Ministerie van Defensie

Toespraak van staatssecretaris van Defensie Van der Knaap bij de presentatie van het boek "De eindeloze oorlog" van Martin Roemers

Defensievoorlichtingscentrum, Den Haag, 6-6-2005 13:23:00

"Oorlog laat je nooit meer los." Dat is het eerste wat bij mij opkomt wanneer ik de indrukwekkende foto's van Martin Roemers zie. Ook 60 jaar na dato tonen de door hem vastgelegde gezichten van oude veteranen, de diepe sporen die het oorlogsgeweld op mensen heeft achtergelaten. Jan Hofland beschrijft in het voorwoord van dit boek de gezichten treffend: "Het zijn gezichten van veteranen die de stem van hun geheugen horen."

Cleem König en Johannes Neubert, van wie ik zojuist dit boek heb mogen ontvangen, maken deel uit van de groep veteranen die door Roemers zo fascinerend is geportretteerd. Het beeld en de getuigenissen van König en Neubert laten zien dat het ervaren van oorlog mensen nooit meer los laat. Meneer König zat in 1945 samen met zijn broer Klaas in een jappenkamp in de buurt van de Japanse stad Nagasaki. Van de atoombom die Nagasaki op 9 augustus 1945 trof heeft hij aanvankelijk niets gemerkt. Het zou nog 40 dagen duren voordat hij en zijn broer uit het kamp werden bevrijd. Die bevrijding kon hij bewust ervaren, de schadelijke straling waaraan hij zo lang was blootgesteld echter niet. De atoombom betekende enerzijds zijn bevrijding, maar anderzijds het begin van een lange weg van medische behandelingen. Het betekende uiteindelijk ook de dood van zijn broer. De oorlog is bij meneer König, naast in zijn herinneringen, dan ook nog steeds fysiek aanwezig. De heer Neubert wordt nog regelmatig s nachts door de verschrikkingen van het Oostfront achtervolgd. Het moeten achterlaten van gewonde collegas in de Russische vrieskou is iets wat ons ook nu koud op het hart slaat.

De veteranen, die destijds tegen elkaar vochten, delen nu een gezamenlijk verleden. Er is zoals Martin Roemers zelf zegt: "na zestig jaar sprake van een gemeenschappelijke geschiedenis van alle betrokkenen." Daarom zijn in dit boek veteranen uit beide kampen geportretteerd. Dat ik dit boek heb mogen ontvangen van twee mensen, die destijds tegenover elkaar hadden kunnen staan, vind ik dan ook van historisch belang. De uitwerking van oorlog op mensen is immers universeel. Onder militairen aan beide kanten heersten gevoelens van angst, vertwijfeling of ontreddering. De sporen hiervan zijn in de gezichten nog steeds terug te vinden.

Hoewel het boek van Martin stil staat bij veteranen uit de Tweede Wereldoorlog is het daarmee toch ook een tijdloos document. Het laat ons zien wat de impact van oorlog op mensen is. Het laat zien wat er gebeurt wanneer voor mensen het onwezenlijke wezenlijk wordt.

Dames en heren,

Daar waar de oorlog deze veteranen nooit meer los laat, lijkt het alsof de Krijgsmacht Martin Roemers nooit meer los laat. Uw fascinatie voor de mens in de krijgsmacht en diens omgeving vormt al jaren een belangrijke inspiratiebron. Al in 1995 volgde u 9 maanden lang de laatste dienstplichtigen van het Honderdeneerste Tankbataljon in Amersfoort. "De laatste lichting" was daarmee een belangrijk tijdsdocument, waarbij de herinneringen aan de dienstplicht op treffende wijze werden vastgelegd. In opdracht van het Legermuseum heeft u menig maal onze militairen op de Balkan met uw camera vereeuwigd. "Tussen vijandige buren" liet het dagelijkse leven en werken van onze militairen in Kosovo en Bosnië zien. De relatie tussen de lokale bevolking en de Nederlandse soldaat stond in deze serie vooral centraal.

Daar waar uw fotos bij Defensie al lange tijd werden gewaardeerd, volgde in 2002 eindelijk de landelijke erkenning. Voor een indrukwekkende reportage over Nederlandse militairen in Afghanistan ontving u namelijk de Zilveren Camera. Met een antieke platencamera, die u geleend had van een Afghaanse straatfotograaf, was u in staat een prachtige portrettenserie van Nederlandse ISAF-militairen te maken. De tentoonstelling Kabul heeft dan ook veel publiciteit en aandacht gekregen.

In deze serie stond het biografische element voorop. Ik aarzel dan ook niet om te zeggen dat Martin Roemers, met de tentoonstelling Kabul, in de voetsporen van Wim Dussel trad. Dussel, is dèfotograaf die tijdens de Korea-oorlog de mens achter de Nederlandse militair liet zien. Ook voor Martin staat die mens in zijn fotos centraal. Dat was te zien in de serie Kabul en dat komt nu duidelijk naar voren in het boek "De Eindeloze oorlog". "

De beroemde fotograaf Alfred Eisenstaedt zei ooit over fotografen: It is more important to click with people than to click the shutter. Belangrijker dan het klikken van de sluiter is dat het klikt met de mensen die voor je camera staan. Martin Roemers heeft die gave en het resultaat daarvan is in dit prachtige boekwerk terug te vinden.