BredeSchoolNet

Samen naar de Verlengde Schooldag

Niet zo lang geleden vroegen we u om ervaringsdeskundigheid in samenwerking tussen de brede school en het speciaal onderwijs. Hieronder het eerste verhaal uit de praktijk. In Almelo doen kinderen uit het speciaal onderwijs mee aan de verlengde schooldag op de brede buurtschool.

Het zou zo fijn zijn', zeiden ouders tijdens een van de tweejaarlijkse ouderraadplegingen van de Almelose brede buurtschool Riet/Nieuwland, als de kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan, konden meedoen aan de Verlengde schooldagactiviteiten van hun broer, zus of buurkinderen.'
De ouders merkten dat deze kinderen vaak een geïsoleerde positie hebben in de buurt. Ze zitten niet samen met hun buurtgenootjes op school en krijgen daardoor moeilijker contact. Hun verzoek was om naar een mogelijkheid te zoeken om deze kinderen ook in hun eigen wijk te laten meedoen met de activiteiten na schooltijd.

Zo ontstond het pilotproject De Herderschêe doet mee', dat kinderen van deze school voor zmlk, kansen wil bieden om samen met de kinderen uit hun wijk deel te nemen aan Verlengde Schooldagactiviteiten op de brede buurtschool.
Sinds januari 2005 doen de kinderen van de Herderschêe mee op de brede buurtschool de Riet/Nieuwland. Acht kinderen doen mee met Linedance, 3D kaarten maken, of vermaken zich onder begeleiding in de Huiskamer. Iedereen is enthousiast. Kinderen spelen en dansen samen. De eerste contacten zijn gelegd. Ook in de volgende periode (vanaf maart) doen de leerlingen van de Herderschêe mee.

Theo Kok, directeur van de Herderschêe, en Jan Metgod, coördinator brede buurtschool de Riet/Nieuwland, werkten het plan uit. Voor de pilot zochten ze contact met Stichting de Klup. Die verzorgt o.a. naschoolse opvang voor kinderen met een handicap. Verder zijn in de voorbereidingstijd de kinderen van beide scholen bij elkaar op bezoek geweest; zijn er geschikte activiteiten gezocht; zijn docenten van de activiteiten benaderd met de vraag of zij het zagen zitten; zijn ouders van beide scholen ingelicht over de plannen en gevraagd naar een reactie; en is het vervoer naar de brede buurtschool is geregeld. In juli wordt de pilot geëvalueerd, eventueel bijgesteld, en gaat een tweede brede buurtschoolwijk er ook mee aan de slag.