Gemeente Utrecht


2005 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
54 Vragen van de heer R.W. Kok
(ingekomen 7 juni 2005)


Stadhuis 'lam' na overstroming', kopt het Utrechts Nieuwsblad vandaag. En niet ten onrechte, want door een computerstoring bleven onder andere het stadhuis en de dienst burgerzaken verstoken van de noodzakelijke netwerkfaciliteiten. En bleek het voor niemand mogelijk de gemeentelijke website te raadplegen. En konden er geen e-mails verstuurd worden aan raads- en collegeleden. Zelfs de telefoon bleek een tijdlang niet naar behoren te funtioneren.

Het is natuurlijk uitermate vervelend dat dit is gebeurd. Maar het is zorgwekkend dat de gemeente hier niet op is berekend. En dus is het wachten op de volgende leidingbreuk die de gemeentelijke servers onder water zet en de gemeente onbereikbaar maakt voor de buitenwereld.
De fractie van Leefbaar Utrecht was onaangenaam getroffen over het feit dat het allemaal zeer lang duurde alvorens alle systemen weer in de lucht waren.

Leefbaar Utrecht verwacht echter dat het College deze kans aangrijpt om voordeel te behalen uit het ontstane nadeel. Om te beginnen om de gemeentelijke servers 'waterproof' onder te brengen.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:

1. Welke lessen heeft het College getrokken uit de overstroming van de server-ruimte?

En welke verbeteringen zullen worden doorgevoerd om het gemeentelijke netwerk waterproof te maken? En op welke termijn?
2. Zal het College overgaan tot inspectie van alle andere ruimtes, waarin netwerkservers opgesteld staan en, indien nodig, overgaan tot het aanbrengen van verbeteringen?

Gezien het uitvallen van de gemeentelijke website is er momenteel geen back-up-server, die bij uitval van de hoofdserver (enkele) taken kan overnemen.
3. Is het College het met Leefbaar Utrecht eens, dat een back-up-server noodzakelijk is?


---- --