Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Toespraak van de minister van Verkeer en Water, Karla Peijs bij de aanbieding van het Betuwerouteboek

Dames en heren,

Meneer Thijsen en meneer Bout, ik wil u hartelijk danken voor dit prachtige Betuwerouteboek! Mijn complimenten!

Het boek beschrijft en toont het bijzondere traject dat u achter de rug heeft. Dat geldt ook voor mij als minister van Verkeer en Waterstaat en natuurlijk voor mijn voorgangers. En zoals u weet, is het niet alleen een verhaal van rozengeur en maneschijn. Ik was vandaag nog in de Tweede Kamer om te praten over het rapport van de commissie-Duivestein.

Gelukkig heeft de Betuweroutemedaille ook positieve kanten . Dat dreigen we nogal eens te vergeten. Maar de Betuwelijn is straks de navelstreng tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland. Ik hoef u niet uit leggen hoe belangrijk die corridor is voor de Nederlandse economie. De komende decennia zullen de goederenstromen in Europa met zo'n 35 procent groeien. Dat betekent dat we alle vervoersmodaliteiten optimaal moeten benutten; weg, water, lucht en spoor. Met name de binnenvaart en het spoor kunnen nog groeien, en de Betuweroute is daarvoor cruciaal.

Uw boek legt de nadruk op een tweede positief punt van de Betuweroute. Het project is een ideale kweekvijver geweest voor innovatieve contractvormen en bouwtechnieken.

Ik ben daar heel blij mee. Het is goed om te zien dat innovatieve contractvorming eerder regel dan uitzondering begint te worden. Het tijdperk dat de overheid alles precies voorschreef, is voorbij. We kunnen niet zonder private partners als het gaat om megaprojecten zoals de Betuwelijn en de HSL. En ook in kleinere projecten zorgt de innovatiekracht van de markt voor optimale resultaten.

Dat intensieve samenwerking de route is naar een succesvolle uitvoering bewijst het Betuweroutetraject. Grondmij- De Weger kreeg de ruimte om daar een innovatief stempel op te drukken en dat is ook gebeurd. Een mooi voorbeeld van een slimme oplossing uit de koker van Grondmij is het A15-tracé van Kijfhoek naar Dodewaard. Door de snelweg en de Betuwelijn heel laag aan te leggen, kon alle andere infrastructuur, zoals fietspaden, een verdieping hoger terecht.

Dat levert natuurlijk prachtige verhalen en beelden op en het is mooi dat deze en andere positieve ervaringen terug zijn te lezen in het Betuwerouteboek. Uw boek is bovendien niet alleen mooi op de koffietafel, het vervult ook een nuttige functie. Het vastleggen en toegankelijk maken van projectervaringen past namelijk goed in de trend naar kennismanagement. Binnen en buiten de overheid zijn we druk bezig met kennis delen, vanuit de gedachte dat we niet onafhankelijk van elkaar steeds hetzelfde wiel moeten uitvinden. Ik hoop dan ook dat uw boek anderen zal inspireren tot het vinden van baanbrekende samenwerkingsconstructies.

Dames en heren, uw boek is klaar en de Betuweroute bijna. Ik ben er van overtuigd dat beide een succes gaan worden. Daar wil ik straks tijdens de borrel graag met u op toosten.

Dank u wel.