuleren van veiligheidscultuur en een proef om de effecten van een snelheidsbegrenzer te toetsen. Gedurende deze convenant gaat Verkeer en Waterstaat nadrukkelijk niet over tot verplichtstelling van een snelheidsbegrenzer. Het gaat om een totaalpakket van maatregelen, waarbij het bedrijfsleven het meeste effect verwacht van opleiding en veiligheidscultuur. TLN en EVO zijn tegen verplichte invoering van de snelheidsbegrenzer.

Onderzoeksbureau Ecorys heeft in opdracht van Verkeer en Waterstaat berekend dat de invoering van veiligheidscultuur bij bedrijfsleven maar liefst 113 doden en 2607 gewonden bespaart. De sleutel ligt in een structurele aanpak op alle niveaus in een bedrijf: chauffeur, voertuig, planning en management. Een instrument daarbij is de Safety Scan. Dit instrument is ontwikkeld door ministerie en bedrijfsleven. Met behulp van dit programma krijgen ondernemers inzicht in hoe ze scoren als het gaat om verkeersveiligheid. Vervolgens krijgen deze bedrijven adviezen en ideeën op maat over hoe het beter kan.

Ieder bedrijf moet zelf de meest effectieve maatregelen kunnen kiezen. Voor het ene bedrijf is dat snelheidsbegrenzing, een ander bedrijf weet de verkeersveiligheid sneller te verbeteren door te kiezen voor bijvoorbeeld rijstijltrainingen voor zijn chauffeurs.