Ingezonden persbericht


Verpletterend resultaat voor de gebroeders van Iersel in 41e ELE Rally

Tijdens de 41e editie van de ELE Rally die 4 en 5 juni rondom Eindhoven verreden werd, hebben de gebroeders Roger (Heeze) en Ronald (Vijfhuizen) van Iersel laten zien dat je rallyrijden net als fietsen niet verleert. Zij hebben, in hun A5- Nissan Micra 1.3 menig rallyteam met een zwaarder kaliber auto ruim achter zich gelaten en zijn als eersten in de A5 klasse en op een nette 28e plaats algemeen gefinisht. Een prima resultaat na een wedstrijdpauze van 3 jaar.

Was het voor het publiek, dat ondanks het wisselend weer toch in groten getale was komen kijken, makkelijk om zich tegen de regenbuien te beschermen, regen is paraplu open en plu weer dicht als het ophoudt, voor de equipes was het zo nu en dan een gok om de goede banden onder de wagen te kiezen. Was de keuze net op de slicks gevallen dan had je dikke pech als het net begon te regenen, pech die zich vooral uitte in uitglijders en tijdsverlies. Voor bijvoorbeeld Peter Bijvelds uit Erp betekende zo'n uitglijer schade en het einde van de wedstrijd. De equipe Van Iersel stond ook niet alle 21 klassementsproeven op de goede banden , maar gingen gelukkig niet noemenswaardig in de fout. Vooral de laatste paar KP's reden ze nat op slicks en hebben ze wat rustiger aan gedaan en op uitrijden gereden. "Onze thuisrally wilden we zeker aan de finish komen, al moet ik zeggen dat het me verbaast wat voor zware rallyauto's na ons gefinisht zijn. Wij hebben een goede wedstrijd gereden waar alles klopte, weinig fouten, 't motortje liep goed, de service was prima. Al met al een goede testwedstrijd. We weten nu waar we nog aan de Micra moeten sleutelen", was het commentaar van een toch wel trotse Roger die overigens voor het stuurwerk verantwoordelijk is. Ronald is degene die de notes voorleest waar Roger blindelings op moet kunnen vertrouwen. In eerste instantie verwachtte het team een forse strijd met de Micra Kitcar en deelnemers van de Kalos Challenge, maar die bleef uit en het oog viel daarna op Vlietstra met zijn veel snellere klasse (A7) Ford Focus. Het was stuivertje wisselen tussen de twee teams maar uiteindelijk was het Vliet die met 51 seconden verschil als 27e algemeen over het finishpodium reed.

De rally werd overtuigend gewonnen door Erik Wevers (Toyota Corolla WRC, A8) die Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Evo, N3) 2 min 35 te snel af was. De derde plaats Frits van Eerd met zijn Mitsubishi klasse A8 op 2 min. 42. Een wedstrijd met veel verrassingen door het onbestendig weer.

Eind uitslag van de 41e ELE Rally 4 en 5 juni 2005:
|   |Eerste        |Tweede Bestuurder |Auto               |Kl|Totaal|
|   |Bestuurder    |                  |                   |  |      |
|1  |Erik Wevers   |Flip Godde        |Toyota Corolla WRC |A8|1u55.2|
|   |              |                  |                   |  |4     |
|2  |Jasper vd     |Hans van Goor     |Mitsubishi Lancer  |N4|1u57.5|
|   |Heuvel        |                  |Evo                |  |9     |
|3  |Frits van Eerd|Kay Hennekens     |Mitsubishi Lancer  |A8|1u58.0|
|   |              |                  |Evo                |  |6     |
|4  |Theo van den  |Aalderd Aaltink   |Subaru Impreza WRC |A8|1u58.3|
|   |Berg          |                  |                   |  |2     |
|5  |Piet van Hoof |Kris  Botson      |Mitsubishi Lancer  |A8|1u58.4|
|   |              |                  |Evo                |  |4     |
|6  |Jan de Winkel |Jan-Albert Bosscha|CLIO S1600         |A6|2u    |
|   |              |                  |                   |  |1.03  |
|7  |Henk Vossen   |Johan Findhammer  |Mitsubishi Evo VIII|N4|2u    |
|   |              |                  |                   |  |2.18  |
|8  |Dirk Garvelink|John Verschuuren  |Mitsubishi Lancer  |N4|2u    |
|   |              |                  |Evo                |  |2.31  |
|9  |Edwin Abbring |Martin de Groot   |Toyota Celica GT4  |A8|2u    |
|   |              |                  |                   |  |3.04  |
|28 |Roger van     |Ronald van Iersel |Nissan Micra 1.3S  |A5|2u20.0|
|   |Iersel        |                  |                   |  |1     |